Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Hitman: Absolution


Door Rene Groen op 19-11-2012 om 08:22
Bron: Gamed

Gamers die de Hitman serie een warm hart toedragen hebben even geduld op moeten brengen, maar na de nodige jaren wachten heeft ontwikkelaar IO Interactive dan eindelijk een vervolg uitgebracht in de vorm van Absolution. Tijd om ons maatpak wederom aan te trekken, het hoofd kaal te scheren en sluipend te werk te gaan.

Inderdaad, aan de opzet van Absolution is weinig veranderd, zodat gamers zich meteen vertrouwd zullen voelen. Doel is dan ook vaak om iemand uit te schakelen, maar hoe je dit doet is geheel aan jezelf. Verkleed als personeel om dichtbij te komen of juist met een sniper van veraf, de directe confrontatie om in de ontstane chaos te ontkomen of proberen om het op een ongeluk te laten lijken; de mogelijkheden zijn veelzijdig en het loont om een level later nog eens te herstarten en een geheel andere manier te ontdekken. Bedenk echter altijd dat Hitman een game is die van huis uit stealth gespeeld dient te worden, waardoor je enkel op deze manier de betere beloningen binnen zult halen. Om dit te versterken zijn er tevens speciale doelstellingen die je na moet streven, waarbij je aftrek van punten krijgt als je juist sporen achterlaat of te opvallend te werk gaat.

De vrijheid die spelers binnen de missies - ondanks een afgebakende setting - krijgen kan nogal overdonderend zijn voor nieuwkomers. De ontwikkelaar speelt hier handig op in door je uit vijf moeilijkheidsgraden te laten kiezen. Een belangrijke rol hierbij speelt Instinct, deze helpt gamers in het zien waar vijanden zich begeven en wat hun looproutes zijn, waar voorwerpen zich bevinden en hoe je weg kunt komen. Niet voor niets zul je dit in de moeilijkste stand niet kunnen gebruiken, sterker nog, de vijanden reageren veel agressiever, alle hulpmiddelen zijn uitgeschakeld en ook een interface ontbreekt. De echte mannen worden hiermee onderscheiden van hun beginnende collega’s.


Hoewel het sluipen nog grotendeels centraal staat voeren soms ook actievolle momenten de boventoon. Deze momenten staan de traditionele gameplay nergens in de weg en voelen hierdoor nooit als een verplicht nummer of vreemde uitstap. We zien hierbij ook wat meer variatie in de omgevingen, waarbij er een goede mix tussen binnen- en buitenlocaties is gevonden, en ook diversiteit in de omgeving aanwezig is. Minder enthousiast zijn we over de checkpoints die gamers op een lagere moeilijkheidsgraad moeten helpen, maar juist het tegenovergestelde teweegbrengen. Bij het herladen van het checkpoint blijkt namelijk dat je voor niets tijd hebt gestoken in het geruisloos uitschakelen en verbergen van vijanden, omdat deze gewoon weer terug zijn. Hier tegenover staat dat de levels zelf vol detail zitten, hetgeen toe te schrijven is aan de vernieuwde Glacier engine. In een level op een buitenlocatie zien we hierdoor vele karakters rondlopen terwijl we in een disco juist veel mensen los zien gaan op de muziek. Ook op kleine schaal gaat de spelwereld door, zo kun je gesprekken afluisteren en kom je – al dan niet per ongeluk – karakters tegen die weliswaar niets toevoegen aan het verhaal, maar wel duidelijk een eigen leven leiden.

Uiteraard is er ook een overkoepelend verhaal dat Agent 47 een jong meisje na laat jagen, waarbij er een breuk met zijn verleden ontstaat. Het hoe en waarom hiervan uitleggen zou betekenen dat we al snel teveel details vrij geven, maar het verhaal is sterk genoeg om je vele uren (zelf deden we zo’n zestien uur over het doorlopen van het hoofdverhaal) aan de buis te kluisteren en dit later nog eens te doen herleven. Naast deze singleplayer kun je tevens terecht in de Contracts Mode, waar we eerder al een aparte Feature over schreven. Het is nog te vroeg om te oordelen of Contracts gamers voor langere tijd in hun greep zal houden, de potentie is zeker aanwezig om nog meer uit de game te halen.


Eerder haalden we al de engine aan die indrukwekkende beelden laat zien, echter zijn er ook enkele minpuntjes waar te nemen. Sommige textures zijn net wat minder scherp, lichamen reageren niet altijd even realistisch op de actie die eraan vooraf gaat en er had wat meer variëteit mogen zitten in de personages, waarbij te denken valt aan hun uiterlijke voorkomen en kledij. Ook de controls reageren soms net niet zoals je zou willen, zo hadden we graag gezien dat commando’s iets meer uiteen gezet waren onder meerdere knoppen. Wanneer er nu een object en een vijand naast elkaar liggen bepaalt de game wat je als eerste pakt, hetgeen je belangrijke seconden kan kosten die het verschil maken tussen onopvallendheid en de dood.

