Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Injustice: Gods Among Us


Door Gideon op 21-04-2013 om 10:48
Bron: Gamed

Superhelden, gotta love’em. Games als Arkham City en Spider-Man 2 deden mij uren achter de buis gekluisterd zitten en ook de mindere goden, zoals X-men Origins: Wolverine of Mortal Kombat vs. DC Universe heb ik me mee vermaakt. Die laatste is interessant, daar het gemaakt is door de mensen achter NetherRealm Studios, dezelfde dames en heren die verantwoordelijk zijn voor Injustice: Gods Among Us.

Beat 'em Ups zijn, wat betreft genre, geen onbekende met de superhelden. Marvel doet het al jaren met en tegen Capcom, terwijl DC Comics haar helden en badguys al eerder uitleende voor Mortal Kombat vs. DC Universe. En zeg nou zelf, er is toch niets leuker dan het met Batman op te nemen tegen Superman, met Joker tegen Nightwing of Flash versus Green Arrow. Zelfs als je geen enkele weet hebt van de comics, dan zal een aantal van deze karakters je ongetwijfeld bekend zijn van film en/of TV. Ze zijn herkenbaar voor iedereen en vooral voor de fans is het een utopie om ze tegen elkaar op te zetten. Wat dat betreft zit het met Injustice ook wel goed, alle grote namen zijn aanwezig en ook enkele minder bekende karakters passeren de revue. Wat pas echt een goede stap vooruit is, is de wijze waarop Netherealm een verhaallijn heeft verzonnen om alle karakters tegenover elkaar te zetten.

Men had kunnen kiezen voor een ‘good- vs. badguys’ verhaallijn, maar dat is gelukkig niet gebeurd. De game speelt met het idee rondom tijdreizen, of beter gezegd, het reizen tussen verschillende dimensies. Wanneer Joker het voor elkaar krijgt om Superman zijn eigen familie te laten afslachten draait hij volledig door. Bezwijkend onder woede en wraak brengt hij de clown om het leven, neemt het land over en besluit met harde hand te regeren; iedereen die niet zijn wetten volgt, eindigt achter de tralies of erger. Superhelden kunnen zich bij hem aansluiten of worden uitgeschakeld. Onder zijn dictatuur verzinken de helden steeds verder tot diegenen die zij ooit bevochten. Enkel Batman weet uit de handen van Superman te blijven en zet een verzet op, gesteund door eerdere badguys als Deathstroke en de rouwende Harley Quinn. Als laatste redmiddel haalt hij de ‘echte’ helden uit een andere dimensie naar zijn wereld, om samen ten strijde te trekken tegen Superman en de slechte helden.


Het is geen heel diepgaand verhaal, maar wel de ultieme manier om alle helden tegenover elkaar te zetten. Gek genoeg is dit bizarre gegeven wel goed uitgewerkt en zitten er zowaar enkele memorabele scènes in, waarbij het ombrengen van een grote naam niet uit de weg wordt gegaan. Het houdt het verhaal fris en interessant en eerlijk is eerlijk; grote namen als Street Fighter, Tekken en Soul Calibur kunnen alleen maar dromen van zo’n goede story mode. De opzet is gelijk aan bijvoorbeeld Mortal Kombat (7) zoals we dit ook bij diens Xbox 360 en PlayStation 3 versie zagen. Gaandeweg het verhaal speel je telkens vier of vijf gevechten met een bepaald karakter, waarna je overspringt op de volgende. Nadeel is dat je telkens opnieuw de movelist en besturing van het nieuwe karakter dient uit te vogelen, maar het houdt het geheel wel fris en voorkomt dat je vijftig gevechten met één en hetzelfde persoon speelt. Tussen de gevechten door dien je zo nu en dan een mini-game te spelen, waarbij het neerkomt op het juist richten en beschieten van doelen of het op het juiste moment indrukken van een bepaalde knop. Het voegt niets toe aan de game, maar irritant durf ik het ook niet te noemen.

Helaas doen de graphics wel enigszins afbreuk aan de beleving, want die zijn niet altijd even mooi. De karakters, en dan met name diegenen die ook speelbaar zijn, zien er schitterend uit, maar de rest van de wereld oogt karig in de cutscenes. Het ene moment zie je een gedetailleerde Aquaman het opnemen tegen Green Lantern, waarna de camera door een straat vol lelijke, kale gebouwen zweeft vol matige textures, om daarna een stel houterige reuzenkrabben in beeld te nemen die massaal het strand op kruipen. Het zou episch moeten zijn, maar de laatste twee aspecten, de omgeving en de krabben, zien er niet best uit en steken schraal af tegen de helden zelf. Positief punt is dan wel weer dat de graphics buiten deze cutscenes om prima zijn. Het is niet de mooiste game op de PlayStation 3 of Xbox 360, maar het doet wat het moet doen. Leuk is ook de vele animaties op de achtergrond en natuurlijk het feit dat alles kapot kan.


