Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
First View:

Ori and the Blind Forest


Door Joni Philips op 08-08-2014 om 07:02
Bron: Gamed

Microsoft demonstreerde een gigantisch aantal games op de Electronic Entertainment Expo 2014, inclusief de langverwachte vervolgen Halo 5: Guardians en Crackdown, maar de grootste voltreffer was ongetwijfeld Ori and the Blind Forest, de debuutgame van Moon Studios.

De ontwikkeling van Ori and the Blind Forest is eigenlijk een ode aan de mondialisering van de game-industrie. De typische videogame wordt ontwikkeld door één studio met een centrale locatie, die eventueel wordt geholpen door enkele gerelateerde studio's die de verantwoordelijkheid krijgen over enkele supplementaire aspecten. Zelfs de grootste collaboraties zijn zeer gecentraliseerd, de Assassin's Creed serie van Ubisoft wordt bijvoorbeeld grotendeels ontwikkeld door hun Canadese ontwikkelstudio's die werken binnen dezelfde tijdszones. Moon Studios is geen studio met een centrale locatie, het is zelfs geen groep van enkele kleine studio's die samenwerken. Moon Studios is namelijk een groepering van gameontwikkelaars die verspreid zijn over de hele wereldbol. Ontwikkelaars uit Australië worden aan het einde van hun werkdag afgelost door collega's uit Israël en Oostenrijk, die op hun beurt de fakkel doorgeven aan de Amerikaanse werknemers. De ontwikkeling van de game stopt hierdoor nooit tijdens de werkweek, er is over de hele wereld steeds iemand te vinden die in zijn persoonlijk kantoortje thuis werkt aan Ori. Het is een unieke ontwikkelmethode met grote risico's, maar het lijkt dat het nemen van risico's beloond wordt.


De opmerkelijke ontwikkelmethode vertaalt zich namelijk in een absoluut prachtige game. Het is gemakkelijk om hierin te spreken over het technische aspect. Het spel, dat loopt op de Unity Engine, belooft een 1080p resolutie, onverstoorbare beeldverfrissing van zestig frames per seconde en een compleet gebrek aan laadtijden. Het is echter oneerlijk om te verklaren dat we de game hierom loven. Het zijn namelijk de unieke omgevingen die onze aandacht trokken. Moon Studios liet zich hiervoor inspireren door Rayman Origins en Rayman Legends, maar zij hadden één groot probleem met de nieuwste Rayman games. Het ziet er namelijk wel allemaal prachtig uit, maar Ubisoft herhaalt patronen en texturen. Dat is eigenlijk bijna onvermijdelijk in videospellen waar men rekening moet houden met budgetten en deadlines. Moon Studios gelooft echter dat ze beter kunnen, ze willen de patronen vermijden en ervoor zorgen dat elk scherm van de game uniek lijkt. De prachtige aanblik van de magische omgevingen die we in beeld krijgen, zal dus versterkt worden door het feit dat elk scherm de enige in zijn soort zal zijn. We zullen steeds nieuwe omgevingen zien.

Dit past ook goed bij de natuur van het spel. Ori and the Blind Forest is namelijk een 'Metroidvania', wat grotendeels betekent dat je toegang hebt tot één gigantische 2D wereld die je steeds opnieuw verkent om nieuwe paden en geheime doorgangen te vinden. Je vergaat namelijk continu nieuwe vaardigheden, je krijgt bijvoorbeeld de mogelijkheid om kort naar boven te lopen op muren om secties te bereiken die niet toegankelijk zijn met een gewone sprong. Als je een geheime plek of een nieuwe doorgang vindt, zul je een stuk van de wereld zien dat uniek is ten opzichte van de andere stukken die je al hebt gezien. Het is meteen een 'visuele beloning' voor het harde werk. Het zorgt ervoor dat het verkennen de moeite waard blijft in de tien uren die je minimaal nodig zal hebben om Ori and the Blind Forest uit te spelen. De benodigde tijd kan echter gemakkelijk toenemen, de platformsecties en puzzels die je onderweg moet overwinnen beloven een stevige uitdaging te bieden. De game geeft je gelukkig een zeer nauwkeurige besturing zodat het effectief mogelijk is om de game perfect uit te spelen.


Moon Studios hoopt dus om een perfecte platformgame te maken, maar het spel heeft ook een uitgebreid vechtsysteem. Het hoofdpersonage Ori, een bosgeest in de vorm van een klein wit vosje, wordt continu begeleid door Sein, een klein lichtje die dienst doet als vuurwapen zodat je op een kleine afstand van de vijand kunt blijven. Die vijanden zijn echter snel, wat betekent dat je continu moet bewegen om hun tegenaanvallen te vermijden. Je verliest gelukkig weinig tijd met richten, je schoten raken automatisch de meest nabije vijand als hij binnen bereik is. Het vechtsysteem begint extreem simpel, maar het wordt steeds uitgebreider. Een gewonnen gevecht wordt beloond met ervaringspunten die geďnvesteerd kunnen worden in nieuwe vaardigheden. De game werkt met een 'skill tree' met drie verschillende paden zodat je zelf bepaalt hoe Ori en Sein groeien tijdens het avontuur. Het is bijvoorbeeld mogelijk om het aantal gelijktijdige aanvallen te verhogen of ervoor te zorgen dat één aanval juist alle vijanden raakt. Het wordt extreem belangrijk om vaardigheden te leren die aansluiten op jouw speelstijl want de game belooft ook op dit gebied moeilijk te worden.

Ori and the Blind Forest wordt dus een uitdaging wat eveneens onderstreept wordt door het savesysteem. De game heeft een beperkt aantal opslagpunten, maar er zijn geen checkpunten aanwezig. Het is dus mogelijk om te ontdekken dat je meerdere uren speeltijd kwijt bent geraakt door een nederlaag. Je krijgt echter de mogelijkheid om zelf checkpunten aan te leggen. Je verzamelt tijdens het avontuur 'Spirit Energy' door vijanden te doden en verborgen plekken te vinden, waarna je die energie kunt gebruiken om checkpunten te creëren. Je kunt het bijvoorbeeld aanleggen voor een confrontatie met een baasmonster. Je zult wel zuinig moeten omspringen met deze energie, het is zeer beperkt aanwezig zodat je ernstige keuzes moet maken over de plaatsing ervan. Het opmerkelijke savesysteem helpt om Ori and the Blind Forest om te vormen tot een unieke ervaring die hoog op vele verlanglijstjes staat. Het resultaat mogen we reeds in het derde kwartaal bewonderen wanneer de game op PC en Xbox One verschijnt.


08:38  [GC] The Division ontvangt een teaser
07:02  Assassin's Creed: Rogue
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (78.22.205.xxx) op 08-08-2014 om 12:44
Wat een belachelijk mooie game _O_

Gast (85.151.203.xxx) op 08-08-2014 om 16:24
Ziet er erg mooi uit en doet denken aan sommige films van Hayao Miyazaki. Ik hield deze game al een tijdje in de gaten maar hierboven lees ik iets waardoor ik 'm toch links laat liggen: het save-systeem en dat je soms uren speeltijd kwijt bent door een nederlaag. Een game die je niet even tussendoor kunt spelen maar waar je gedwongen wordt uren door te spelen, daar is voor mij de lol snel af :( . Ik kijk wel weer een oude Ghibli-film...

No'tje op 08-08-2014 om 17:04 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Ik denk niet dat je snel uren kwijt zal raken als je verstandig omgaat met het checkpunten systeem.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Ori and the Blind Forest
Type:
Game
Releasedatum:
11-03-2015
Ontwikkelaar:
Moon Studios
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media