Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Feature:

Zijn Erfenis: Jordan Mechner


Door Joni Philips op 11-02-2014 om 08:43
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Vandaag staat Jordan Mechner centraal, de man achter Prince of Persia.

Jordan Mechner is een Amerikaan die afkomstig is uit New York City waar hij geboren werd op 4 juni 1964. Op jonge leeftijd kwam hij al in aanraking met videogames welke hij met veel plezier speelde terwijl hij toch een goede student bleef op school. Dat was belangrijk want hierdoor kon hij starten op de prestigieuze universiteit Yale. Op Yale verdiende hij in 1985 zijn bachelor in de psychologie, wat zeker geen gemakkelijke klus was. Desondanks had Mechner voldoende vrije tijd om te beginnen met de ontwikkeling van videogames. Tijdens zijn jaren op Yale ontwikkelde hij meerdere Apple II-games zoals de Asteroids-kloon Star Blaster en de arcadegame Deathbounce. Hij stuurde deze game naar respectievelijk Hayden Software en Brřderbund, maar zij hadden geen interesse in zijn eerste experimenten.


Mechner liet zich echter niet ontmoedigen. In 1984 ontwikkelde hij Karateka, een vechtgame die hij opnieuw opstuurde naar Brřderbund. De afwijzing van Deathbounce deerde hem dus duidelijk niet en al snel bleek hij een juiste keuze gemaakt te hebben. Brřderbund was namelijk wel geďnteresseerd in Karateka welke een duidelijk succes werd. Na Karateka nam Jordan Mechner de nodige tijd om zijn volgende game te ontwikkelen, Prince of Persia. Deze zou uiteindelijk in 1989 uitkomen. In de game speelt de speler een jonge prins die zestig minuten heeft om een kwade vizier te stoppen. Het verhaal was niet speciaal, maar de game viel op omwille van zijn sterke animaties. Deze had Mechner gemaakt door zijn broer te fotograferen terwijl die liep en sprong. Een primitieve vorm van motion-capturing dus.

De game werd een succes en dankzij Brřderbund – en later Ubisoft – verscheen de game op meerdere platforms. Mechner werkte ondertussen rustig aan het vervolg Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame, dat in 1993 verscheen. Op dat moment besloot hij te stoppen met de ontwikkeling van videogames, en meer te focussen op het design en verhaal. Hij opende de ontwikkelstudio Smoking Car Productions waarin hij dertig mensen te werk stelde. Het resultaat zagen we in 1997 met The Last Express. Die game betekende het einde van zijn samenwerking met Brřderbund dat een jaar later failliet ging. Ook Mechner verdween kort daarna. Hij verkocht de Prince of Persia-serie aan Ubisoft en hielp hen de serie te herlanceren met de reboot Prince of Persia: The Sands of Time.

Jordan Mechner op Prince of Persia filmset
Jordan Mechner op Prince of Persia filmset

Het werd zijn laatste game. In 2003 maakte Mechner namelijk zijn regiedebuut met Chavez Ravine: A Los Angeles Story, een korte documentaire die enkele prijzen won. De documentaire stond zelfs op de shortlist voor de Academy Awards nominaties, maar werd uiteindelijk niet genomineerd. Het was echter duidelijk dat Mechner in de filmwereld zou blijven. Hij werd namelijk scriptschrijver voor Prince of Persia: The Sands of Time. Hij schreef de eerste versies van het script en bleef aan boord als producer om toe te kijken op de verfilming van zijn belangrijkste franchise. Hij is dan ook één van de weinige gamemakers die actief betrokken was bij de verfilming van zijn games. Hij werkte ook meer aan de strips Prince of Persia en Prince of Persia: Before the Sandstorm.

Tegenwoordig focust hij op strips als Solomon’s Thieves en op films als Fathom. De game-industrie heeft hij behoudens een Xbox Live Arcade-remake van Karateka ver achter zich gelaten. Desondanks zal hij altijd herinnerd worden voor zijn toppers.

Nota: Op Mechner's officiële blog kun je meer lezen over de ontwikkeling van Prince of Persia.


08:48  Bleach: Memories of Nobody
08:39  Kojima onvervangbaar binnen MGS reeks?
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden