Ontwikkelaar Rocksteady wist met Batman: Arkham Asylum en Batman: Arkham City veel gamers voor zich te winnen. Aangezien Batman: Arkham Origins werd uitbesteed aan Warner Bros. Games Montreal, was de grote vraag met welke titel de studio ditmaal op de proppen zou komen.
Geruchten waren er genoeg, zo passeerden onder andere de naam Batman: Arkham World de revue, alsmede een Batman prequel in de jaren vijftig en een uitstapje naar de Teenage Mutant Ninja Turtles. Geen van allen blijkt echter in ontwikkeling te zijn, in plaats daarvan leerden we eerder dit jaar dat de studio met Batman: Arkham Knight komt. Het verhaal borduurt verder op dat van Arkham City, waarbij er inmiddels een jaar is verstreken sinds de dood van The Joker uit het vorige deel. De stedelingen lijken zich in deze tijd geen veiligere stad te kunnen wensen, er is vrijwel geen criminaliteit en van grotere dreigingen is al helemaal geen sprake. Uiteraard blijft dit niet zo wanneer Scarecrow tijdens Halloween dreigt de stad aan te vallen met gifgas en bommen, verspreid door geheel Gotham. Het blijkt een vooropgezet plan van meerdere schurken en er is dan ook maar één oplossing voor politiecommissaris James Gordon: de zes miljoen inwoners van Gotham City evacueren, ondanks dat dit de criminelen vrij spel geeft om wederom over de stad te heersen.
Nu horen we jullie denken: wederom de stad als uitgangspunt voor de game? Toegegeven, de gedachte is begrijpelijk, maar Rocksteady belooft ons een wereld die maar liefst vijf keer zo groot is als die in Arkham City. Dit is mogelijk gemaakt door in 2010 direct te beslissen dat het spel niet naar de Xbox 360 en de PlayStation 3 zal komen. In plaats daarvan verschijnt het spel in oktober voor de PC, Xbox One en de PlayStation 4. Het stelt ze in staat om een immense stad te creëren die is opgedeeld in meerdere districten. Om deze snel te doorlopen introduceren ze hun nieuwste speeltje: de Batmobile. We hebben deze eveneens te danken aan de betere rekenkracht waar ze mee kunnen werken, voorheen was het namelijk niet mogelijk om deze bolide in het spel te integreren.
De Batmobile stelt Batman in staat om grotere afstanden in een korte tijd te overbruggen, waarbij deze met één druk op de knop is op te roepen. Juist door deze snelle manier van handelen is het ditmaal niet langer mogelijk om gebruik te maken van fast travel punten, de ontwikkelaar ziet de verplaatsing binnen de wereld als een belangrijk onderdeel van de ervaring. Een ervaring die ze onderuit halen wanneer je enkel van punt naar punt zou switchen. Teruggaand naar de Batmobile, deze kunnen we niet alleen met een druk op de knop oproepen, maar ook betreden of juist uitstappen. Het moet hierdoor een gestroomlijnd geheel worden, waarbij we ons al rijdend door de stad direct kunnen verplaatsen naar een interessant punt in de lucht. Om dit toe te staan bestaat Arkham City uit breder opgezette straten zodat we niet voortdurend met een claustrofobisch gevoel tegen muren razen. Uiteraard ontbreken ook specifieke uitdagingen die gericht zijn op je auto niet, waardoor er ook op dit gebied een grotere afwisseling moet ontstaan door deze te combineren met de Riddler challenges.
De implementatie van de Batmobile en de verbeterde graphics lijken vooralsnog de grote trekpleisters te zijn die gamers aan moeten trekken. De mogelijkheid om langer te kunnen zweven, het markeren van vijanden om ze direct aan te vallen of het gebruik van diens wapens voelen vooral als logische vervolgstappen na de eerdere delen. Tegelijkertijd is dit natuurlijk geen enkele reden tot zorg. Rocksteady heeft al bewezen kwalitatieve Batman titels af te kunnen leveren en het vertrouwen is dan ook groot. Zeker ook omdat ze zich geheel op de singleplayer ervaring richten, een multiplayer behoort namelijk niet tot het pakket. Wie hier wel toe behoort is Kevin Conroy, hij keert na Roger Craig Smith in Arkham Origins namelijk terug als Batman. Vooralsnog rest ons dan ook nog maar één vraag om dit artikel mee af te sluiten: wie is toch die Arkham Knight waar de titel naar verwijst?
|