Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Dishonored


Door Rene Groen op 16-10-2012 om 07:34
Bron: Gamed

Bethesda is geen uitgever die jaarlijks met games smijt. Het aantal releases binnen een jaar zijn veelal op één hand te tellen, waarbij alle pijlen dit jaar op Dishonored zijn gericht. De game combineert elementen uit BioShock, Half-Life en Thief met elkaar, de vraag is alleen of dit mengsel smakelijk is.

Al in de eerste minuten van de game gaat het fout met hoofdrolspeler Corvo. Eens een bewaker van de keizerin van Dunwall, nu weggeworpen in een gevangenis omdat hij de moord van deze dame in de schoenen krijgt geschoven en tevens als schuldige is aangewezen voor de verdwijning van haar dochter. Op de vooravond van je executie komt er echter hulp, The Outsider laat je uit je gevangenschap ontsnappen en blijkt een bondgenootschap verzameld te hebben om het nieuw gevormde regime omver te helpen. Als speler krijg je hiervoor twee taken mee: schakel doelwitten uit en tracht ondertussen de locatie van de dochter van de oude keizerin te achterhalen.


Ieder van de missies die je krijgt heeft hierdoor een duidelijk doel, toch is het spel zeker niet lineair te noemen in de manier waarop je dit doel nastreeft. Verantwoordelijk hiervoor zijn de speciale krachten die The Outsider je geeft, echter dien je deze zelf te activeren en uit te bouwen door Runes te verzamelen. Onder de voorbeelden vinden we het in bezit nemen van een dier (denk aan een rat om kleine ruimtes te bereiken of een vis om jezelf via het water te bewegen) of mens, het stoppen van de tijd, door muren kijken, teleportatie of een stoot aan wind. In combinatie met je wapens als een zwaard, geweer of pijl en boog kun je hierdoor als een Rambo door de straten rennen en de voordeur van je doelwit intrappen, leuker is het om juist stealthy te spelen. De ontwikkelaar heeft hier goed over nagedacht door je steeds meerdere keuzes te geven om je doelen na te streven. Eén missie kan hierdoor meermaals gespeeld worden om steeds weer andere dingen tegen te komen, waarbij je het spel pas echt intens zult beleven door ongezien te blijven. Sterker nog, er staat zelfs een beloning in de vorm van een achievement of trophy voor je klaar wanneer je de gehele game niemand vermoordt. Sowieso loont het om levels te verkennen en geheime ruimtes te zoeken, vrijwel overal is wel een beloning te vinden in de vorm van geld of bone charms, een kleine vergroting van statistieken als kracht of leven.

Ieder van de missies speelt zich af in een afgebakend deel van de stad Dunwall, het is dus niet zo dat de gehele stad aan je voeten ligt waarbinnen alle missies zich afspelen. Al eerder gaf de ontwikkelaar aan zijn inspiratie uit het oude Londen gehaald te hebben, maar de stad is meer dan dit. Door een rattenplaag is de omgeving duidelijk aan het afbrokkelen, hetgeen tevens toe te schrijven is aan het nieuwe regime dat geen tegenspraak duldt. Het spel oogt grauw, in een Steampunk stijl, waarbij de betrokkenheid van Viktor Antonov duidelijk te zien is. Deze man legde eerder de hand aan City 17 (Half-Life 2) en weet ook nu een meesterwerk te scheppen. De stad ademt een grauwe sfeer uit die bedrukt aan voelt, zeker wanneer je in latere levels weer nieuwe vijanden tegen komt waar we nu nog niets over willen verklappen. Deze sfeer komt overigens vooral voort uit de artistiek van het design, grafisch oogt de game namelijk net iets minder, overigens zonder dat dit ook maar enig moment stoort of afbreuk doet aan de ervaring.


Gamers die graag alles onderzoeken in de wereld waarin ze zich begeven zullen vele uurtjes uit kunnen trekken voor Dishonored. Vrijwel overal zijn boeken te vinden die je gerust kunt laten liggen zonder de hoofdlijnen uit het oog te verliezen, wanneer je de tijd neemt om ze te lezen zul je echter nog veel meer over de personen, de stad en hun achtergronden te weten komen.

Het is juist één van de aspecten die de game maakt, zo las ik op internet ook verhalen van mensen die het spel in een uur of zes doorlopen hadden. Hun speelstijl laat zich raden: rennen over de straten om direct de confrontatie met een doelwit op te zoeken. Hier is niets mis mee, sterker nog, zelfs dan blijft er nog een ijzersterke game over. Wil je echter alles uit de game halen, neem dan zeker de tijd om je speeltempo naar beneden te brengen, om eerst te kijken en pas dan te handelen. Luister eens een gesprek af van de prima ingesproken karakters, neem eens een omweg die in eerste instantie nergens toe lijkt te leiden en probeer eens te denken aan de krachten die je op dat moment in bezit hebt. Deze krachten zijn er namelijk niet zomaar, het zijn door de ontwikkelaar bedachte manieren om nieuwe wegen te ontdekken. Sla hierbij gerust eens extra op, er is namelijk op ieder moment te saven zodat je altijd nog eens een stuk opnieuw kunt spelen, het blijft dan gewoon ons geheim.


