Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Titanfall


Door Rene Groen op 18-03-2014 om 07:56
Bron: Gamed

Electronic Arts heeft met Battlefield een shooter van formaat in handen en met Mirror’s Edge een titel die geheel draait om het zogeheten parkour. Op het eerste gezicht hebben de titels, afgezien van hun uitgever, weinig met elkaar gemeen, totdat je Titanfall hebt meegemaakt.

Titanfall is een first-person, multiplayer-only shooter met een verhaallijn. "Wat voor verhaallijn?", horen we jullie vragen. Ook wij hebben eigenlijk geen idee. We kregen weliswaar mee dat de Interstellar Manufacturing Corporation (kortweg IMC) en The Militia tegenover elkaar staan en dat je met beiden gedurende negen missies speelt, maar verder dan dat kunnen wij het ook niet voor je invullen. Gezien de grote nadruk die de ontwikkelaar eerder op de integratie van een verhaallijn binnen een multiplayer shooter legde is dit opvallend te noemen, maar de grote vraag is of gamers het eveneens als een gemis zien. De gesprekken die je via headsets meekrijgt en je factie moeten uitdiepen zijn weinig interessant en de enige reden dat je door zult zetten is dat er aan het eind een beloning op je wacht. Het is misschien een nogal negatieve toon om deze recensie mee te beginnen, maar het zet de weg open naar al het moois wat Titanfall wel te bieden heeft.


Laten we beginnen bij de ‘Battlefield’-vergelijking, die eigenlijk niet verder reikt dan een multiplayer shooter. In Titanfall draait het hierbij in eerste instantie om de spelers van vlees en bloed, de Pilots, en de door de computer aangedreven karakters, de Grunts en de Spectres. In een match bestaan de twee teams uit zes spelers aan beide kanten, terwijl ook de bots zich in het strijdgeweld begeven. Hoewel dit niet voor iedereen positief zal klinken heeft het wel degelijk voordelen. Nieuwkomers hebben bijvoorbeeld altijd kans om een kill te maken. Is het niet van een menselijke speler, dan is er altijd wel een bot die als slachtvee dient, ondanks dat deze minder ervaringspunten oplevert. Je krijgt hierdoor niet het gevoel compleet kansloos rond te lopen, maar hebt het idee daadwerkelijk een bijdrage te leveren in de strijd. Een ander bijkomend voordeel is dat de Grunts en Spectres altijd onderweg zijn naar het hoofdpodium der geweld, waardoor je enkel achter ze aan hoeft te lopen om niet verdwaald te raken.

Als Pilot beschik je naast een mêlee-aanval over een drietal wapens, samen met een granaat. Naast een side-arm betreft het een primair wapen en een anti-Titan wapen, waarover later meer. De wapens zijn niet allemaal even vernieuwend of opvallend, toch willen we speciale melding maken van de Smart Pistol MK5. Dit op het oog standaardgeweer scant de omgeving op korte afstand naar vijanden en richt hier zijn kogels op. Het kan hierdoor zijn dat één vijandige Pilot een flinke lading krijgt, of dat de kogels verdeeld worden over meerdere vijanden die in je buurt staan. Naarmate je meer ervaringspunten vergaart krijg je ook weer nieuwe wapens, inclusief verschillende extra’s. Te denken valt aan grotere magazijnen, meer precisie in het schieten of kogels die meer schade berokkenen. Het hoogst haalbare level is vijftig, waarbij er ook nog eens tien zogeheten Generations zijn, die je kunt vergelijken met Prestige uit Call of Duty. Het zorgt ervoor dat je altijd een reden hebt om door te blijven gaan, zelfs wanneer je het maximale level reeds bereikt hebt. Het vergaren van ervaringspunten doe je overigens niet alleen door te moorden, er zijn ook speciale uitdagingen die je hierin helpen. Eén van deze uitdagingen is bijvoorbeeld het maken van tien kills terwijl je gecloakt bent voor de tegenstanders.


