Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
06 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
(0) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Top 10 - Slechte Water Levels


Door Joni Philips op 04-01-2014 om 09:24
Bron: Gamed

Ik haat waterlevels. Jij haat waterlevels. Iedereen haat waterlevels. Een heleboel goede games veranderen in helse ervaringen wanneer de normale levels vervangen worden door waterlevels. En ondanks het feit dat wij al jarenlang weten dat het een slecht idee is, blijven ontwikkelaars ze toevoegen.

Wij zijn dat beu en hebben besloten om enkele ontwikkelaars aan de publieke schandpaal te nagelen. In onze nieuwste top 10 bekijken we de waterlevels die de sterkste invloed hadden op de kwaliteit van hun games. We kijken hierbij alleen naar goede, succesvolle games. Games die geprezen worden ondanks de aanwezigheid van de hatelijke waterlevels. Spellen als Hydrophobia Prophecy hebben weliswaar slechte waterlevels, maar die games zelf zijn slecht. Niemand die zich vergist en per ongeluk die game koopt. Onderstaande games daarentegen zijn goede games, waaronder enkele toppers van de afgelopen dertig jaar. Toch vonden ze het allemaal nodig de ervaring te verslechteren met een slecht doordacht waterlevel.


The Legend of Zelda: The Wind Waker is een unieke game, het is de enige game op de lijst die zijn plaats heeft verdiend omdat het waterlevel saai is, niet omdat het veel te moeilijk was. In de originele GameCube-versie moest de speler continu tussen verschillende eilanden reizen op een gigantische uitgestrekte oceaan – de Great Sea – waar bijna niets te doen was. Het enige wat je er deed was rondvaren en hopen dat je zo snel mogelijk bij het volgende eiland belandde. Het belanden op dat eiland was echter een helse klus want telkens als je van richting wilde veranderen, moest je de goden aanroepen via een minigame. Dit was niet moeilijk, maar je moest het zo vaak doen dat je er gek van werd. Bij Nintendo heeft men gelukkig hun lesje geleerd. De Wii U remake van de game behoudt de gigantische oceaan, maar geeft je rechtstreekse controle over de boot. Het maakte het proces sneller en aangenamer.


De spin-off van Assassin’s Creed III bleek leuker dan zijn grote broer wegens een betere setting, maar het spel bracht eveneens een tweetal waterlevels met zich mee. Dat is natuurlijk een probleem. De waterlevels in Liberation zijn niet te groot, maar dat maakt ze niet minder vervelend. In de eerste plaats zondigt de game zoals elke 3D game met waterlevels: de camera werkt niet. Een goede camera in een 3D game is niet vanzelfsprekend, maar het is nog moeilijker wanneer je alle richtingen uit kunt inclusief naar beneden en naar boven. Het is dan ook gemakkelijk om je weg kwijt te raken, wat een groot risico inhoudt als je snel op zoek moet om je zuurstofmeter aan te vullen die snel daalt. Liberation maakt dit nog leuker door het stijgen en het dalen op dezelfde knop te mappen. De kans is dus reëel dat je snel daalt wanneer je moet stijgen voor zuurstof, pech voor Aveline.


Enkele jaren terug had Square-Enix een ernstig probleem. Ze wisten dat waterlevels slecht waren, maar hoe krijg je de kleine zeemeermin Ariel in Kingdom Hearts II zonder een waterlevel te maken? De camera van Kingdom Hearts II was al niet top en de gevechten zouden zeker niet lukken. Een traditioneel waterlevel was dus nog erger geweest voor Kingdom Hearts II. De mensen van Square-Enix zagen maar één oplossing: een minigame. Ja, dat was ook niet de oplossing die ik in mijn hoofd had. Mijn oplossing kwam neer op het schrappen van Ariel uit de game. Er zijn Disney personages genoeg. In plaats daarvan krijgen we dus een gigantisch lange, saaie minigame die je ritmische talenten test. Dat is een beetje zoals Sweeney Todd die verkocht wordt als een traditionele horrorfilm in plaats van een musical. Je krijgt iets wat je totaal niet had verwacht en waar je eigenlijk niet op voorbereid was.


Onder leiding van Shigeru Miyamoto ontwikkelde Nintendo EAD de on-rail shooter Star Fox 64 waarin de speler in de huid kruipt van Fox McCloud die met zijn trouwe Arwing de ruimte veiliger moet maken. Op een gegeven moment ruilt Fox de Arwing echter om voor de Blue Marine, een duikboot die de duisternis moet verkennen. Ondertussen word je bestookt door een gigantisch aantal vijanden terwijl je traag door het level gaat. Die duisternis mag je letterlijk nemen, je ziet amper iets. Enkel je torpedo's zorgen voor licht, je enige optie is gewoon continu torpedo's afvuren om gewoon te kunnen zien waar je gaat. Wat meer kun je wensen om je kinderen te straffen? De lastige Slippy vergezelt je echter niet op je reis, wat toch meteen één groot pluspunt is. Aan de andere kant heeft hij wel de Blue Marine uitgevonden dus hij blijft een gigantische smeerlap.


Op de DreamCast lanceerde SEGA meerdere legendarische games waaronder de RPG Skies of Arcade. De game bleek een traditionele Japanse RPG met een sterk verhaal en leuke gameplay. Die leuke gameplay stopt echter op het moment dat we onder water gaan voor het avontuur. In deze game beland je in een stel grotten welke allemaal op elkaar lijken. Er is amper visueel onderscheid te maken, zeker omdat je amper iets ziet. Binnen deze grotten dien je te zoeken naar enkele obscure hellingen waarlangs je kunt ontsnappen aan deze grot. Het is alleen praktisch onmogelijk om deze snel te vinden zonder veel ronddwalen. Het probleem met het ronddwalen is echter dat je een RPG speelt, wat betekent dat er random encounters zijn. In Skies of Arcadia ligt het aantal random encounters extra hoog, eindeloos ronddwalen betekent ook eindeloos vechten en dus opnieuw je weg verliezen. Het is hopen dat je per ongeluk de uitgang snel vindt.

Pagina: 1 | 2


09:24  Mede-oprichters Criterion verlaten studio
16:48  GTA V entertainmentproduct van 2013
 Reacties (21)
 Pagina: 1
Nelus op 04-01-2014 om 10:24 [Niv: 526 / Exp: 26310]
hhehe, de beruchte Water Temple }>

Waren een paar water levels in Super Mario 64 ook niet fucking irritant? Of Metroid Prime had er ook een paar

Tom_V op 04-01-2014 om 10:34 [Niv: 45 / Exp: 2263]
De Water Temple is inderdaad met voorsprong het meest frustrerende water level.

Uiteindelijk dan toch maar naar een walkthrough gegrepen om de zaken wat sneller af te handelen :p

Djensboy op 04-01-2014 om 11:32 [Niv: 4 / Exp: 175]
Ik vond de water temple van zelda majora's mask altijd zo irritant

Darko Marco op 04-01-2014 om 11:51 [Niv: 12 / Exp: 577]
Water levels, kan er niet genoeg van krijgen! Alleen maar positieve ervaringen mee. Heb van deze top 10 er maar 1 gespeeld, dat was ocarina of time. Water tempel was awesome.. En het mooiste level van super mario 64 vond ik ook het water level (met het schip).

Nelus op 04-01-2014 om 12:09 [Niv: 526 / Exp: 26310]
zocht het liedje op van Jolly Roger Bay... de nostalgie..

Gewijzigd door Nelus op 04-01-2014 om 12:10

Bever Warrior op 04-01-2014 om 12:22 [Niv: 71 / Exp: 3535]
Water ziet er vaak echt relaxed uit.

dantekloon op 04-01-2014 om 12:52 [Niv: 186 / Exp: 9292]
Die van Kingdom Hearts was de water level best leuk gelukt, maar dat is in deel 2 best verwaarloost. Hadden ze het net zo goed eruit kunnen laten.

Ik zelf heb wel een hekel aan water levels maar vindt het zo en dan nog wel leuk dat ze het in de game stoppen

Gast (82.169.34.xxx) op 04-01-2014 om 14:36
Windwaker had een relaxing ost als je op zee was en is genoeg te doen op zee en als je geen zin had om te varen kon je gwn teleporten met die tornado dus whats the big deal

Wapkaak op 04-01-2014 om 14:42 [Niv: 49 / Exp: 2426]
Ppff ik hou van de water levels in de Zelda games ;P

Robert op 04-01-2014 om 16:58 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Leuk stuk, vooral over de iron boots! Met nummer 5 ben ik het zeker ook eens.

Gast (86.90.137.xxx) op 04-01-2014 om 18:02
Ik kan me alleen herinneren dat je de boots op een C knop kon zetten, heb het nooit zo vervelend gevonden. De boss was wel, naja, boss, hij was een van de weinigen in de hele zelda reeks die echt moeilijk waren de 1e keer :P

Gast (62.238.138.xxx) op 04-01-2014 om 18:25
Eartworm Jim en Sonic? Nooit echt problemen mee gehad hoor...

Ienstien965 op 04-01-2014 om 19:57 [Niv: 13 / Exp: 629]
Donkey Kong Country heeft echt de beste water levels ooit! Met die geweldige muziek

Gast (77.250.167.xxx) op 04-01-2014 om 20:48
Mwa vind Wind Waker totaal niet slecht. Vond het juist wel wat sfeer hebben dat zeilen. Het gevoel van echt een eiland te ontedekken na een tijdje op zee.

Xavior op 05-01-2014 om 02:15 [Niv: 121 / Exp: 6068]
Ik vind persoonlijk turtles vervelender dan oot.

No'tje op 05-01-2014 om 10:33 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Sonic bracht juist variatie met de waterlevels, ik vind ze helemaal niet slecht uitgewerkt er zijn genoeg momenten om lucht te happen je moet alleen tactisch nadenken.

Gideon op 05-01-2014 om 13:10 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Turtles was een groot drama idd. Niet te doen die levels. Ocarina of Time was irritant omdat je elke keer die laarzen aan en uit moet doen via het menu.

mystro_mot op 05-01-2014 om 18:01 [Niv: 1 / Exp: 58]
Meteen terug gekeken naar de tempel.

Mooie herinnering.

http://strategywiki.org/wiki/The_Legend_of_Zelda:_Ocarina_of_Time/Water_Temple

BoSs op 06-01-2014 om 10:44 [Niv: 32 / Exp: 1599]
Totaal niet eens met deze lijst. Enkel 3, 4, 6, 7 en 9 mogen er in.
En ik begrijp nog altijd niet waarom zoveel mensen problemen hadden met de Water Temple. Of ze hebben geen verstand, of ze gebruikten het niet, want dat moest je er wel bijhouden.
De boots kon je gerust aan één van de C-knoppen toewijzen. En deed je dat niet, dan ging het nog vlot om telkens te pauzeren.
De eindbaas vond ik ook helemaal niet moeilijk. Integendeel zelfs, die mocht gerust wat zwaarder.
Het enige lastige van de hele Water Temple was Dark Link. Die klootzak wenste ik echt naar de hel.

Cain op 06-01-2014 om 20:34 [Niv: 147 / Exp: 7344]
"De game zelf wordt algemeen beschouwd als de allerbeste game ooit, de Water Temple toont dat dit een schandelijke vergissing is."

Sony fanboy Joni hard at work.

Joni Philips (Eindredacteur) op 06-01-2014 om 20:58 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
Yep, dat is gemakkelijk te roepen. Denk dat ik altijd redelijk duidelijk ben geweest dat Super Mario World en Super Mario Bros 3 voor mij die positie waard zijn. Maar ja, altijd gemakkelijk om te roepen dat ik een fanboy ben in plaats van in te gaan op de kritiekpunten.

Gewijzigd door Joni Philips op 06-01-2014 om 20:59

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Top 10
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:








Meer media