Dishonored kent geen multiplayer, noch is er een coöperatieve stand. Het lijkt hiermee recht tegen de huidige stroom games in te gaan en dit juichen we ten zeerste toe. Toegegeven, het verhaal is niet Oscar-waardig, de omgeving en de gameplay zijn dit zeker wel. Negen missies klinkt misschien als een mager aanbod, maar wanneer je bedenkt dat je gerust twee uur per missie kunt besteden om alle geheimen te ontdekken is dit je geld meer dan waard. De replaywaarde ligt hierin hoog, niet alleen door de meerdere manieren om een level te doorlopen, maar tevens omdat er minder Runes dan upgrades zijn en je aan het einde dus niet alle krachten hebt kunnen ervaren. Hier kleeft overigens wel een nadeel aan, door het ontbreken van een New Game Plus optie kun je situaties niet snel op een andere manier beleven. Laat je dit echter niet weerhouden van een aanschaf van de game, hoewel de huidige consolecyclus op zijn eind loopt toont ontwikkelaar Arkane Studios aan dat dit geen reden hoeft te zijn om niet met nieuwe IP’s op de markt te komen.
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   92
Graphics   85
Replay   90

GOTY kandidaat.
92


11:02  Resident Evil 6
07:31  Trophies 007 Legends
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Dresje op 16-10-2012 om 11:22 [Niv: 18 / Exp: 902]
Ik heb de game een paar dagen terug rond gespeeld en de game is absoluut niet groot helaas.
Maar groot +punt is inderdaad dat je de levels op vele manieren kunt spelen, waardoor je de game graag nog een keer wilt starten
Ik ben hem nu voor de 2e keer aan het spelen alleen nu met een stealty aanpak ipv vol in de aanval.
Topgame en punt zeer verdiend, maar wel jammer dat ie zo kort is.

Robert op 16-10-2012 om 12:11 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Hoopte al dat dit een topper zal worden, haal em na mijn tentamens.

Zaandam3 op 16-10-2012 om 12:35 [Niv: 32 / Exp: 1613]
Toch geen Skyrim (Ps3)toestanden in Dishonored?

GekooktEi op 16-10-2012 om 12:59 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Heb het spel 'getest' en hij draait prima op mijn laptop, valt me heel erg mee. Misschien dus toch maar kopen.

Setting en gameplay spreken me ontzettend aan.

AltairJack op 16-10-2012 om 13:58 [Niv: 55 / Exp: 2767]
Nice, grooste nadeel voor mij dat het first person is. Ik prefereer 3rd person camera in games.

Halen nadat ik AC 3 heb uitgespeeld.

Rene Groen (Eindredacteur) op 16-10-2012 om 14:38 [Niv: 747 / Exp: 37355]
@ Dresje: Je zegt het spel kort te noemen, maar geeft aan dit je de game vol in de aanval hebt gespeeld. Zoals in de review aangegeven ligt de kracht juist in het stealthy gamen en het onderzoeken, waardoor de totale spelduur ook meteen een stuk hoger ligt.

Dod_skaper op 16-10-2012 om 14:39 [Niv: 0 / Exp: 7]
@Zaandam3: Ik heb hem nu op de ps3. Heb nergens last van. Deze game is natuurlijk ook niet gemaakt door Bethesda. Alleen uitgebracht onder hun vlag.

Zaandam3 op 16-10-2012 om 15:59 [Niv: 32 / Exp: 1613]
Ok bedankt Dod

zie sang op 17-10-2012 om 15:09 [Niv: 80 / Exp: 3986]
ook thanks van mij Dod dit wilde ik horen ...

Boogieboyz op 17-10-2012 om 18:24 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Ja dod thx man...

Tip: Kijk gwoon bij developer, niet uitgever.

Gewijzigd door Boogieboyz op 17-10-2012 om 19:02

blackbird_zero op 20-10-2012 om 22:17 [Niv: 0 / Exp: 17]
dishonored is zo een awesome game!!!ik speel het spel het liefst vol in de aanval.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dishonored
Type:
Game
Releasedatum:
12-10-2012
Ontwikkelaar:
Arkane Studios
Uitgever:
Bethesda Softworks
Media:








Meer media