De gameplay als Pilot doet nog het beste denken aan een combinatie van titels als Unreal Tournament en Mirror’s Edge. Door de beschikking over een jetpack, de mogelijkheid tot dubbele sprongen en het maken van wallruns ga je als een razende door de levels heen, hetgeen even wennen zal zijn voor de gamers die zijn blijven hangen in Call of Duty en / of Battlefield. In schril contrast hiervan staan de Titans, enorme kolossen die door spelers na drie minuten ingeroepen kunnen worden. Door er dit tijdsbestek aan te koppelen kan iedere speler, of je nu veel shooters speelt of pas net komt kijken, de ervaring van een Titan ondergaan. Toch hebben de meer ervaren spelers een streepje voor, door goed te spelen kun je er namelijk voor zorgen dat de Titan eerder beschikbaar wordt gesteld.

Wanneer een Titan uit de lucht komt vallen en je in wilt stappen ben je tijdelijk onaantastbaar middels een beschermend schild. Tegelijkertijd betekent dit niet dat je voor een lange tijd ongrijpbaar bent, in de tijd tussen het inroepen van de kolos en het daadwerkelijke instappen zul je er nog altijd rekening mee moeten houden dat je niet vroegtijdig wordt afgemaakt. Tevens moet je niet denken dat je in een Titan onoverwinnelijk bent, ondanks dat je er flinke schade mee aan kunt richten zul je altijd op je hoede moeten blijven vanwege de anti-Titanwapens die de Pilots met zich mee dragen. Hiernaast is het tevens mogelijk dat een vijandige Pilot op je rug springt om je er met geweld uit te werken, waarna je enige optie is om gebruik te maken van je schietstoel die je meters de lucht in slingert en je op de actie neer laat kijken. Doe je dit niet op tijd, dan zul je samen met je Titan ten onder gaan.


De snelle Pilots en de logge, maar sterke Titans zorgen samen voor een perfecte balans in gameplay. Deze balans wordt ook niet onderuit gehaald door perks of killstreaks, in plaats daarvan kun je in Titanfall gebruik maken van zogeheten Burn Cards, te verkrijgen voor verschillende acties als het winnen van een ronde, vernietigen van een Titan of behalen van een nieuw level. Eenmaal level zeven bereikt kun je één Burn Card in zetten, bij level negen krijg je een tweede slot en een laatste, derde slot krijg je bij het bereiken van level elf. In totaal kan een speler 25 van de 50 beschikbare Burn Cards in zijn deck hebben, waarbij de kaarten je diverse voordelen kunnen geven. Te denken valt aan een hogere bewegingssnelheid van je Pilot, het vergaren van extra ervaringspunten of het direct inzetten van een Titan. De kaart is op ieder moment in de game in te zetten, maar eenmaal gedood vervalt het bijhorende voordeel. Een andere leuke uitwerking vind plaats na een match, waarbij de verliezende partij zijn toevlucht zoekt in een naderend schip. Wanneer ze dit lukt verdienen ze hier extra ervaringspunten mee, het is echter aan de winnende partij om dit te voorkomen en op hun beurt extra punten binnen te slepen.

In totaal kent de game vijftien maps en vijf modi om te spelen. Ieder van de beschikbare maps kent verschillende interactieve onderdelen als turrets en ziplines, speciale vermelding is er echter voor de indeling. Of je nu in de stad, op een buitengebied of een luchtbasis speelt, er is goed nagedacht over hoogteverschillen en indeling van de gebouwen. Er is tevens weinig kans voor snipers, hiervoor bestaan de gebouwen uit teveel gangen en ramen. Iets minder enthousiast zijn we over de beschikbare modi. In een innovatieve game als Titanfall hadden de modi hier eveneens op afgestemd mogen worden, in plaats daarvan moeten we het toch vooral doen met bekende uitwerkingen als Attrition (Team Deathmatch), Capture The Flag, Last Titan Standing (iedereen start in een Titan en er zijn geen respawns), Pilot Hunter (werk toe naar een score) en Hardpoint (verover en bezet drie punten op de map). Het zijn een beetje de modi die we van tevoren ook hadden kunnen bedenken en waar weinig vernieuwing uit naar voren komt.