De gevechten zijn een kruising tussen Dead or Alive, Mortal Kombat en Super Smash Bros. Die laatste zit hem vooral in de hoge mate van interactie met je omgeving. Op meerdere plekken per level kun je, door een druk op de knop, interactie uitvoeren met datgene wat in je buurt staat. Denk aan het wegsmijten van een grote container, het oppakken van een raket of het afvuren van een steekvlam richting je tegenstander. Het kan de balans enigszins uit een gevecht halen, dus fans van strategische en extreem diepgaande fighters als Street Fighter IV zal het misschien tegen de borst stoten, maar je kunt er natuurlijk gewoon op inspelen. Het geeft je wel een extra mogelijkheid om uit die hoek te komen en het is tof om het in een combo te verwerken. Daarnaast oogt het natuurlijk super stoer en compleet over de top wanneer je de Batmobiel kunt activeren om je tegenstander te frituren. Dead or Alive zien we terug in het feit dat meerdere levels aan elkaar verbonden zijn en jij je tegenstander dus dwars door meerdere gebouwen kunt schoppen om zo op een nieuwe locatie verder te vechten. Het is misschien een beetje vreemd om een sterveling als Batman of Green Arrow dit te zien uitvoeren, maar desondanks is het een erg tof gegeven en voelt het alsof je echt een gevecht uit de comics naspeelt.

Mortal Kombat zien we terug in het vechtsysteem zoals Netherrealms dat heeft gebruikt. Je zou bijna kunnen stellen dat ze Mortal Kombat hebben gepakt en alles wat nog niet goed was hebben bijgeschaafd. Dat dit absoluut niet slecht is blijkt wel uit het feit dat MK7 een uitstekende titel was en Injustice is dat in de basis ook. Je hebt een drietal standaard aanvallen, een grab-move en uiteraard een handjevol specials. Tevens kan elk karakter een speciale functie activeren, waardoor ze tijdig sterker worden, een wapen kunnen inzetten enzovoorts. Gaandeweg een gevecht vul je de special meter aan, opgedeeld uit meerder blokjes. Elk blokje kun je bij een speciale aanval inzetten om deze nog sterker te maken of je kunt er voor kiezen om de volle meter in te zetten om een supermove uit te voeren. Deze is uiteraard zeer spectaculair in beeld gebracht en doet niet onder voor een Fatality (dan wel zonder afgerukte ledematen), hoewel deze niet per definitie een gevecht beëindigd. Blokken doe je door in tegengestelde richting te bewegen, terwijl je, mits goed getimed, een aanval ook kunt counteren. Een complete combo-breaker uitvoeren is ook mogelijk. De game bevriest en laat beide spelers een deel van hun special meter inzetten; wie het hoogste biedt wint. De levensbalk van de winnaar vult iets, terwijl de verliezer een best pak slaag krijgt.


Naast de story-mode en de standaard opties als Arcade, two-player multiplayer en uiteraard online gevechten bevat de game ook een S.T.A.R.S Lab mode, vergelijkbaar met de Challenge Tower in Mortal Kombat. Deze mode biedt je meer dan 240 missies die je dient te halen. Elke missie beloond je met één, twee of drie sterren, afhankelijk van het aantal objectives welke je hebt voltooid. De mode biedt je uren extra speelplezier en is verrassend origineel en innovatief. Ook de Arcade-mode, genaamd ‘Battles’, biedt meer dan ieder andere beat’m up. Zo kies je één van de twintig verschillende paden, die elke hun eigen criteria kennen. Zo heb je in de een maar een enkele levensbalk, terwijl de ander je dwingt elk gevecht een ander karakter te kiezen. Zelfs de training mode gaat verder dan in andere titels; naast de standaard dummies toont de game je ook gegevens als de frame-data, zodat jij je combo’s tot in perfectie kunt uitbalanceren.

Injustice is een game geworden waar iedereen uren plezier uit kan halen. De single-player content is, in tegenstelling tot vele games in dit genre, verbluffend uitgebreid en zorgt ervoor dat je niet na één weekendje alweer uitgekeken bent. De karakters ogen en klinken stoer, hoewel de cutscenes niet altijd even best zijn. Het is een kniesoor die daar om treurt, want elke gamer, combo-purist of casual gamer, zal iets kunnen vinden in NetherRealms nieuwste game. Ik heb oprecht genoten van Injustice, als gamer en als fan van superhelden en ik garandeer je dat je geen miskoop kunt maken met deze titel.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   80
Graphics   80
Replay   90

Lekker uitgebreid en duidelijk met liefde gemaakt!
85


12:01  Pokémon Rumble U toont eerste twee sets
10:39  Packshot Sunday - Deel 81
 Reacties (1)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 21-04-2013 om 12:43 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Terechte score

Vind het een erg sterke beat'm up. De mechanics zijn dieper dan op het eerste zicht lijkt want met juggles en bounce cancels kan je aardig straffe combo's verzinnen.

Spijtig dat het online matchmaking wat traag werkt en soms faalt maar dat is maar een klein euvel.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Injustice: Gods Among Us
Type:
Game
Releasedatum:
19-04-2013
Ontwikkelaar:
NetherRealm Studios
Uitgever:
Warner Bros.
Media:








Meer media