Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 38


Door Joni Philips op 25-10-2015 om 10:03
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 151. Gender Equality Addendum. Rynn Rule
"In the unlikely event that the main character of the game is female, she will not be involved in any romantic subplot whatsoever beyond getting hit on by shopkeepers."

De absolute hoofdrolspeler van een Role Playing Game is in de meeste gevallen een man, maar er zijn uitzonderingen waar een vrouw de hoofdrol speelt. Alle regels over romantische verhaallijnen vallen dan weg omdat geen enkele man geïnteresseerd is in de prachtige vrouw die haar mannetje kan staan. Als ze geluk heeft, willen de winkeliers nog wel maar haar flirten; maar dat is geen zekerheid. Het staat in scherp contrast met games waarin een man de hoofdrol speelt. Hij wordt meestal aanbeden door twee à drie leden van de vrouwelijke cast, en nog eens enkele Non Player Characters. Een mooi voorbeeld is Lightning, de ster van de Final Fantasy XIII trilogie die alleen door het leven moet. Haar eenzaamheid staat in schril contrast tot het romantische geluk van Tidus en Yuna, Cloud en Tifa, en Squall en Rinoa.

Cliché 152. Stealing The Spotlight. Edea Rule
"The characters who join your party only briefly tend to be much cooler than your regular party members."

De personages die je team tijdelijk komen versterken, blijken vaak veel leuker dan jouw normale teamleden. Ze stelen dan ook letterlijk het spotlicht waardoor het spijtig is dat ze maar een kleine rol spelen. De regel is genoemd naar Final Fantasy VIII personage Edea wiens spectaculaire vaardigheden en Limit Break haar veel fans opleverden. Ook Seifer, één van de andere antagonisten, komt je tijdelijk helpen waarbij hij veel indruk maakt. Zijn voorganger Sephiroth uit Final Fantasy VII is eveneens een voorbeeld. Je kunt hem niet besturen, maar hij was een fantastische toevoeging aan jouw team. Andere Final Fantasy voorbeelden zijn General Leo in Final Fantasy VI en Seymour in Final Fantasy X. Een andere Square-Enix franchise is zelfs volledig opgebouwd rond het cliché, Kingdom Hearts geeft je namelijk om de haverklap een nieuw Disney personage dat je tijdelijk komt helpen.

De aandacht stelen met Edea.
De aandacht stelen met Edea.


Cliché 153. "Mommy, why didn't they just use a Phoenix Down on Aeris?"
"Don't expect battle mechanics to carry over into the 'real world.'"

De dood van Aeris is een zeer opmerkelijk onderdeel van Final Fantasy VII. Ze wordt verrassend gedood in het midden van een tussenfilmpje, waarna ze nooit wordt teruggebracht. Waarom wordt ze eigenlijk niet teruggebracht? In de gevechten gebruik je continu Phoenix Down om haar opnieuw tot leven te wekken. Gameplayelementen uit een gevecht zullen echter nooit een effect hebben in de echte wereld, hoe onlogisch dat ook lijkt. Het is één van de clichés die elke game plaagt. De scheiding tussen gameplay en verhaal worden op de meest uiteenlopende manieren zichtbaar. De magische aanvallen en summons van de volledige Final Fantasy franchise hebben dit probleem ook. Aanvallen als Earthquake en Supernova tonen volledige vernietiging, maar hebben geen effect buiten gevechten. Hun effect is veel groter als ze gebruikt worden in filmpjes.

Final Fantasy VIII heeft eveneens enkele opvallende momenten. De speler is bijvoorbeeld lid van de organisatie SEED die 'maandelijks' een soldij uitbetaalt. Je loon wordt hierbij bepaald op basis van je rang. Die rang stijgt echter niet wanneer je binnen het verhaal wordt bevorderd tot commandant van de Balamb Garden. Het kan dus zijn je het laagste mogelijke loon krijgt, maar wel de baas bent van SEED. Je kunt zelfs gedegradeerd worden nadat je de grote baas bent geworden; of wanneer je alleen met Rinoa speelt die geen lid is van SEED. De Guardian Forces veroorzaken ook een probleem. Als je jezelf een grote uitdaging oplegt en geen Guardian Forces gebruikt, dan zullen de personages nog steeds opmerken dat ze nooit zo ver konden komen zonder Guardian Forces.

De Pokémon serie heeft ook een stevige scheiding van verhaal en gameplay, wat zichtbaar wordt in de PokéDex beschrijvingen van de Pokémon. Een Drowzee leeft bijvoorbeeld van de dromen van andere Pokémon, maar hij kan de aanval 'Dream Eater' niet leren, en een Slowpoke kan alleen een Slowbro worden als een Shellder hem bijt, maar dat wordt niet zichtbaar binnen de gameplay. Het probleem beperkt zich echter niet tot de Pokédex waarvan de inaccuraatheid algemeen bekend is. We kunnen ook kijken naar Pokémon X & Y waar de slechterik de productie van PokéBalls saboteert waardoor de aanlevering in het gedrang komt. Jij kunt echter nog steeds honderden PokéBalls kopen aan dezelfde prijs als vroeger.

Cliché 154. Gold Saucer Rule
"The strongest weapons/items/spells in the entire game can only be found by doing things like racing birds."

De sterkste wapens, voorwerpen en spreuken in het volledige spel zijn alleen te vinden door opvallende sidequest als het racen met vogels. Final Fantasy X is hiervan een excellent voorbeeld. Elk personage heeft een ultiem wapen dat je nodig hebt om de geheime bazen te verslaan. De wapens bestaan uit een Celestial Weapon dat gemakkelijk op te rapen valt, en een Sigil welke je dwingt in de meest absurde minigames. Dit omvat onder andere het ontwijken van 200 bliksemschichten, meer dan tien uur Blitzball spelen, vlinders vangen en een Chocobo race voltooien in minder dan nul seconden. Elk van deze uitdagingen is zeer moeilijk, en heeft absoluut niets te maken met de rest van het plot of de gameplay. De elementen – met uitzondering van Blitzball - zijn specifiek ingebouwd om dit ene doel te vervullen.

Absolute logica. Waarom zou ze me helpen aan het wapen dat de wereld kan redden als ik haar niet eens kan verslaan in deze race?
Absolute logica. Waarom zou ze me helpen aan het wapen dat de wereld kan redden als ik haar niet eens kan verslaan in deze race?


Cliché 155. Evil May Live Forever, But It Doesn't Age Well
"Even though it took the greatest armies in the world and all of the world's greatest magicians to seal away an ancient evil in an apocalyptic war, once said ancient evil breaks free three fairly inexperienced warriors can destroy it."

Het grote kwaad is vaak een eeuwenoud kwaad dat nooit werd verslagen. De grootste krijgers uit het verleden moesten zichzelf opofferen om het kwaad te verzegelen, want ze vonden nooit een manier om hem te verslaan. De eeuwen in gevangenschap hebben echter een duidelijk effect op het grote kwaad want je groepje tieners kan het grote kwaad voorgoed verslaan, ondanks het feit dat ze veel minder ervaring hebben dan de grote krijgers uit het verleden. De Shin Megami Tensei spellen laten je bijvoorbeeld vechten tegen aartsengelen, goden en demonen die al generaties over de Aarde heersen. Jij kunt hen echter gemakkelijk verslaan. Eén van de games laat je bijvoorbeeld YHVH doden. Als je iets van religie kent, dan weet je dat YHVH de Christelijke/Joodse/Islamitische almachtige God is die het universum heeft aangemaakt; en jij doodt hem…

Cliché 156. Sephiroth Memorial Escape Clause
"Any misdeed up to and including multiple genocide is forgiveable if you're cool enough."

Elke misdaad, inclusief genocide van miljoenen mensen, is vergefelijk als je cool genoeg bent. Het is iets wat minder geldt binnen de spellen, maar des te meer erbuiten. De naam van het cliché verraadt eveneens meteen het belangrijkste voorbeeld: Sephiroth. De belangrijkste antagonist van Final Fantasy VII is een psychopaat die onder andere een hoofdpersonage heeft vermoord op brute wijze; en die heeft geprobeerd om de mensheid volledig uit te roeien. Hij wordt echter meteen vrijgesproken door de fans die beweren dat hij maar een onwillige pion was van Jenova, waarbij hij medelijden verdient en niet gestraft mocht worden voor zijn daden. Het cliché beperkt zich ook niet tot games, Marvel's Loki en Sherlock's Moriarty kunnen op dezelfde behandeling rekenen dankzij hun uiterlijk.


14:17  Volume krijgt PlayStation VR uitbreiding
10:02  Hellblade ontleedt gezicht Senua
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (91.183.202.xxx) op 25-10-2015 om 11:36
In Final Fantasy V probeerde de groep weldegelijk Galuf te redden met Phoenix Down, Raise, Curaga, Elixer, en zowat elke helende spreuk en item in hun bezit. Het mocht gewoon niet baten, Galuf's verwondingen waren te erg.

Een gelijkaardig voorbeeld vinden we in Final Fantasy IV, waar Palom en Porom zichzelf in steen veranderen om de groep te redden en Tellah probeert hen te genezen met Esuna, maar het niet mag baten omdat ze uit vrije wil steen geworden zijn. (Ze worden dan later off-screen wel gered door de Elder of Mysidia, maar dat doet niet terzake.)

Zuigertje op 25-10-2015 om 12:04 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Deel 38 is wel een van de leukere moet ik zeggen.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden