Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Advance Wars: Dual Strike


Door Gideon op 17-10-2005 om 00:15

De langverwachte game Advance Wars: Dual Strike ligt in de in winkels en hier kun je de kritische mening van Gamed lezen. Is deze tactische game van Nintendo de moeite waard?


Elke Gameboy Advance bezitter zou eigenlijk in bezit moeten zijn van Advance Wars. Als we naar de verkoopcijfers kijken, dan blijkt al snel dat dit (natuurlijk) niet zo is, maar de cijfers zijn zeker wel imposant. De game, ontwikkelt door Intelligent Systems, werd uitgebracht in november 2002 en al snel opgevolgd door het minstens zo goede, dan wel betere Advance Wars 2: Black Hole Rising. We mogen dus spreken van een zeer geslaagde Westerse introductie van een al veel langer lopende serie van Nintendo. Veel langer lopend is een understatement, aangezien Famicom Wars, de eerste telg uit de serie, al uitkwam in december 1988 voor de Japanse NES.

Advance Wars werd door velen aangewezen als de ultieme Nintendo serie voor de Nintendo DS. De game schreeuwde gewoon om een touchscreen besturing en klaarblijkelijk waren de fans niet de enige die dit inzagen, want de Japanse gigant kwam al snel met de aankondiging dat AdvanceWars: Dual Strike er aan zat te komen. Voor we gaan kijken of de game de hoge verwachtingen waar kan maken nemen we eerst het (standaard) concept achter Advance Wars nog even door.

De Gevechten worden nog steeds begeleid met een kort filmpje van de actie.
De Gevechten worden nog steeds begeleid met een kort filmpje van de actie.


Advance Wars is het best te omschrijven als een modern soort Stratego met een vleugje Risk. Het Stratego zit hem in het feit dat jij legereenheden zo tactisch mogelijk over een speelveld moet bewegen. Deze legereenheden zijn (net als in Stratego) niet allemaal even sterk. Zo zal een soldaat het onmogelijk kunnen opnemen tegen een tank en kan een helikopter maar beter uit de buurt blijven van het afweergeschut tegen vliegende eenheden. Je ziet hier wel meteen de diepgang die een videogame kan brengen, want een eenheid heeft een aantal levens. Hoe hoger de levens (maximaal 10), hoe sterker de aanval. Hierdoor zou het onverhoopt toch kunnen voorkomen dat het soldaatje met nog 10 levens die tank met 1 leven kan afschieten. Het tweede voordeel van Advance Wars ten opzichte van het welbekende speelbordspel is het feit dat de ondergrond meetelt. Zo kan een soldaatje over bergen heen en door rivieren waden, terwijl die veel sterkere tank dat niet kan. Maar deze tank is wel weer veel sneller op grasland of op de weg. Daarnaast geeft de ondergrond dekking. Een soldaat in de rivier is een levende schietschijf, terwijl ditzelfde soldaatje in de bergen veel betere verdediging heeft. Zo heeft iedere eenheid zijn voor- en nadeel, waardoor jouw tactische afwegingen nog belangrijker zijn. Laat ik mijn dure tank aanvallen of wacht ik nog een ronde af? Offer ik mijn soldaten op, zodat ik een massale luchtaanval kan inzetten? Is die stad nog te redden of moet ik mijn focussen op dat vliegveld in het oosten?

In Advance Wars: Dual Strike zet je, zoals bijv. ook in Fire Emblem, omstebeurt meerdere zetten. Je kunt dus per beurt al je eenheden verplaatsen, waarna de tegenstander hetzelfde mag doen. In sommige missies is het mogelijk om extra eenheden te kopen, zodat je een eigen leger moet creëren. Ook hier heeft Nintendo weer goed nagedacht hoe dit het best uitgebalanceerd kan worden met het oog op het tactische element. Non-stop nieuwe units uitpoepen was geen optie, aangezien het er dan op neer zou komen wie het meeste fabrieken, havens of vliegvelden zou hebben. Het zit namelijk zo dat je via deze drie plaatsen respectievelijk nieuwe land-, lucht- en watereenheden kunt produceren. Dit kost alleen wel geld (sterkere units zijn duurder dan mindere units), waardoor je dus wederom een tactische keuze moet maken; wat ga ik kopen en wat niet? Het vleugje Risk komt nu naar voren, aangezien je geld krijgt door het aantal steden dat je bezit. Hoe meer steden jij hebt overgenomen, hoe meer geld je in het laatje krijgt. Dit overnemen kan alleen door (trage) soldaten worden gedaan en neemt minstens twee beurten in. Hier komt dus weer die keuze naar voren; ga ik die stad innemen voor meer geld en bescherming of loop ik door naar het vliegveld?