Andere kleine minpunten die naar voren kwamen zijn de mini-map die net even wat duidelijker had mogen zijn en een framerate die op hectische momenten soms even een duik neemt. Gelukkig zijn dit slechts kleine smetjes op een verder heerlijke game. De gameplay is bijvoorbeeld erg simpel gehouden, dit past perfect bij de opzet dat iedereen zijn kills kan maken, zelfs de onervaren gamer binnen het genre. Dit komt mede door de indrukwekkende draw distance, waarbij je perfect kunt zien wat er zich op afstand afspeelt. En niet alleen dat, door de parkour-elementen, die zich nog het beste laten vergelijken met Mirror’s Edge, ben je binnen no-time onderdeel van deze actie. Titanfall is dan ook een heerlijk debuut van ontwikkelaar Respawn Entertainment en het is te hopen dat ze de game voorlopig nog even blijven steunen met downloadable content.

Titanfall is getest op de Xbox One en ligt tevens in de winkels voor de PC. Xbox 360 eigenaren mogen vanaf 28 maart met de game aan de slag, deze versie is gemaakt door ontwikkelaar Bluepoint Games, bekend van onder andere Metal Gear Solid HD Collection en Flower.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   90
Graphics   80
Replay   95

Titanfall blaast een frisse wind door het shootergenre.
88


14:19  Xbox One in september verkrijgbaar
07:56  Zijn Erfenis: Alexey Pajitnov
 Reacties (18)
 Pagina: 1
Gast (83.84.106.xxx) op 18-03-2014 om 08:51
Zekers een GOTY kandidaat in mijn ogen. Game voelt heerlijk aan.

Gast (77.251.60.xxx) op 18-03-2014 om 09:59
Als er genoeg DLC uitkomt voor dit spel,blijf ik dit naast de singelplayer games lang spelen.

Gelukkig weer eens een LEUKE multiplayer shooter op de pc.

Dresje op 18-03-2014 om 10:53 [Niv: 18 / Exp: 902]
@Gast 83.84
Als er ook een SP bij zat misschien wel ja.
MP only is voor mij absoluut geen Goty aangezien ik geen online speler ben.
Zal voor iedereen anders zijn en met de toppers die dit jaar nog moeten komen geef ik Titanfall weinig kans.

Gast (77.251.60.xxx) op 18-03-2014 om 11:09
Dresje:ik ben ook echt een SP gamer maar titanfall is zonder SP echt geweldig om te spelen.

Titanfall is fun en dat heb ik lang niet meer gezien op multiplayer gebied.

Maar het is wel echt een game die je zelf eens moet testen om hem tof te vinden.

Gast (82.173.76.xxx) op 18-03-2014 om 11:13
Totaal niet mijn game, en de game verveeld wel heel erg snel! Ik zou hem eerder een 7,5 geven.

Dresje op 18-03-2014 om 11:40 [Niv: 18 / Exp: 902]
@Gast 77,251
Ik hoef hem niet te testen aangezien ik niet van Grote Robots hou

Gast (77.251.60.xxx) op 18-03-2014 om 11:50
Waarom dan reageren bij een game die je toch niet aan spreekt ? heeft weinig zin.

thenativedude op 18-03-2014 om 12:49 [Niv: 137 / Exp: 6865]
haha inderdaad 77.

Rene Groen (Eindredacteur) op 18-03-2014 om 14:13 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Gast (82.173.76.xxx)
Het is je game niet, waarmee je bedoelt dat het je type game niet is? Dan kan ik me bedenken dat je je er snel mee verveelt en dat je er een lager cijfer aan verbindt, maar voor de liefhebbers zal het zeker hoger scoren.

Gast (77.251.60.xxx) op 18-03-2014 om 14:32
Die level cap mogen ze wel verhogen want je zit zo aan de 50.

Gast (62.238.138.xxx) op 18-03-2014 om 14:37
mensen waren ook zeer enthousiast over Brink.
En 2 maanden later.... ???

Rene Groen (Eindredacteur) op 18-03-2014 om 14:40 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Om even uit onze Brink review te citeren: 'Niet de toptitel die verwacht werd.'

Kutabare!!!!! op 18-03-2014 om 14:47 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Misschien wel leuk voor de mecha fans.

Gast (62.238.138.xxx) op 18-03-2014 om 17:20
@rene
dat hoor ik nu ook, 360 graphics screentearing enzo en onstabiele framerate e.d

An immensely enjoyable and exquisitely crafted shoot-em-up...Yet Titanfall is also a worrisome product that delivers only a fraction of what competing games – including Call of Duty – do, for the same price tag. That sets a worrying precedent where gamers are set to get less game for the same money. As the next generation of consoles takes root, this is both a commercial and an artistic concern.

Titanfall blends familiar concepts with innovative ideas in remarkable ways, leading to a nearly nonstop supply of awesome moments. But for as fun as it is, you'll likely find yourself wishing Respawn was more ambitious when it comes to game modes, since there's a good chance you've captured enough flags for one lifetime.

om er maar eens 2 te noemen

Rene Groen (Eindredacteur) op 18-03-2014 om 21:28 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Mag ik, aangezien je andere bronnen citeert, concluderen dat je de game zelf niet gespeeld hebt?

Gast (62.238.138.xxx) op 20-03-2014 om 18:50
Ik heb de beta zeker wel gezien , maar het is te weinig om een jaar te spelen.
Zelfs COD snapt dat , vandaar de SP

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-03-2014 om 20:01 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Je hebt de beta dus gezien, maar niet gespeeld? Reden dat ik het vraag is dat ik je een erg sterke mening hebt voor iemand die de game - zo leest het - niet gespeeld heeft. Dit is uiteraard geen must om een mening te vormen, maar wellicht is deze mening wel bij te stellen als je zelf de nodige uren in de game hebt gestoken

Disker op 24-03-2014 om 23:13 [Niv: 43 / Exp: 2141]
Heb het gespeeld op de PC voor een tijdje. Het is inderdaad wat ik dacht helaas. CoD in een iets nieuwer jasje qua gameplay, de story is er niet van toepassing, wordt op de meest irritante momenten verteld in de hitte van de strijd zodat je het niet allemaal meekrijgt, en zodra je het meekrijgt stelt het echt niks voor. Het is een standaard verhaal zonder enige diepte die net zo goed weggelaten kon worden, ik reken dit dan ook NIET als een campaign multiplayer. Er zijn games die dit ook geprobeerd hebben en hetzelfde zoniet iets beter hebben gepresteerd, maar tot nu toe blijft het een belabberd concept

De gameplay zit wel snor, hoewel de A.I. echt verschrikkelijk is (wat blijkbaar de bedoeling was om de minder goede spelers een gevoel van waardering te geven i het gevecht) voegt het naast het horden van punten voor Attrition niet veel tot niks toe. Zag liever 10 vs 10 of iets dergelijks.

Vond het echt als CoD aanvoelen met een verticale dimensie. De wapens voelen ook na CoD vertrouwt aan. Helaas brengt het dus niet veel nieuws op tafel (de kaarten die een bepaalde perk/boost/voordeel geven zijn een geinige game changer maar kunnen snel op raken).

Grafisch is het niet heel bijzonder, kon het spel draaien op full-HD met alle settings op max en minimaal 60 fps halen. Vaak waren er nog stotteringen al dan niet door de servers en de game zelf (wat bij de forums ook erg naar voren kwam). Het is zeker geen grafisch hoogstandje en begrijp ook niet dat de One veel moeite soms moet doen om dit spel op sub-HD te draaien en niet (vaak niet) de 60 fps mark haalt. Vind het jammer, denk dat deze game (durf er mijn hand voor in het vuur te steken) dat deze game onder druk sneller is uitgebracht dan zou moeten. Mij verbaast het daarom dan ook afgezien van de uitzonderingen deze game zo hoog geprezen wordt ondanks dat ze zelf deze punten vaak ook aankaarten. Gelukkig zijn er nog uitzonderingen.

Ben niet echt van de cijfers, maar het spel is wat ik had verwacht niet bijzonder. Het is leuk om te spelen maar door de weinige variatie in gameplay kan je er snel op uitgekeken raken (persoonlijk).

Geeft het dan ook een 7.

P.S.
Tevens een aantal uur in de One versie gestoken doordat ik het heb kunnen spelen bij een vriend van mij die dezelfde mening deelde over de performance. Hopelijk zal dit snel worden gepatched (zeker in MP kan een goede fps het verschil tussen een kill en ge-killed worden )

Het is denk ik een last-gen game die door beslissingen overgegaan is op een next-gen game.

Gewijzigd door Disker op 24-03-2014 om 23:27

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Titanfall
Type:
Game
Releasedatum:
13-03-2014
Ontwikkelaar:
Respawn Entertainment
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media