Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Review:

Dead Island Riptide


Door Rene Groen op 26-04-2013 om 10:53
Bron: Gamed

Na zes jaar ontwikkeling kregen we in september 2011 Dead Island voorgeschoteld. Iets meer dan anderhalf jaar later ligt het vervolg alweer in de winkels. Is het goed nieuws dat de ontwikkelaar zo snel met een opvolger komt, of juist verontrustend dat ze het in zo’n korte tijd weten te realiseren?

Het origineel draaide om een viertal karakters die op het tropische eiland oog in oog kwamen te staan met een horde zombies. Doel was om te overleven en tegelijkertijd een manier te vinden om van het eiland te raken, iets wat ze aan het einde van de game ook wist te lukken. Lang van hun vrijheid kunnen ze vervolgens niet genieten, hoewel hun helikopter veilig weet te landen op een mariniersschip gaat het alsnog fout. Het schip belandt in een storm en ze stranden op een nabijgelegen eiland. Lara Croft zullen we hier niet tegen komen, maar zombies zijn er ook hier genoeg.

Gamers die het origineel gespeeld en hun savegame bewaard hebben kunnen het karakter uit het origineel importeren. Je level en skills zijn hierdoor direct te gebruiken. Wapens en Blueprints zijn daarentegen niet toegankelijk. Aangezien het verhaal weinig diepgang kent kunnen ook onbekenden met het origineel direct instappen, waarbij ze naast het viertal ook een nieuw karakter aantreffen. John Morgan is vooral gespecialiseerd in combat met zijn handen, waardoor hij een duidelijk andere invalshoek heeft dan het originele kwartet. Je hoeft overigens niet te vrezen als je met een nieuw karakter begint, je start direct op level 15 waarbij je meteen enkele punten mag verdelen in de Skilltree opties Fury, Combat en Survival.


Aan de opzet van het spel is weinig veranderd. Het hoofddoel is ditmaal om de veilige stad te bereiken, maar verwacht zeker geen rechtlijnige weg naar dit doel. Tussendoor zul je hulp nodig hebben van mensen om verder te komen, maar eerst vragen ze je klusjes op te knappen. Tel hier de vele sidequests bij op en je kunt je makkelijk twintig uur in de game vermaken, mits je geen problemen hebt met de herhalende gameplay. Ook nu ben je vooral bezig met het zoeken naar steeds weer sterkere wapens om de zombies mee van je af te slaan, gelukkig is er wel iets meer variatie aangebracht door missies die zich nog het beste laten omschrijven als Horde. Doel is om, samen met je vrienden, een locatie te verdedigen terwijl je deze van extra versterkingen kunt voorzien. Bij deze combat ligt er ditmaal iets meer nadruk op vuurwapens zoals een Nailgun, waarbij het goed op te merken is dat alle wapens ditmaal langer mee gaan. Minder enthousiast zijn we over het aanbod, zo hadden er best wat meer toevoegingen gedaan mogen worden.

Om niet alles als een herhalingsoefening over te laten komen zijn er wel degelijk meer diepgaande vernieuwingen doorgevoerd. Om het zombie-assortiment wat uit te breiden zien we toevoegingen als gemuteerde wetenschappers, de Wrestlers, de Screamer en de Drowner. De Wrestler deelt harde klappen uit, de Screamer slaakt een harde gil die je tijdelijk doet bevriezen terwijl de Drowner in het water wacht om op een geschikt moment aan te vallen. De toevoeging van de Drowner heeft alles te maken met de setting van de game. Het nieuwe eiland bestaat voor een groot deel uit water, waterwegen die je per boot kunt benaderen, ondergrondse tunnels en ook tropische cyclonen die je als speler zullen teisteren. De tropische standen uit het origineel hebben dan ook plaatsgemaakt voor jungles.


Hoewel de nieuwe setting een leuke afwisseling is op het origineel kan Riptide zeker geen gepolijst product genoemd worden. Net als bij het origineel zijn er framerateproblemen, is screen tearing duidelijk waarneembaar, springen textures uit het niets je scherm in, zijn de gezichtsuitdrukkingen lachwekkend te noemen en valt het geluid op momenten even weg. Het is eveneens jammer dat er ook nu geen offline coöp aanwezig is, wel kunnen we ook nu online samen komen om met de zombies af te rekenen.

In de inleiding vroeg ik me openlijk af de korte ontwikkeltijd verontrustend, of juist een verademing te noemen is. De waarheid ligt hierbij in het midden, gamers die genoten van het origineel kunnen direct instappen in Riptide en hun avontuur voortzetten, wanneer je echter geen fan was van de serie zal deze game hier geen verandering in brengen. Ondanks kleine tweaks als wapens die beter bruikbaar zijn, wat meer nadruk op het team als geheel of een andere setting is de game voor negentig procent gelijk gebleven. Nog altijd zwerven we over het eiland om opdrachten te vervullen die niet meer inhouden dan het ophalen en afleveren van items. Het was beter geweest wanneer de ontwikkelaar meer tijd had genomen om ook het technische aspect aan te pakken, het gevoel dat nu overheerst is dat we te maken hebben met Dead Island 1.5 in plaats van een volwaardige sequel.
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   65
Graphics   60
Replay   70

Voelt niet aan als een volwaardige sequel.
67


14:47  XCOM is The Bureau; komt in augustus
10:40  Beelden Neverwinter
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Dresje op 26-04-2013 om 11:56 [Niv: 18 / Exp: 902]
Mee eens, maar toch een zeer leuke game

miknic op 26-04-2013 om 15:05 [Niv: 44 / Exp: 2216]
nou het voelt meer als een grote DLC aan.. ook dezelfde irritante bugs zitten erin.. Er is gewoon een nieuw laagje overheen geplakt.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dead Island Riptide
Type:
Game
Releasedatum:
26-04-2013
Ontwikkelaar:
Techland
Uitgever:
Deep Silver
Media:








Meer media