Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
(0) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

Lightning Returns: Final Fantasy XIII


Door Joni Philips op 02-03-2014 om 10:05
Bron: Gamed

Bij Square-Enix had men grote plannen voor de Final Fantasy XIII trilogie, maar Final Fantasy XIII en Final Fantasy XIII-2 presteerden onder de kritische verwachtingen. Zorgt de afsluiter Lightning Returns: Final Fantasy XIII voor een ommekeer? Wij namen de PlayStation 3-versie onder de loep om jullie het antwoord te brengen.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII verplaatst de speler opnieuw naar het Final Fantasy XIII universum, een universum dat sterk veranderd is sinds de overwinning van Caius aan het einde van Final Fantasy XIII-2 vijfhonderd jaar eerder. Zijn overwinning leidde tot de verspreiding van de Chaos wat een gigantisch effect had. De inwoners zijn namelijk 'bevroren' in de tijd, ze worden al vijfhonderd jaar niet meer ouder. De mensheid is echter niet onsterfelijk, de Chaos en de monsters die hieruit voortkomen, hebben grote delen van de populatie uitgemoord en hebben de meerderheid van de planeet onbewoonbaar gemaakt. Er blijft een klein bastion met onder andere twee steden over, maar ook hier dreigt het einde. De wereld zal namelijk binnen dertien dagen eindigen, ongeacht wat de speler doet. Hoofdrolspeelster Lightning heeft echter een belangrijke taak: zoveel mogelijk zielen redden alvorens de wereld vergaat zodat zij kunnen worden verplaatst naar een nieuwe wereld die gemaakt zal worden na het einde van de oude wereld. Het concept is absoluut interessant, maar flopt in de uitwerking.

Het verhaal is namelijk grotendeels opgebouwd rond twee personages: de stoďcijnse Lightning die weinig onder de indruk lijkt van de nakende ondergang van de wereld en zich vooral bezighoudt met haar overleden zus Serah, en de jonge Hope die vervelend blijft overkomen. Hij doet vooral dienst als "Mr. Exposition." Hij roept je op wanneer er iets uitgelegd moet worden, wat weinig toevoegt aan het verhaal, maar vooral de actie onderbreekt in ruil voor de saaiste vorm van verhaalvertelling. Dat verhaal zelf lijdt ook onder de egostreling van de makers die een filosofisch geheel neerzetten met Lightning als de perfectie die ons komt redden. De mensen die haar dwarsbomen, worden dan ook neergezet als schurken en idioten om in te gaan tegen haar perfectie. Het lijkt wel alsof ze de vele kritiek op Lightning niet goed hebben opgenomen, waarbij dit zware gevolgen heeft voor het verhaal dat hierdoor zeer monotoon en pedant overkomt. De game waagt zich af en toe aan de interessante implicaties van een wereld waar niemand ouder wordt, maar dit wordt verschoven naar optionele conversaties.


De tijdssprong was ook bedoeld om het spel opnieuw toegankelijk te maken, om te zorgen voor een verhaal waar ook nieuwkomers zich in konden vinden. Het resultaat is echter het tegenovergestelde: een verhaal dat zo gecompliceerd is om ervoor te zorgen dat alle bekende personages passeren, dat het zelfs onnavolgbaar wordt voor iedereen die de trilogie wel volgt. Het verhaal van Final Fantasy XIII en Final Fantasy XIII-2 was al moeilijk genoeg om te volgen, Lightning Returns: Final Fantasy XIII maakt het er niet gemakkelijker op. De persoonlijkheid van de bekende personages die je tegenkomt, wordt dan weer volledig verpest zodat het mislukte fanservice wordt met hier en daar een mislukte poging tot humor als extraatje. Het verhaal is dan ook een zware tegenvaller. Je volgt twee 'perfecte' hoofdpersonages zonder enige positieve kanten of karakterevolutie in een verhaal dat geen kant op gaat. Dit gevoel wordt versterkt door de dialogen die, ondanks sterke voice-acting, nooit de juiste toon weten te raken waardoor je ze snel mentaal gaat blokkeren. Het verhaal van Lightning Returns is dan ook een stap achteruit.

De game is de afsluiter van de Final Fantasy XIII trilogie, maar dat betekent niet dat Lightning Returns een simpele kopie is van zijn voorgangers. Square-Enix heeft de gameplay juist sterk door elkaar gemengd waardoor het spel een compleet andere ervaring is. Het lineaire Final Fantasy XIII is geëvolueerd tot Lightning Returns: Final Fantasy XIII dat zich afspeelt binnen een volledig open wereld die verkenning volledig overlaat aan de speler. Er zijn beperkingen, met gebieden die bijvoorbeeld afgesloten zijn op specifieke uren van de dag/nachtcyclus, maar die beperking staat de openheid niet in de weg. Dit is dan ook een goede toevoeging die een meer levendige wereld oplevert. Het gezapige tempo van de typische Final Fantasy wordt dan weer vervangen door een tijdslimiet die genadeloos blijft lopen terwijl jij de wereld verkent. De tijd gaat niet verder tijdens gevechten of filmpjes, maar de stress van de verder tikkende tijd blijft continu in je achterhoofd. Het overschrijden van de tijd betekent namelijk opnieuw beginnen in New Game+ –met je upgrades – waardoor je jouw missies opnieuw moet uitvoeren.

