Gisteren konden jullie onze review lezen van Dead Space 3, een titel die qua gameplay vooral het einde van Dead Space 2 voort zet en dat beloond zag worden met een 83. Toch was lang niet iedereen tevreden.
De horrorsetting werd deels verworpen en vooral vervangen door actie, een beslissing die Gears of War ontwikkelaar Cliff Bleszinski goed kan begrijpen. In zijn blog laat hij weten dat hoe angstiger een game is, des te minder betrokken een gamer is. Dit laatste is vooral toe te wijzen aan het expres onhandig maken van de controls of een andere snelheid in de game aanbrengen in vergelijking tot een actietitel.
Volgens Bleszinski heeft ontwikkelaar Visceral er expres voor gekozen om de franchise meer naar actie-elementen te verleggen en het horroraspect los te laten. De doelgroep van de game bestaat volgens hem uit eigenwijze jonge mannen en die willen niet bang gemaakt worden, ze willen een spel binnen stappen 'and fuck shit up.'
Het resultaat hiervan is volgens Bleszinski dat horrortitels commercieel niet langer levensvatbaar zijn wanneer deze voor de volle prijs in een winkel liggen.
quote: "In the $60 disc based market horror doesn't fly," he wrote. "It's the ultimate 'campaign rental' that's played for two days and traded in and I'm sure EA knows this."
Pas wanneer de markt geheel digitaal gaat worden zien we de ware horrortitels terugkeren, waarbij we nu al voorbeelden zien als Amnesia en Slenderman voor de PC.
|