Laat je door bovenstaande punten echter niet weerhouden tot een aanschaf van de game. De vertrouwde gameplay waar Hitman al vele delen op rust is bewaard gebleven, nieuwkomers worden met de Instinct Mode en meerdere moeilijkheidsgraden geholpen, het geluid van zowel karakters als de muziek maakt indruk en de Contracts Mode zorgt ervoor dat er vele uren aan de game worden bijgeschreven. Oude fans kunnen hierdoor met een gerust hart terugkeren terwijl nieuwkomers meteen in kunnen stappen.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   90
Graphics   80
Replay   90

Vertrouwd en vernieuwend tegelijkertijd.
86


15:44  Achievements Borderlands 2 DLC
08:22  Call of Duty: Black Ops II
 Reacties (16)
 Pagina: 1
darth veger op 19-11-2012 om 09:16 [Niv: 139 / Exp: 6949]
80 maar voor Graphics?
Op de PC lijkt het gewoon op een next gen (de generatie hierna, niet de xbox 360/PS3) game.

Dit is dan wel een van de weinige reviews waarin ik zie dat ze juist de graphics matig vinden, niet dat 80 slecht is maar... Glacier 2 is gewoon extreem mooi.

EDIT:
Met 5 punten verschil met de 5 jaar oude engine van Black Ops 2, deze reviews zijn denk niet helemaal geloof waardig..

Gewijzigd door darth veger op 19-11-2012 om 09:18

Mafusto op 19-11-2012 om 09:32 [Niv: 115 / Exp: 5756]
"Op de PC lijkt het gewoon op een next gen (de generatie hierna, niet de xbox 360/PS3) game."

Om de next gen gfxs te evenaren die de WiiU momenteel laat zien is niet echt moeilijk

Gewijzigd door Mafusto op 19-11-2012 om 10:02

Rene Groen (Eindredacteur) op 19-11-2012 om 09:44 [Niv: 747 / Exp: 37355]
De mindere punten mbt de graphics staan in de review beschreven. Game is overigens gespeeld op de 360 en de Black Ops review komt niet van mijn hand, hopelijk verduidelijkt dit iets.

the_dan op 19-11-2012 om 09:49 [Niv: 310 / Exp: 15521]
Consolegames kan je niet om de graphics spelen ...

Daar hebben we de PC voor!Q

Rene Groen (Eindredacteur) op 19-11-2012 om 09:54 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Een 80 is dan ook gewoon een prima cijfer.

Gewijzigd door Rene Groen op 19-11-2012 om 09:54

darth veger op 19-11-2012 om 09:59 [Niv: 139 / Exp: 6949]
Ja ik zei ook dat 80 niet slecht was maar ik verwachten wel iets hoger wegens de Glacier 2 engine, heb hem zelf op PC mogen spelen en het was gewoon Watch_Dogs stijl graphics.

Maar goed, aan de andere kant ook geen redenen om hiervoor drama te maken

AltairJack op 19-11-2012 om 10:16 [Niv: 55 / Exp: 2767]
@Darth Veger
Lol, engine van BO2 5 jaar oud? Net of andere consolegames elk jaar weer een nieuwe engine krijgen ofzo :S.

BO2 ziet er overigens gewoon prima uit:
http://tinyurl.com/dyjohbo

naka op 19-11-2012 om 10:45 [Niv: 7 / Exp: 332]
kun je zoals in blood money wapens kopen en upgraden?

Redneckerz (Redacteur) op 19-11-2012 om 12:52 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Altairjack
Blops 2 draait in essentie nog steeds op Quake 3. Tuurlijk, helemaal verbouwd, dat wel, maar de roots zitten in een 13 jaar oude engine.

@ Rene: Ik zou om het grafische gedeelte te benadrukken dan ook een PC review willen zien, want het is wel duidelijk dat de game meer gestoeid is op de PC.

darth veger op 19-11-2012 om 13:28 [Niv: 139 / Exp: 6949]
@ AltairJack
Die engine wordt keer op keer weer opgevoerd, kijk maar naar de textures of gewoon de features die de engine nu heeft.
Ziet er nu wel normaal goed uit maar als je zo'n grote franchise heb zou ik toch voor een nieuwe engine gaan ipv deze dood geslagen engine

Xavior op 19-11-2012 om 14:41 [Niv: 121 / Exp: 6068]
@ DarthVeger.

De engine blijft nog wel gebruikt worden met de komst van de wiiU.

Manji op 19-11-2012 om 15:19 [Niv: 19 / Exp: 945]
Zijn we nu aan het discussieren over grafhics... Ze moeten er zijn maar de game moet een mooie multiplayer hebben of een awesome campaign dat we nooit zullen vergeten. Dat is voor mij essentieel.
bv. saints row 3 was een redelijk goed game en de graphics waren niet zo nex gen.

Rene Groen (Eindredacteur) op 19-11-2012 om 15:37 [Niv: 747 / Exp: 37355]
@ Redneckerz: Als jij ons een PC versie geeft zullen we dat uiteraard doen

Beretta-1992 op 19-11-2012 om 18:43 [Niv: 68 / Exp: 3423]
Must buy!

thenativedude op 20-11-2012 om 00:11 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Ooo look at my my pc with high graphics me special. Helaas deze game geannuleerd met halo 4 en ac3 ergens over een week weer far cry 3. dat houd ik allemaal niet bij.

GekooktEi op 20-11-2012 om 14:59 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Ik ben overtuigd. Nu nog hopen dat het spel op mijn old trusty pc draait... Ik hoop het zo.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Hitman: Absolution
Type:
Game
Releasedatum:
20-11-2012
Ontwikkelaar:
IO Interactive
Uitgever:
Eidos Interactive
Media:








Meer media