Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Gears of War Judgment


Door Rene Groen op 31-03-2013 om 14:05
Bron: Gamed

Na drie Gears of War-delen was de trilogie afgerond, maar gezien de populariteit van de franchise had niemand verwacht dat het hier zou stoppen. Om geen nieuwe verhaallijn over de Xbox 360 en zijn opvolger te verdelen werd gekozen voor een andere oplossing.

Judgment is namelijk geen opvolger van het verhaal, maar juist een terugblik in prequelvorm. Gevolg is dat namen als Marcus Fenix en Dominic Santiago niet centraal staan in de game. In plaats daarvan draait het om Baird en Cole, samen met nieuwgedienden Garron Paduk en Sofia Hendrik. Paduk is een overgelopen soldaat van de UIR-factie terwijl Hendrik een cadet was in de Onyx Guard. Tezamen vormt het viertal de Kilo Squad onder leiding van Baird, echter gaven zij geen gehoor aan orders die ze waren opgegeven. Hierdoor staan ze nu terecht voor oorlogsmisdaden in een rechtbank, waarbij hun pleidooien middels flashbacks worden beleefd. Door deze opzet heeft ieder karakter zijn eigen gedeelte en leren we iets meer over ieders achtergrond, maar verwacht niet dat de gameplay ook per karakter zal veranderen. Uiteindelijk leiden de gebeurtenissen uit Judgment naar Gears of War.


Wat al snel opvalt is dat de game een duidelijk andere opzet heeft dan diens voorgangers (of eigenlijk nakomelingen). Werden de eerste drie delen vooral gekenmerkt door hun actievolle en spectaculaire momenten, daar is dit deel nu een stuk meer ingetogen. Een voorbeeld is dat de bekende secties uit voertuigen achterwege zijn gelaten. In plaats daarvan is het hoofdverhaal opgedeeld in kleinere stukjes die ons laten vechten tegen een stroom vrijwel onophoudelijke vijanden. Denk aan een Horde mode binnen de singleplayer. Achterliggend vinden we een systeem waarbij er in ieder level drie sterren zijn te verdienen door zo goed mogelijk te spelen. Een verdere verdieping vinden we in het Declassified-systeem. Op momenten in de game kun je jezelf een grotere uitdaging geven door bijvoorbeeld te strijden tegen een tijdslimiet, vechten met een beperkt zicht door rookbommen of met een voorgeselecteerd wapen. Het geeft je een hogere moeilijkheidsgraad, maar hier tegenover staat dat je sneller sterren zult verdienen die je weer in kunt zetten voor allerlei extra’s. De Declassified missies zijn gevarieerd genoeg om te blijven verrassen, ondanks dat ze geen invloed hebben op het verhaal.

Samen met de verandering in opzet zien we ook enkele meer subtiele veranderingen in de gameplay. Het wisselen van wapens is ditmaal weggezet onder de Y-knop in plaats van de D-Pad, hetgeen het met name op de oudere Xbox 360 controllers net iets vloeiender maakt. Hoewel oude vijanden als de Brumak en Corpser verder niet meer terugkeren zien we wel een toevoeging in de vorm van de Rager, een Locust die door het lint gaat wanneer je hem schade aan doet. Deze vijanden worden overig willekeurig geplaatst, zo zul je op momenten andere vijanden tegen komen dan je vrienden die ditzelfde stuk spelen. Gelukkig zijn er enkele nieuwe wapens om je te helpen, waaronder een granaatwerper onder de naam Booshka en de Markza, een sluipschuttergeweer met een groter magazijn.