Na een overwinning krijg je wederom punten voor snelheid, kracht en techniek.
Na een overwinning krijg je wederom punten voor snelheid, kracht en techniek.


In Advance Wars op de Gameboy Advance werden de CO's (generaals) al geďntroduceerd. Doorgaands leuke figuurtjes die allemaal verschillende eigenschappen hebben, waardoor je tijdens het spelen andere keuzes zult moeten maken, afgaand op de CO die jij in de missie toegewezen hebt gekregen of hebt gekozen. Zo is de welbekende Andy een soort standaard CO die weinig plus en minpunten heeft, terwijl de logge Max juist sterkere tanks heeft, maar zijn lange afstand wapens zijn weer minder sterk. Er zijn er CO's die sterker zijn in de regen, of die beter zijn met vliegtuigen, of die sterkere lange afstandwapens hebben enz. Terwijl jij eenheden van de tegenstander verslaat loopt een CO balkje bovenin beeld langzaam vol en als dit balkje zijn maximum heeft bereikt, dan kun je eenmalig een super aanval inzetten. Deze aanval verschilt per CO en kan bijv. bestaan uit het veranderen van het weer (dit heeft ook effect op je eenheden!), het versterken van je eenheden voor één zet, het repareren van je eenheden enz. Het maakt dus wel degelijk uit welke CO je gebruikt of krijgt toegewezen en wanneer je deze aanvallen gebruikt.

Pagina: 1 | 2 | 3
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   90
Graphics   70
Replay   90

De eerste echte Nintendo DS klassieker!
91


10:06  Bleach GC crew krijgt versterking
00:14  Hideo Kojima komt met PSP spel
 Reacties (16)
 Pagina: 1
sandr op 17-10-2005 om 09:01 [Niv: 19 / Exp: 941]
lol ik heb ut spel egt zooooooooooooooooo vet moet je gewoon hebben vooral als je deel 2 al had

Ruben Meintema op 17-10-2005 om 10:24 [Niv: 16 / Exp: 796]
ja maar ik baal wel gigantisch dat ze downloadplay niet hebben gebruikt in de gewone multiplayergevechten. Fuk combat mode

Gast (84.84.192.xxx) op 17-10-2005 om 11:31
LEUK *D

Gast (82.173.192.xxx) op 17-10-2005 om 11:56
Hadden ze beter naar de GBA kunnen brengen.

Red op 17-10-2005 om 15:48 [Niv: 1 / Exp: 40]
@ gast boven mij, toch niet
Touchscreen werkt namelijk zalig om uw units te bevelen.

manga meisje op 17-10-2005 om 16:09 [Niv: 9 / Exp: 438]
ilggggg

AlttC op 17-10-2005 om 17:29 [Niv: 14 / Exp: 699]
Dit is gewoon een masterlijk spel, klaar uit!
En idd, de touch screen werkt super, heb heel soms wel eens een kutfout erdoor gemaakt maar over het algemeen top!

Shino op 18-10-2005 om 20:05 [Niv: 3 / Exp: 127]
ja maar als die nou ook op de gba komt dan kent ik hem ook spelen das beters (ben niet die gast die oppeens een account heb maar ben het met hem eens )

Lennie1973 op 19-10-2005 om 20:10 [Niv: 31 / Exp: 1566]
Ik vind het een leuk spel. Het lijkt een beetje op Fire Emblem maar dan met tanks en geweren

Gast (81.243.127.xxx) op 05-11-2005 om 16:46
}>

Gast (212.84.139.xxx) op 01-12-2005 om 21:18
|( Duuh... sla je kop tegen de muur als je hem niet koopt...!!

Gast (83.118.85.xxx) op 03-01-2006 om 17:15
de graphics mogen hoger bv 80 het is niet heel bijzonder maar bv yoshi touch en go heeft ongeveel vergelijkbaar en kreeg een 81

Gast (80.127.17.xxx) op 13-01-2006 om 10:48
dit is gewoon de game als je dees nie heb dan kan je je bek snoeren :X :P ik heb em lekker puh :9 *D

sandr op 13-04-2006 om 17:57 [Niv: 19 / Exp: 941]
het is ook van dezelfde makers als fire emblem

Gast (82.173.102.xxx) op 12-07-2006 om 17:02
Vind alleen dat ze die force skills eruit hadden moeten halen, hiermee kun je gewoon bijna alle zwakke punten van een CO wegwerken zoals de dure prijzen van Kanbei en de verdediging van Grimm :?

Devilly op 17-12-2006 om 11:52 [Niv: 275 / Exp: 13756]
Deze zou ik nou eens graag hebben.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Advance Wars: Dual Strike
Type:
Game
Releasedatum:
30-09-2005
Ontwikkelaar:
Intelligent Systems
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media