Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 40


Door Joni Philips op 14-11-2015 om 09:17
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 163. All The Time In The World. Rinoa Rule
"Unless there's a running countdown clock right there on the screen, you have as long as you want to complete any task -- such as, say, rescuing a friend who's hanging by one hand from a slippery cliff edge thousands of feet in the air -- no matter how incredibly urgent it is. Dawdle or hurry as you will, you'll always make it just in the nick of time."

Je missie om de wereld te redden staat onder druk. Het grote kwaad zal binnen één uur de wereld vernietigen. De tijd gaat gelukkig zeer traag vooruit in een RPG. Ongeacht hoe lang je doet over een specifieke taak, je zult altijd net op tijd aankomen. Je bent nooit veel te vroeg of net te laat, je bent er net op tijd. De enige uitzondering is wanneer de game effectief een countdown toont. Dit is verwant aan Cliché 94, Franklin Covey Was Wrong, Wrong, Wrong; waar uitleg voor bovenstaand cliché wordt gegeven. Het cliché is genoemd naar een scène uit Final Fantasy VIII waar Rinoa dood dreigt te vallen. Ze hangt namelijk met haar vingers aan de rand en ze gaat neerstorten. Squall moet haar dan ook snel redden, maar snel is relatief. Hij kan alle tijd nemen en rustig iets anders gaan doen.

Cliché 164. Ladies First. Belleza Rule
"When things really start falling apart, the villain's attractive female henchman will be the first to jump ship and switch to the side of Good. Sadly, she still won't survive until the end credits, because later she will sacrifice her life out of unrequited love for the villain."

Het aantrekkelijke vrouwelijke hulpje van de eindbaas zal de eerste zijn om over te lopen naar jouw kant eens duidelijk wordt wat zijn echte plan is. Ze zal spijtig genoeg het einde van de game niet halen want ze zal haar eigen leven opofferen omwille van haar onbeantwoorde liefde voor de eindbaas. Het cliché is genoemd naar Belleza, één van de tegenstanders uit Skies of Arcadia. Ze steunt Glacian omdat ze verliefd is, maar ze is eigenlijk niet kwaadaardig en ze loopt meteen over naar jouw team wanneer ze beseft dat Galcian de mensheid wil laten lijden. Ze krijgt echter geen gelukkig einde, ze besluit namelijk zichzelf op te offeren om Galcian te stoppen. Breath of Fire personage Cerl doet hetzelfde. Haar verhaal kent echter een gelukkiger einde, ze blijkt namelijk op onverklaarbare wijze nog te leven aan het einde van het spel.

Waarom had de slechterik eigenlijk tijd om de wereld aan te vallen met zo'n assistente?
Waarom had de slechterik eigenlijk tijd om de wereld aan te vallen met zo'n assistente?


Cliché 165. Trial By Fire. Cecil Rule
"Any dark and brooding main characters will ultimately be redeemed by a long, arduous, quasi-spiritual quest that seems difficult at the time, but in the great scheme of things just wasn't that big of a deal after all."

Een hoofdpersonage met een duister en broedend kantje zal uiteindelijk in het reine komen met zichzelf na een lange, quasi-spirituele missie die moeilijk lijkt, maar die uiteindelijk geen belangrijke rol speelde. Het cliché is gebaseerd op de Super Nintendo Role Playing Game Final Fantasy IV waar de hoofdrolspeler een duister kantje heeft. Hij vertrekt hiervoor op een speciale missie die culmineert in een duel met zijn eigen duisternis. Hij vertelt zelfs zijn gezellen dat hij deze taak alleen moet uitvoeren. Ook Pokémon Colosseum hoofdpersonage Wes lijkt een ideaal voorbeeld. Hij verraadt zijn organisatie Team Snagem en begint alleen aan een groot avontuur om hen af te stoppen.

Cliché 166. Key Item Rule
"Never discard, sell, or otherwise remove permamently from your possession any items you begin the game with or acquire within the first town. This is especially true for items that seem to have no practical use, because of..."

Zorg ervoor dat je de voorwerpen waarmee je de game begint, of die je krijgt in het eerste stadje; nooit verliest. Dit is dubbel belangrijk voor voorwerpen die schijnbaar geen nut hebben. Ze zullen namelijk zeer belangrijk blijken. Een mooi voorbeeld wordt zichtbaar binnen Xenogears waar de speler aan het absolute begin van het spel een accessoire kan kopen om 'fuel drain' te vermijden. De meeste spelers zullen dit voorwerp nooit kopen, het accessoire ziet er namelijk waardeloos uit en je komt niet snel een vijand tegen die 'fuel drain' gebruikt. Sterker nog, de hele game bevat maar één vijand die 'fuel drain' gebruikt: de eindbaas… Een ander voorbeeld zien we binnen Final Fantasy VII waar Aeris de game begint met een waardeloos stuk Materia dat schijnbaar geen nut heeft. Dit blijkt later de spreuk Holy, dat zeer belangrijk is binnen het verhaal.