De tijdslimiet staat eigenlijk in schril contrast met de vele missies die Lightning kan aanvaarden. Het verhaal zelf bestaat uit een zestal grote missies, maar er zijn tientallen optionele missies die het spel danig kunnen verlengen. Die verlenging is echter puur kunstmatig. De optionele missies worden gedefinieerd door hun doodeenvoudige objectieven zoals het zoeken van een specifiek voorwerp of het verslaan van een bepaald aantal monsters. Je zult dan ook weinig zin hebben om de missies te voltooien. Het voltooien van de missies is ook nodeloos complex: je krijgt te maken met onduidelijke aanwijzingen, objectieven die alleen op specifieke uren te vervullen zijn zonder dat de game hiervoor aanwijzingen biedt, en een compleet gebrek aan informatie op je kaart. Je hebt dan ook een uitgebreide dosis geluk nodig om de missies af te werken, wat ervoor zorgt dat je meteen met veel tegenzin begint. De tijdslimiet inspireert tegelijkertijd zeer weinig om te werken aan die optionele missies, want ze zorgen nodeloos voor extra stress. Je wilt nu eenmaal niet falen omdat je te veel zijmissies deed.


De originele Final Fantasy XIII had een evenwichtige moeilijkheidsgraad, maar de moeilijkheidsgraad werd na klachten verlaagd voor de opvolger zodat die te eenvoudig bleek. Lightning Returns: Final Fantasy XIII slaagt terug door naar de andere kant. De game laat je weliswaar kiezen uit twee moeilijkheidsgraden, maar zelfs op Easy blijkt de game vaak oneerlijk moeilijk waarbij zelfs de eenvoudigste monsters soms te veel blijken. Al snel aan het begin kwam ik bijvoorbeeld een normaal monster tegen dat me meerdere Potions kostte, wat opvallend is aangezien je maar zes voorwerpen kunt meedragen en het gebruik van Cure beperkt wordt. Lightning Returns is gewoon niet goed gebalanceerd, wat ervoor zorgt dat je de monsters vaak simpelweg voorbij loopt. Je krijgt toch geen ervaringspunten voor het verslaan van monsters. Je wordt alleen sterker door missies tot een goed einde te brengen, waarbij je zelf geen invloed meer hebt op de manier waarop Lightning zich versterkt. Het Crystarium systeem uit Final Fantasy XIII en XIII-2 is absoluut niet perfect, maar het gaf wel keuze en het maakte gevechten nuttig.

Het ontbreken van ervaringspunten en de inconsistente moeilijkheidsgraad zorgen ervoor dat je gevechten uit de weg gaat, wat enigszins spijtig is want het gevechtssysteem is namelijk sterk geëvolueerd. Lightning Returns beschikt over een real-time gevechtssysteem waarbij Lightning en het monster vrij rondlopen binnen een afgesloten arena. Lightning, het enige speelbare personage, heeft op elk moment toegang tot vier vaardigheden inclusief magische aanvallen, fysieke aanvallen en je verdediging. Je kunt natuurlijk niet eindeloos aanvallen, elke vaardigheid gebruikt een gedeelte van een Active Time Battle meter, waarbij je niets meer kunt doen als de meter leeg is. Je moet dan even wachten. Je vier vaardigheden zijn afhankelijk van haar Schemata waarbij de invulling wordt overgelaten aan de speler. Je legt dus een eigen focus door bijvoorbeeld elk Schemata te optimaliseren voor specifieke magische spreuken. Het succesvol afronden van gevechten vereist het continue wisselen tussen maximaal drie Schemata want elk Schemata heeft een onafhankelijke ATB meter. Je laat de ene opnieuw opladen, terwijl je lustig aanvallen lanceert met je volgende Schemata. Het is dan ook een hectisch systeem dat de actie zeer zelden onderbreekt, maar wel ruimte geeft voor strategische beslissingen. Het nieuwe systeem is dan ook het hoogtepunt van een zwakke game.

