Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 29


Door Joni Philips op 08-08-2015 om 12:09
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 105. Law of Mooks
"Soldiers and guards working for the Evil Empire are, as a rule, sloppy, cowardly and incompetent. Members of the heroic Resistance Faction are, as a rule, dreadfully weak and undertrained and will be wiped out to the last man the moment they come in contact with the enemy."

Soldaten en bewakers die werken voor het kwaadaardige keizerrijk zijn per definitie slordig, laf en incompetent. Leden van het heldhaftige verzet zijn dan weer zeer zwak en onvoldoende getraind, zodat ze onmiddellijk allemaal verslagen zullen worden als ze in contact komen met het vijandelijke leger. De laffe, zwakke vijanden komen bijvoorbeeld tot uiting in de Pokémon games waar organisaties als Team Rocket Pokémon trainers inzetten die aan de slag gaan met één zwakke Zubat, waarna ze alle geheimen verklappen en onmiddellijk vluchten als je hen verslaat. De dertigjarge bandiet is namelijk bang van de tienjarige jongen met een gele rat. Deze 'soldaten' krijgen soms niet eens te horen wat het einddoel is van hun organisatie, zoals de hulpjes van Team Galactic. Het duurde tot Pokémon X & Y eer er slimme 'soldaten' opdoken.


Het is dan ook niet verbazend dat bijvoorbeeld Team Galactic baas Cyrus laat weten dat zijn helpers idioten waren die het niet verdienden om deel te nemen aan zijn nieuwe wereld. Het moet echter niet altijd serieus zijn. Breath of Fire III lacht bijvoorbeeld met dit cliché. Aan het begin van de game moet je een villa infiltreren die vol bewakers staat. De meeste bewakers hebben echter geen probleem om jou simpelweg door te laten als je bijvoorbeeld hun verloren portefeuille vindt. Het zwakke heldhaftige verzet speelt dan weer een grote rol in Fire Emblem waar Green en Yellow Units met gemak worden vernietigd door de vijand, stellende dat ze niet verantwoordelijk zijn voor hun eigen dood. Het Gallian leger van Valkyria Chronicles presteert niet veel beter. De onervaren studenten waarmee je speelt, zijn bestand tegen de vijanden; maar het getrainde leger gaat meteen onderuit.

Cliché 106. Law of Traps
"No matter how obvious the trap, you can't complete the game unless you fall into it."

Een val mag dan wel zeer voorspelbaar zijn, maar je kunt de game niet uitspelen zonder de val te activeren. Dit wordt bijvoorbeeld duidelijk in de eerste Ys. Je belandt in de laatste kamer van een dungeon waar een schatkist staat met het voorwerp dat je absoluut nodig hebt. De schatkist wordt echter omsingeld door standbeelden die sterk lijken op de vijanden die je tot nu toe bent tegengekomen. Je kunt meteen voorspellen wat er gaat gebeuren, maar je kunt het niet vermijden. Dit speelt ook een rol in Golden Sun waar je een rotslawine moet veroorzaken in de Altin Mines. De game maakt duidelijk dat het geen goed idee is om een rotslawine te veroorzaken, maar je moet hem toch veroorzaken om verder te komen. De rotslawine opent namelijk een nieuw pad als je snel genoeg bent om het gigantische rotsblok dat je achterna rol, voor te blijven.

Cliché 107. Arbor Day Rule
"At some point, you're going to have to talk to a tree and do what it says."

Je zult op een gegeven moment moeten praten met een boom, en moeten doen wat de boom zegt. Het praten met de boom komt onder andere frequent voor binnen The Legend of Zelda. De Deku Tree speelt bijvoorbeeld een grote rol binnen The Legend of Zelda: Ocarina of Time. De latere games The Wind Waker en Skyward Sword bevatten eveneens familie van deze Deku Tree. The Legend of Zelda: Oracle of Ages en The Legend of Zelda: Oracle of Seasons hebben eveneens een voorbeeld in de vorm van de Maku Tree, waarbij deze voor de nodige humor zorgt in Oracle of Ages. Het komt ook naar voren in de Breath of Fire serie met de Yggdrasil uit Breath of Fire III, en de boom met geheugenverlies uit Breath of Fire II.



Cliché 108. You Do Not Talk About Fight Club
"Any fighting tournament or contest of skill you hear about, you will eventually be forced to enter and win."

Elk toernooi en wedstrijd die vermeld wordt door één van de andere personages, zal eventueel een belangrijke rol spelen. Je zult namelijk moeten deelnemen en als overwinnaar uit de bus moeten komen om bijvoorbeeld een specifiek voorwerp te winnen of om het verhaal te laten vorderen. De Pokémon franchise draait zelfs volledig rond dit cliché. Elke game binnen de Pokémon franchise draait rond één of meerdere toernooien waarin de hoofdrolspeler als beste eruit moet uitkomen. Dit blijft meestal beperkt tot één toernooi binnen de handheldgames, namelijk de strijd tegen de Elite Four, maar binnen bijvoorbeeld Pokémon Colosseum zijn er meerdere toernooien. Ook de wedstrijden waar de Non Player Characters regelmatig over vertellen – schoonheidswedstrijden, het vangen van insect Pokémon, een Pokémon musical, … – worden allemaal toegankelijk. De meerderheid hiervan blijft wel optioneel tenzij je wat leuke extra's wil verdienen.

Pokémon is natuurlijk niet de enige Nintendo franchise waar dit een rol speelt. Paper Mario: The Tousand-Year Door heeft de Glitz Pit, Super Paper Mario heeft de Duel of 100, en Golden Sun heeft Colosso. Square-Enix is eveneens een grote fan van het cliché. Final Fantasy X heeft bijvoorbeeld één verplicht Blitzball toernooi en Final Fantasy IX een kaarttoernooi voor het veroveren van een uitstekend accessoire. Kingdom Hearts heeft het Olympus Colosseum, Kingdom Hearts II de Underworld Tournaments, Dragon Quest Monsters heeft het Starry Nights toernooi, Dragon Quest VI heeft een modewedstrijd en Star Ocean: The Second Story laat je deelnemen aan een toernooi voor het krachtigste zwaard. Xenogears is zelfs sterk opgebouwd rond het winnen van toernooien aan het begin van de game waarbij je enkele leuke beloningen verdient.

Suikoden V zorgt voor een grappige variant met het Sacred Games toernooi. Het toernooi laat strijders vechten om de hand van de prinses, de zus van de hoofdrolspeler. De speler neemt hierdoor niet deel aan het toernooi zelf, maar enkel aan een demonstratiematch aan de start van het toernooi. De reactie wanneer je wint, van jouw zus – die niet weet dat het gaat om een demonstratiematch – is fantastisch. Er wordt ook gelachen in The Legend of Dragoon waar de speler verplicht moet deelnemen aan het toernooi én de finale moet bereiken. Het is echter onmogelijk om de finale niet te bereiken. Als je verliest, verzint de game namelijk excuses om je vooruit te sturen. Deze absurde excuses zijn een goede reden om te verliezen zodat je ervan kunt genieten.


12:22  [GC] Dark Souls III toont donkere laatjes
09:16  [GC] Skylanders SuperChargers met beelden
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden