Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Preview:

Murdered: Soul Suspect


Door Rene Groen op 27-04-2014 om 08:56
Bron: Gamed

Het onderzoeken van een moord is niets nieuws. Diverse TV-series, films en ook games hebben dit uitgangspunt gebruikt, toch is het niet vaak dat we onze eigen moord uit mogen vogelen. En laat dit nu net het uitgangspunt zijn van Murdered: Soul Suspect.

Ronan O’Connor is een detective van het Salem Police Department die een groot deel van zijn jongere leven op straat doorbracht. Niet voor niets deed zijn moeder hem al een geweer cadeau, misschien niet het meest voor de hand liggende presentje, maar wel één die het verschil kon maken tussen leven en dood. Het is een periode die hem gevormd heeft, zo ook in zijn latere leven. Meermaals werd hij beschuldigd van mishandelingen, zo zou hij zelfs de arm van een verdachte gebroken hebben, een beschuldiging waarvan hij overigens werd vrijgesproken. Een roemruchtig leven die hem niet alleen de nodige vijanden opleverde, maar die hij zelfs met de dood heeft moeten bekopen. Na een schermutseling met een mysterieuze aanvaller wordt O’Connor met brute kracht uit een raam geworpen in Salem, Massachusetts. We zien vervolgens dat de man (of vrouw?) hem naar beneden volgt, het geweer van de reeds overleden detective pakt en nog enkele kogels in het lichaam achter laat.


Hoe we dit laatste allemaal weten? Omdat we het voor de ogen van O’Connor zien gebeuren. De man lijkt net voor de dood uit diens lichaam gestapt te zijn en is getuige van zijn eigen moord, waarbij de gaten in zijn geestelijke gedaante het bewijs vormen van de gruweldaden die zich zojuist afspeelden. Er blijven echter vragen overeind staan. Waarom werd hij bijvoorbeeld vermoord en door wie? En hoe kon het dat zijn eigen honkbalknuppel vrijwel geen schade aanbracht, terwijl hij deze met een flinke kracht op zijn belager neer had laten komen? Het zijn vragen waar je zelf een antwoord op moet gaan vinden, het hoofddoel van de game is namelijk het plegen van onderzoek naar je eigen moord. Dit zal je zeker niet makkelijk worden gemaakt omdat je als geest geen directe invloed uit kunt oefenen op de omgeving, je kunt bijvoorbeeld geen fysieke objecten beetpakken of gebruiken, maar gelukkig zijn er andere manieren die wel in je voordeel spreken.

Als geest kun je bijvoorbeeld ongemerkt op locaties komen die anders onbereikbaar zouden zijn. Een afgezet gebied of een muur vormt niet langer een obstakel wanneer je hier simpelweg langs kunt gaan zonder opgemerkt te worden. Verwacht overigens niet dat je zomaar overal binnen kunt, enkel wanneer een gebouw een open raam of deur heeft betekent dit dat je binnen kunt stappen. Een ander voordeel is dat je bezit kunt nemen van de mensen die je tegen komt. Hoewel je geen directe controle krijgt over deze personages krijg je wel toegang tot diens zintuigen als zicht en gehoor. Je kunt hierdoor door hun ogen kijken om bijvoorbeeld elementen te zien die anders verborgen waren gebleven. Dit komt mede omdat je de gedachten van deze personen kunt lezen en zo tot nieuwe inzichten komt.


Het onderzoeken en vergaren van aanwijzingen, alsmede het najagen van collectibles en oplossen van side-quests, is echter niet het enige wat je doet, er is namelijk ruimte ingebouwd voor combat. Deze combat verloopt niet traditioneel middels (vuur)gevechten, maar draait om het ongezien blijven en het van achteren besluipen van kwaadaardige demonen. De mogelijkheid om door muren te lopen en bezit te nemen van mensen helpt je om dit te bereiken, demonen zien je op dit moment namelijk niet staan.

Murdered: Soul Suspect lijkt met de bovenstaande insteek een aangename afwisseling te gaan worden en het is ontwikkelaar Airtight Games te prijzen dat ze dit met een geheel nieuw IP trachten te realiseren. Tegelijkertijd bestaat er nog enige twijfel. Is het plegen van onderzoek en besluipen van demonen namelijk leuk genoeg om ons meerdere uren te laten doen? Het zijn vragen die open blijven staan tot 6 juni, dan mogen we de moord van Ronan O’Connor op gaan lossen op de PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.


10:27  E.T. Cartridges opgegraven
08:45  Packshot Sunday - Deel 125
 Reacties (7)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 27-04-2014 om 12:00 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Weet echt niet wat ik van deze game moet denken...

Concept klinkt wel interessant maar toch spreekt het me niet echt helemaal aan

Gast (62.238.138.xxx) op 27-04-2014 om 12:21
net als la noire , misschien een 6-6,5

Rene Groen (Eindredacteur) op 27-04-2014 om 12:26 [Niv: 747 / Exp: 37355]
L.A. Noire vond ik zeer tof, dus dit lijkt me ook wel wat. Enige twijfels heb ik wel over de combat, welke niet goed geplaatst voelt binnen de game.

Gast (62.238.138.xxx) op 27-04-2014 om 16:24
ik vond la noire ook wel leuk, maar je had weinig vrijheid.
Je kon niet corrupt worden enzo, of jezelf om laten kopen als je dat wou.
En reed je mensen aan en crashte je overal dan kwam de politie nog niet.
Het was leuk maar voelde niet af aan in mijn ogen.

Rene Groen (Eindredacteur) op 27-04-2014 om 17:11 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Het draaide dan ook om het verhaal, belevend vanuit een hoofdpersoon. Door teveel randzaken erbij te halen (corrupt worden, crashen, politie achter je aan) zou je dit grotendeels wegnemen.

Nelus op 27-04-2014 om 19:37 [Niv: 526 / Exp: 26310]
LA Noire heb ik na 23 uur toch aan de kant gelegd. Ging echt te traag, verhaalopbouw was elke keer hetzelfde en alles ging gewoon te traag.

Gast (83.163.152.xxx) op 28-04-2014 om 03:01
@nelus - Dan moet je de game ook niet kopen puur omdat er rockstar opstaat... http://i1.ytimg.com/vi/zehSKo5CJWY/hqdefault.jpg

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Murdered: Soul Suspect
Type:
Game
Releasedatum:
06-06-2014
Ontwikkelaar:
Airtight Games
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media