De gameplayveranderingen hebben natuurlijk ook een effect op de grafische kant. De game levert ons een open wereld met zeer diverse omgevingen, waarbij er enkele duidelijke pareltjes aanwezig zijn. De omgevingen zijn echter niet altijd even duidelijk ontworpen waardoor je vaak nodeloos verloren loopt binnen gangetjes die sterk op elkaar lijken. De open wereld heeft eveneens een effect op de grafische kwaliteit. Een gebrek aan anti-aliasing, vervelende laadtijden en een lagere kwaliteit in de karaktermodellen springen sterk in het oog waardoor de game grafisch een stap lager staat dan zijn voorgangers, een conclusie die geldt voor de volledige game. De vorige spellen waren namelijk goede RPGs met een zwak verhaal en enkele andere minpunten, maar met goede gameplay elementen. Lightning Returns: Final Fantasy XIII gaat door op de zwakke plekken van zijn voorgangers, maar verwijdert tegelijkertijd de positieve kanten en vervangt deze door ondoordachte vernieuwingen. Lightning Returns zorgt dan ook voor een zure nasmaak aan een trilogie die mij tot nu toe wel smaakte. Er is dan ook weinig reden om Lightning Returns: Final Fantasy XIII aan te schaffen.
Beoordeling
Gameplay   65
Sound   70
Graphics   75
Replay   60

Lightning mocht gerust thuisblijven.
65


10:09  Dynasty Warriors 8: Xtreme Legends toont gameplay
09:46  Packshot Sunday - Deel 120
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Gast (145.129.237.xxx) op 02-03-2014 om 10:56
goede review!

Bever Warrior op 02-03-2014 om 12:08 [Niv: 71 / Exp: 3535]
Jammer, ga ik dan niet halen.

Ik heb dan ook nog een enorme backlog die ik moet wegwerken.

Gast (82.168.247.xxx) op 02-03-2014 om 13:29
Is wel heel slecht ja. Ga 13-2 nog wel spelen, deze weet ik niet. De rare moeilijkheidsgraad klinkt ook niet echt geweldig, eerder frusterend en vervelend. Jammer vond 13 beste goede jrpg.

Disker op 02-03-2014 om 13:30 [Niv: 43 / Exp: 2141]
Had iemand dan ook echt verwacht dat dit echt een topper zou gaan worden? Ga vaak op mijn eerste gevoel af met games en dit klopt 9 van de 10 keer. Vaak bij de eerste gameplay beelden kan je al een goede indruk krijgen hoe het spel in elkaar steekt en of er moeite in is gestoken, en dat was hier totaal niet het geval.

Gast (77.162.212.xxx) op 02-03-2014 om 15:04
Ik hoop zo erg dat Final Fantasy XV beter wordt, want sinds deel X-2 is de serie mijns inziens steeds slechter geworden, XII uitgezonderd.

Gast (82.168.247.xxx) op 02-03-2014 om 16:55
@disker
Ff 13 had nog goede recensies, beter dan tales of bv.

Gast (82.168.247.xxx) op 02-03-2014 om 17:09
Dat ze andere dingen proberen vind ik ook wel goed zoals towns en openworld enzo. Jammer dat het niet altijd goed uitpakt, ook tijdlimiet lijkt me niet zo fijn. Maar er zijn op metacritic ook heel positieve reviews, maar ook hele negatieve reviews. Sommigen prijzen dan het heel anders is dan de standaard ff. Mss ga ik hem toch proberen. Maar ff 15 word volgens mij wel de betere game, die kijk ik ook naar uit.

Gast (24.132.224.xxx) op 02-03-2014 om 19:15
Lol lightning returns is beter dan Ff13 en Ff13-2. Dat is dr waarheid en de combat is een 9.

Joni Philips (Eindredacteur) op 02-03-2014 om 19:31 [Niv: 1182 / Exp: 59076]
@Gast (24.132.224.xxx): De combat is inderdaad goed. Ik noem het daarom ook een hoogtepunt.

Stammetje91 op 02-03-2014 om 20:13 [Niv: 302 / Exp: 15113]
"De vorige spellen waren namelijk goede RPGs met een zwak verhaal en enkele andere minpunten, maar met goede gameplay elementen."

Grappig hoe meningen zo kunnen verschillen. Ik vond FFXIII qua verhaal en karakters juist wel interessant (voor zover ik het gespeeld heb). Het was de gameplay die het spel zo ongelofelijk ruk maakte.

Gast (82.168.247.xxx) op 02-03-2014 om 21:56
Ik vond hem persoonlijk ook interessant qua verhaal, karakters en wereld. Echt een mooie wereld met veel sfeer. Goede muziek ook en graphics. Qua gameplay hier geen problemen. Vond de combat lekker snel en goed in elkaar steken. Dat de game lineair is maakt mij niet uit, zolang het past bij het verhaal.

Maar er zijn wel meer ff's die niet unamiem geliefd zijn bij gamers. Met uitzondering van ff 7. Ff 9, 8 en 12 vind ook niet iedereen vet qua gameplay, setting of verhaal.


 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Type:
Game
Releasedatum:
14-02-2014
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media