Opvallend genoeg is de hoofdcampagne, die ongeveer zeven uur in beslag neemt, niet de enige singleplayer content die je krijgt aangeboden. Na het afronden van de campagne krijg je toegang tot Aftermath, een aparte verhaallijn van ongeveer twee uur die de basisopzet van Judgment laat varen. Dit keer geen Declassified onderdelen of sterren om naartoe te werken, maar juist de opzet die afkomstig is uit de andere Gears of War delen. Het is hier allemaal net wat filmischer, waarbij we de laatste uren van het derde deel door de ogen van Cole en Baird beleven. Deze tijdsperiode is niet alleen anders qua gameplay, maar ook qua graphics: omdat de oorlog hier in al zijn hevigheid is losgebarsten heeft het een meer grauwe uitstraling, in tegenstelling tot de meer kleurrijke omgevingen uit Judgment. Deze heeft tevens als nadeel dat de omgevingen ietwat gelijkend zijn door de setting waarin het zich afspeelt, ondanks dat de game er verder prima uit ziet.

Zoals beschreven zijn sommige elementen van de singleplayer aardig op de schop gegaan en dit kan tevens gezegd worden over de multiplayer. Eerdere modi als Execution, Horde en Beast schitteren door afwezigheid, hoewel de laatste twee zijn samengevoegd tot OverRun. Alhier strijden de Locust tegen de COG, meest opvallend is misschien wel dat de soldaten kunnen kiezen uit een Soldier, Scout, Medic en Engineer klasse. Een goede samenstelling is van belang, zo kan de Medic als enige teamgenoten bijbrengen terwijl de Soldier juist weer als enige ammunitie bij kan vullen. Het is hierdoor allemaal net wat meer tactisch dan voorheen, hoewel velen het niet zullen waarderen dat het veel gespeelde Horde als aparte mode is verdwenen.


Een andere verandering in de multiplayer is dat King of the Hill nu de naam Domination draagt. Doel van beide teams is om een plek op de map in te nemen om zodoende punten te scoren. Eveneens nieuw is Free-for-All, waarbij een ieder voor zichzelf op dient te komen en er geen samenspel meer is. Ben je toch meer een teamspeler dan is er altijd nog Team Deathmatch, waarbij het tempo ditmaal net wat hoger ligt maar je elkaar niet meer overeind kunt helpen. Al met al zijn het veranderingen waar de één wel en de ander geen plezier uit zal halen. Wat ontwikkelaars Epic Games en People Can Fly wel aan te rekenen is zijn het aantal maps. In eerste instantie krijg je slechts vier maps in de game, waarna er op 2 april nog eens twee gratis maps aan worden toegevoegd. Een mager aantal dat ongetwijfeld gedaan is om gamers op een later moment extra te laten betalen voor nieuwe toevoegingen.

Gamers die eerder plezier haalden uit Gears of War zullen Judgment niet automatisch kunnen waarderen. De bombastische opzet van eerdere delen is nu een stuk meer ingetogen en door het sterrensysteem voelt het meer arcade aan. Omdat de oorlog zich in een ander stadium bevindt zijn ook de kleuren ditmaal feller, een duidelijk contrast is dan ook op te merken met de Aftermath verhaallijn. Qua verhaal krijgen we weliswaar iets meer inzicht, maar verwacht niet dat al je vragen beantwoord worden. Het maakt Judgment zeker niet tot een matige game, het is simpelweg een net iets andere game. Dit gaat tevens op voor de multiplayer, zo zal een ieder voor zichzelf moeten bepalen of de veranderingen een reden zijn om de game juist te laten liggen of (opnieuw) te proberen.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   85
Graphics   90
Replay   85

Net even anders, maar daardoor niet minder lekker.
88


14:09  Hotline Miami 2 blijft in jaren '90
13:54  Liberty en Vice City Stories naar Store
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Master Killer op 01-04-2013 om 11:50 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Sommige dingen vind ik een verbetering, en ander zijn echt zeer veel slechter geworden, waar zijn alle verschillende executies en het meatshield, en waarom mag ik maar twee wapens dragen? Wie pakt er dan nog een pistol? Ik mis al het leuke uit de eeldere delen als ook het down but not out.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Gears of War Judgment
Type:
Game
Releasedatum:
22-03-2013
Ontwikkelaar:
Epic Games
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media