Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Call of Cthulhu: Dark corners of the Earth


Door Rene Groen op 08-11-2005 om 00:58
Bron: Gamed

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth is alweer zes jaar in ontwikkeling en ziet eindelijk zijn levenslicht. Heeft de lange ontwikkeltijd ervoor gezorgd dat we nu met een briljante game te maken hebben? Dat zochten we voor je uit.


Het verhaal rondom de game is gebaseerd op de werken van schrijver H.P. Lovecraft. Degenen die met deze schrijver bekend zijn weten dat het horrorelement voorop staat. Vaak gaat het om personages die gek worden door hetgeen wat er om hen heen gebeurt. Je mag dan ook verwachten dat de game hierop geen uitzondering is.

In het spel spelen we Jack Walters die zich helemaal in het begin bij een huis begeeft. Het is regenachtig en hij baalt duidelijk dat hij er moet zijn, maar er is specifiek naar hem gevraagd. De sfeer is gespannen en het blijkt niet onterecht te zijn; al snel wordt er namelijk vanuit het huis geschoten en je haast je naar binnen. Het huis zelf is grauw en kent veel donkere ruimtes. Regelmatig zie je geen hand voor ogen, en als je binnen deze setting bewijzen moet verzamelen kan dat knap lastig zijn. Eerst dacht ik nog dat het aan de helderheid lag, er werd immers aan het begin van het spel een waarschuwing voor gegeven dat de game flink donker was en vooral in de nachtelijke uurtjes gespeeld moet worden, maar dat bleek niet het geval.
Terwijl ik me door het huis begeef verzamel ik wat sleutels en lees ik veel informatie die me voorgeschoteld wordt. Ik word opgeschrikt door een geluid en tracht het te volgen. Het brengt me naar een kelder welke wederom erg donker aandoet, en waar er iets raars gebeurt. Wat dat is vertel ik uiteraard niet.



Ik hoor nu al de vraag komen; waarom geef je hier een beschrijving van een stukje game? Het is eigenlijk heel simpel; het zijn deze elementen die de toon voor de rest van de game zetten. De game is donker, wat prima gepaard gaat met de horrorsetting die we voorgeschoteld krijgen.

De adventure

Jack Walters is een privé detective die zich na het voorgaande niets meer kan herinneren van de afgelopen zes jaar. Toch probeert hij zijn leven weer op de rails te krijgen en hij neemt dan ook een opdracht aan om weer aan het werk te zijn. Het gaat om een vermiste persoon in het plaatsje Innsmouth, welke erom bekend staan niet bepaald blij te zijn met bezoekers. Dit gegeven wordt meteen duidelijk als je aankomt; niet alleen lijkt niemand met je te willen praten, de bewoners van het stadje zien er op zijn zachts gezegd raar uit.
Het stadje zelf ademt de sfeer uit van de tijd waarin de game zich afspeelt, namelijk in de jaren '20.

Call of Cthulhu laat zich spelen als first person game, waardoor je in het begin het idee hebt snel een wapen ter hand te nemen en deze rare figuren om te leggen. Het zijn echter de adventure elementen die je de eerste uren van de game zoet moeten weten te houden, het shooter element komt pas later om de hoek.



Binnen het adventure gedeelte komt geen wapen te pas en zal Jack het dus op andere manieren moeten zien te redden. Regelmatig zul je ongezien je weg moeten zien te bepalen en onderweg bewijzen moeten verzamelen om verder te komen. Het adventure element op zichzelf is niet heel erg moeilijk. Je zult weinig keren echt je hersenen moeten breken om verder te komen aangezien objecten amper gecombineerd hoeven te worden. Wat het wel iets lastiger maakt is dat je geen status schermpje op kunt vragen zoals we dat binnen deze games wel vaak gewend zijn. Af en toe had ik de behoefte om nog eens terug te kunnen lezen wat nu precies de bedoeling was, maar dat zat er helaas niet in. Het vergroot de uitdaging wel, maar vervalt af en toe teveel in het rondlopen in de hoop dat je iets goeds aan het doen bent.
Word je op dat moment ook nog eens achterna gezeten door iemand en elke seconde telt, dan wordt dit gemis nog wel wat vergroot. Als het al de bedoeling van de ontwikkelaars geweest was om hierdoor de spanning te vergroten dan is ze dit goed gelukt.
Toch voelt dit adventure deel van de game goed aan en weet het de spanning steeds goed vast te houden.

Pagina: 1 | 2 | 3
Beoordeling
Gameplay   68
Sound   73
Graphics   50
Replay   75

Een aardige game die door enkele minpuntjes de top niet weet te halen
69


08:05  Nieuwe Gun Trailer
00:58  Retro Geschiedenis: Het 8 Bit Era
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Gast (80.56.130.xxx) op 08-11-2005 om 18:35
zo zie je maar weer als game voor zoveel jaar(geloof 6 jaar) in ontwikkeling wordt genomen hoeft dat niet veel te betekenen

Ikkyu op 08-11-2005 om 19:54 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Uit sommige screens die ik hier zie vind ik dit wel geen 50 waard (qua graphics). En je weet René, je hoeft niet zelf het spel gespeeld te hebben om een geargumenteerde mening te hebben over de graphics van'n spel.

Voor de rest : Knappe review !!

Rene Groen (Eindredacteur) op 08-11-2005 om 19:59 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Sorry Ikkyu, maar dat ben ik niet met je eens.
Of wil je zeggen dat je aan de hand van screenshots een beargumenteerde mening kunt geven over de graphics?

Zoals ik in de review al aangaf is de game soms zo donker dat je veel te weinig zicht hebt. Leuk binnen het genre, niet als het me daadwerkelijk gaat irriteren omdat ik geen idee meer heb wat ik aan het doen ben.

Speel het eens, dan zal je je mening m.b.t. de graphics toch echt bij moeten stellen.

Ikkyu op 08-11-2005 om 21:08 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Kan je dan het contrast of lichtsterkte wijzigen opdat je meer ziet ? (heb dat ook moeten doen bij Manhunt op de PC)

nu ja, wat je daar zegt ... daar heb je wel een punt natuurlijk ! Mijn excuses.

Rene Groen (Eindredacteur) op 08-11-2005 om 23:23 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Je kan inderdaad het contrast wijzigen, maar het helpt weinig tot niets. Als je hem op 10 (felste) zet, dan wordt het zwart iets grijzer, maar daar houdt het ook wel mee op. Heb zelfs nog de moeite genomen om mijn beeldscherm lichter te zetten, maar ook dat had weinig resultaat.

Vandaar dat het er meer op lijkt dat ze de matige graphics soms weg hebben willen moffelen achter donkere ruimtes.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth
Type:
Game
Releasedatum:
28-10-2005
Ontwikkelaar:
Headfirst
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:
Geen media gevonden