Momenteel ontwikkelen Tarsier Studios, Double Eleven en Sony XDev Europe samen LittleBigPlanet PS Vita, een vierde LittleBigPlanet welke exclusief op de PlayStation Vita verschijnt. Wij blikken vandaag vooruit en kijken of het harde werk van het trio aan ontwikkelaars de moeite loont.
In LittleBigPlanet PS Vita kruipt de speler opnieuw in de huid van Sackboy, het vrolijke figuurtje dat al meerdere malen zijn wereld moest redden. De Vita-versie brengt Sackboy naar Carnivalia, een magische circus-wereld die ooit geleid werd door een lieve poppenspeler. Door de wanende populariteit van zijn wereld werd hij verbitterd en veranderde hij in een kwaadaardige dictator. Nu moet Sackboy de wrede creaties van de poppenspeler bedwingen en vreugde terugbrengen naar Carniavalia. Dankzij de keuze voor een nieuwe wereld konden de ontwikkelteams volledig los gaan in de creatie van nieuwe personages en originele levels. Deze zijn opgedeeld in grote 2D platform-levels met regelmatig baasgevechten, en de occasionele optionele minigames die wat meer originele gameplay vertonen. In deze levels kun je vaak eindeloos doorgaan om een zo hoog mogelijke score te behalen.
De Story Mode vormt hierbij een grote brok, maar je hoeft niet alleen te spelen met de levels die ontworpen zijn door de ontwikkelaars. In LittleBigPlanet kun je namelijk eveneens je eigen levels maken met een diepgaande level editor, waarna je de levels online kunt delen met de wereld. Als je niet creatief bent aangelegd, kun je jezelf beperken tot het downloaden van die user-gemaakte levels. Ontwerpers krijgen het nu nog gemakkelijker om levels te maken dankzij de ondersteuning van het touchscreen voor het plaatsen van elementen. Daarnaast zijn er ook een hoop nieuwe tools waaronder de Touch Sensor en de Touch Tweaker. Deze tools zorgen ervoor dat je als ontwerper zeer snel kunt instellen wanneer en hoe de speler van je level het touchscreen moeten gebruiken. Uit de beta bleek alvast dat dit zeer vlot verloopt.
Terwijl je als speler zelf nieuwe levels kunt ontwerpen, wordt het ontwerpen van nieuwe kostuums gedaan door Sony zelf. Voor LittleBigPlanet en LittleBigPlanet 2 lanceerde Sony vele kostuums voor Sackboy, iets wat ze gaan herhalen met de PlayStation Vita-versie. Zo toonde men reeds Big Daddy en Little Sister kostuums welke aangeboden worden als pre-order bonus. Men wil de gamers echter niet dwingen kostuums tweemaal te kopen; alle LittleBigPlanet en LittleBigPlanet 2 kostuums zijn gewoon te gebruiken in LittleBigPlanet PS Vita. Die kostuums zijn ideaal voor de multiplayer om je Sackboy uniek te maken. Buiten de online multiplayer voor twee tot vier spelers – waarin je alle levels kunt spelen - zijn er ook een tweetal offline multiplayer-modes. Je kunt ofwel met twee spelers tegelijk op één Vita spelen in een competitieve mode ofwel via “Pass & Play” om de beurt spelen.
De Story Mode, de multiplayer en de Level Editor zijn dus geëvolueerd, maar dat is niet alles. Hoewel de gameplay nog steeds vertrouwd aanvoelt, zijn er verschillende nieuwe elementen. Zo kun je Sackboy besturen via het touchscreen en kun je platforms naar voren laten komen via het achterste touchpad. Via de camera's kun je dan weer foto's nemen om te plakken in je levels. Alle features van de Vita zouden benut kunnen worden, het is alleen afwachten hoe het gebruik ervan uitpakt. Dat is iets wat we zullen ontdekken op 19 september wanneer de game in de Europese winkelrekken ligt.
|