Cliché 167. The Law of Inverse Practicality. Key Item Corollary
"Any item that you can acquire will have some sort of purpose. Those that seem to be useless and have no practical value at all, always tend to have great power later on. The earlier you get the item, the later in the game it will be used. The longer the span of time between acquisition and use, the more powerful the item is."

Elk voorwerp dat je krijgt, heeft een nut. Voorwerpen die compleet nutteloos lijken en geen praktische waarde hebben, zullen altijd de belangrijkste voorwerpen blijken. Hoe vroeger je het voorwerp krijgt, hoe later het in de game gebruikt zal worden. Hoe langer deze tijdspanne, hoe belangrijker het voorwerp is. Dit is een uitbreiding op het voorgaande cliché, waarbij er enkele frappante voorbeelden bestaan. De eerste queeste van Final Fantasy I geeft je bijvoorbeeld een fluit welke nodig blijkt in de allerlaatste missie. Lunar: Silver Star Story Complete heeft een vergelijkbaar voorbeeld. Je start de game met een ocarina die je onmogelijk kunt verkopen of weggeven, waarbij het voorwerp absoluut geen nut heeft tot het absolute einde van de game waar je het nodig hebt om de eindbaas te verslaan.

Cliché 168. Way To Go, Serge
"It will eventually turn out that, for a minimum of the first sixty percent of the game, you were actually being manipulated by the forces of evil into doing their sinister bidding for them. In extreme cases this may go as high as 90%. The clear implication is that it would have been better to not get involved in the first place."

Jouw bijdrage is nodig om de wereld te redden, maar het blijkt vaak dat jouw bijdrage ook nodig is om de wereld te vernietigen. Het zal namelijk vaak blijken dat de speler gedurende minstens 60% van het spel gemanipuleerd werd door het kwaad om exact te doen wat hij of zij nodig heeft om zijn sinistere plan tot uitvoering te brengen. Het is dan ook duidelijk dat het beter was als je niets had gedaan. Dit wordt het sterkst duidelijk met Chrono Cross waar hoofdrolspeler Serge geen stap kan zetten zonder het plan van een tegenstander te helpen. Hij helpt bijvoorbeeld ongewild Lynx om het computersysteem FATE te bereiken. De activatie van FATE is een ramp, maar de spelers weten FATE natuurlijk af te stoppen. Dat blijkt echter een groter probleem, want hierdoor worden de Dragon Gods bevrijd die de volledige mensheid willen uitroeien. Als hij was thuisgebleven, was dit nooit gebeurd.

Crono uit Chrono Trigger is al even idioot. De opening van Chrono Cross onthult dat de Time Devourer is ontstaan door een fusie tussen Schala en Lavos, iets wat alleen mogelijk was omdat Crono zich bemoeide met Zeal. Hij wordt echter ook gestraft voor zijn ingrijpen. Het evenement dat ervoor zorgt dat Crono wordt gedood aan de start van het spel, wordt namelijk veroorzaakt door twee sidequests die Crono in het verleden heeft voltooid. Square-Enix geeft ook een groot voorbeeld met Final Fantasy XIII waar de speler de vernietiging van Cocoon probeert te stoppen. Hun acties leiden echter tot de vernietiging van Cocoon. Dit principe wordt verdergezet binnen Final Fantasy XIII-2 waar Noel ervoor zorgt dat de wereld verdoemd wordt, ongeacht wat hij probeert. In beide gevallen kon de wereld eigenlijk alleen gered worden door niets te doen. Maar ja, dat komt ervan als je de held wil uithangen.

Goed gedaan Crono!
Goed gedaan Crono!

Arc The Lad: Twilight of the Spirits is eveneens een gigantische 'Fuck You' naar de speler. De speler moet een Non Player Character redden aan het begin van het spel, waarna die NPC dienst doet als helpende hand. Hij zegt je onder andere wat je moet doen, en hij helpt je continu op je missie. Die hulp blijkt echter twijfelachtig wanneer hij onthult dat hij de eindbaas is, en dat jij hem al heel de game hebt geholpen. Als de speler de game nooit had gestart, dan had de eindbaas nooit kunnen winnen. Tales zorgt ook voor een groots voorbeeld. De oorlog die de wereld van Tales of Phantasia vernietigt, werd veroorzaakt door de helden uit Tales of Symphonia en hun vernietiging van de eindbaas, de man die ervoor zorgde dat de wereld niet vernietigd zou worden door beperkingen op te leggen aan de Magitech. De held is dus eerder de slechterik.


09:25  “Rowdy” Ronda Rousey op UFC 2 cover
09:00  Uurtje Star Ocean 5 gameplaybeelden
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden