Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Project Gotham Racing 3


Door Rene Groen op 08-12-2005 om 00:04
Bron: Gamed

Eén van de eerste games waar we op de redactie kennis mee maakten voor de Xbox 360 was Project Gotham Racing 3. Prachtige screenshots van glanzende bolides waren op het netvlies gebrand, maar zou dit ook stand houden wanneer we de game zelf in handen zouden krijgen? Wij zochten het voor je uit!


Project Gotham Racing 3 is het logische vervolg nadat er al twee delen verschenen waren op de Xbox. Het is dan ook niet raar dat Bizarre Creations vastgehouden heeft aan hetzelfde concept als dat ze in deze vorige twee delen gebruikten. Dit houdt in dat de game serieus neer wordt gezet (wat vooral in het rijgedrag goed tot uiting komt), maar tegelijkertijd arcade elementen doorvoert. Door goed te rijden, bijvoorbeeld door te driften, verdien je namelijk kudo's waarmee je weer aankopen kunt doen. Voor degene die bekend zijn met deze racereeks is het bekende kost.

Nu we toch Project Gotham Racing 3 naast het voorgaande deel leggen; niet alles is hetzelfde. Begon je in deel twee namelijk met een rustige auto, daar rag je in het derde deel meteen met een snelle bak. Ik wil hier geen oordeel aan hangen, de één zal het namelijk als prettig ervaren (immers; je hoeft niet weer alles op te bouwen), terwijl de ander het als nadelig beschouwt (die willen graag alles weer opbouwen)

Packshot van de game
Packshot van de game


Uiteraard is het belangrijkste van de hele game de career mode. Meteen krijg je een zooi credits in je portemonnee gestopt om een mooie wagen te kopen. Deze credits breiden zich weer uit door goed te racen, waardoor je weer betere bolides aan kunt schaffen. Deze bolides laat je uiteraard niet op straat staan, en dus zijn er ook garages in het spel aanwezig. Hier kun je op je gemakje doorheen struinen om je auto's vanuit alle hoeken te bekijken. Zelfs arcadekasten sieren het interieur om even wat anders te doen dan je op de weg te begeven. Zo zul je al snel een uur Geometry Wars spelen alvorens je door hebt dat je toch echt met een race game bezig bent.



Nu is het natuurlijk leuk om alle bolides te verzamelen en je garage steeds voller te krijgen, maar het is niet nodig. Sterker nog; met de eerste auto die je krijgt valt het hele spel uit te spelen. Dit komt omdat de computer zich aanpast aan jouw wagen. Je zult dus nooit met je slechtste en traagste bak tegenover een veld van Ferrari's komen te staan.

De races zelf zijn opgedeeld in een vijftal moeilijkheidsgraden. Van Easy kom je via Novice, Medium en Hard uit bij Hardcore. Nu ben ik misschien niet de beste rijder die het Nederlandse volk heeft gekend, maar Easy en Novice liep ik om mijn dooie akkertje door. Pas bij Novice ging ik problemen krijgen. Aangezien ik niet het beste boegbeeld ben heb ik ook even een meer ervaren vriend plaats laten nemen achter het stuur en deze kreeg meer problemen bij de Hard mode, laat staan Hardcore. Gelukkig is er dus aan iedere klasse gedacht en kunnen zowel minder als meer ervaren racers uitstekend uit de voeten binnen deze game.



Het winnen van de races doe je uiteraard niet alleen voor de eer van het publiek. Afhankelijk van je prestaties en moeilijkheidsgraad zijn er stalen, bronzen, zilveren, gouden en platina medailles te winnen. Ook hieruit blijkt weer dat er gedacht is aan verschillende type gamers en is de uitdaging groot gemaakt door je steeds op een betere medaille te laten richten.

Pagina: 1 | 2 | 3
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   93
Graphics   90
Replay   94

Een ijzersterke game voor de launch van de Xbox 360.
92


06:45  17 nieuwe afbeeldingen van Age of Conan
00:03  Kingdom Hearts II
 Reacties (15)
 Pagina: 1
cubegirl op 08-12-2005 om 03:44 [Niv: 31 / Exp: 1537]
een musthave voor als je live hebt.
offlinespelers moeten echter rekening houden met de toch wel korte careermode.

Roderick op 08-12-2005 om 10:37 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Ik blijf erbij dat het vergeten van een raceklok een belachelijke flater is. Getuigt toch niet echt van affectie met het begrip autoracen.

Gast (84.87.3.xxx) op 08-12-2005 om 11:39
Ongetwijfeld een goed spel hoor, maar PGR kennen we ondertussen wel... Na Metropolis Street Racer en PGR 1 en 2 gespeeld te hebben zou ik hier nooit meer een euro aan uit kunnen geven. Typisch geval van een grafische showcase voor de 360, maar om dit spel een 9,2 te geven is echt lachwekkend... Als je vorige niet hebt gespeeld kan ik daar nog inkomen, maar dan is het natuurlijk de vraag wat voor gamesjournalist je bent...

NL|MegaMika op 08-12-2005 om 12:30 [Niv: 134 / Exp: 6703]
"Als je vorige niet hebt gespeeld kan ik daar nog inkomen, maar dan is het natuurlijk de vraag wat voor gamesjournalist je bent..."

Wij beoordelen games altijd los van voorgangers, dat is het eerlijkst. In dit geval geeft René ook aan dat het spel veel op zijn voorganger lijkt (zie de conclusie), waardoor mensen die de serie al langer volgen weten dat ze weinig vernieuwing in huis halen. Om het spel daar echter op neer te halen in de becijfering kan natuurlijk niet, omdat het losstaand een prima spel is.

Al ben ik het met Roderick eens dat het weglaten van de tijden een belachelijke beslissing (vergissing?) is geweest. Ik hoop voor de gamers die deze game in huis halen (ik hoor daar niet bij) dat Microsoft snel een patch via Xbox Live verspreidt.

Ikkyu op 08-12-2005 om 13:58 [Niv: 88 / Exp: 4417]
@Tom Baake : Vreemd ! Bij mijn weten word de eindscore van 'n game onder andere bepaald door het concept en de originaliteit ervan. Hoe goed het spel ook moge zijn, maar als er een voorganger is geweest (van datzelfde spel) dat nagenoeg hetzelfde concept had & er dus weinig sprake is van "vernieuwing" (exclusief graphics) , dan zou de eindscore niet meer in de 90 mogen liggen. Dan denk ik bijv. aan het PC-spel Dungeon Siege & Dungeon Siege II (maar er zijn er natuurlijk nog vele vele andere).
Half-Life & Half-Life2 stralen ook wel hetzelfde concept uit, maar de vernieuwing is er wel degelijk in Half-Life2, daarom krijgt-ie dan ook een zeer hoge score toegekend.
Blijkbaar reviewen jullie games niet volgens dit stramien.



@René : nevertheless : knappe review !

NL|MegaMika op 08-12-2005 om 14:28 [Niv: 134 / Exp: 6703]
Het blijft natuurlijk de keuze van de reviewer. Bij opvolgers blijf je altijd met twee doelgroepen zitten: mensen die een voorganger bezitten en nieuwkomers. Als je een opvolger met weinig vernieuwingen, die voor een nieuwkomer een 90 waard is, een 70 gaat geven, dan schrikt dit mensen af. Je kan dan beter de game gewoon beoordelen zoals hij is, met een waarschuwing richting de lezer dat hij weinig verniewing biedt t.o.v. zijn voorganger.

Voorbeeld: games als MegaMan en Fifa hadden volgens jouw principe jarenlang heel slechte scores moeten krijgen doordat ze nagenoeg niets vernieuwden (MegaMan gameplay was op alle NES-titels hetzelfde, alleen wat nieuwe levels, en Fifa is (2006 uitgezonderd) jarenlang een update geweest met aangepaste spelernamen en héél iets betere graphics).

Naja, boeit ook weinig, het gebrek aan vernieuwing wordt vermeldt in deze review dus is er niets aan de hand ^^

cubegirl op 08-12-2005 om 14:59 [Niv: 31 / Exp: 1537]
hoeveel vernieuwing kan er uberhaupt in een racer als Project Gotham gestopt worden.

Rene Groen (Eindredacteur) op 08-12-2005 om 15:29 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Om er zelf even wat verheldering in te brengen; Tom gaf het eigenlijk al aan. Ik geef de game hier een 92 omdat het op zichzelf een zeer goed spel is. Daarentegen geef ik in de review zelf al aan dat hij wél teveel op zijn voorgangers lijkt, maar daar is het eindcijfer niet op gebaseerd.
Daarnaast zijn de losstaande elementen allemaal zeer goed te noemen. Grafisch is het dik in orde, geluid is zeer goed te noemen, Xbox Live word prima benut, etc.

Moet ik er dan een 7 aan gaan hangen omdat het verder teveel op zijn voorgangers lijkt? Ik heb het aangegeven, maar ga dat niet doorvoeren om het cijfer naar beneden te halen, daarmee zou je de game ten onrechte naar beneden halen.

NL|MegaMika op 08-12-2005 om 18:11 [Niv: 134 / Exp: 6703]
René Groen (Papegaai) op 08-12-05 15:29 [Niv: 73 / Exp: 3695]

^^

Rene Groen (Eindredacteur) op 08-12-2005 om 18:22 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Das niet lief


Ikkyu op 09-12-2005 om 11:25 [Niv: 88 / Exp: 4417]
@René & Tom : ik snap jullie punt wel . Je hebt wel gelijk, zeker als deze reviews gericht zijn tot mensen die nog nooit deze game of 'n voorganger ervan gespeeld hebben (wat ik me wel zéér moeilijk kan voorstellen, waarom zou je anders deze review lezen? :p ) En zeker met reeksen à la Fifa. Nu ja, goed om te weten ^ ^

Gast (80.100.214.xxx) op 09-12-2005 om 13:22
ik vind het gezijk wat jullie geven over het cijfer echt dom. Je mag
het cijfer van dit spel vind ik niet omlaagbrengen omdat het spel al eerder is verschenen. Het is namelijk zo bij racegames en ook bij sportgames dat het maar heel weining vernieuwede dingen in aanwezig kunnen zijn. Mischien een paar andere race modes maar thats it. Wat er altijd gebeurt er worden weer vettere bolides ingestouwt het rijgedrag wordt verbeterd etc. Wat dus bij racegames het grote overgewicht krijgt is naar mijn mening de ghrapics om vooral het verschil met de xbox is heel er groot. Dus ik vind dit echt een hele goede review waar een goed cijfer voor is gegeven want het is echt gwoon een heel erg vet spel

Daan

Gast (83.180.4.xxx) op 13-12-2005 om 03:29
Geen 10 maar wel Zwaar Oke!! _O_

Gast (84.85.118.xxx) op 25-12-2005 om 00:23
eehy meld me hoe je outo tom to mmoet doun... op de pc veg me toe lizzy_vida@hotmail.com

Gast (81.164.169.xxx) op 29-12-2005 om 19:26
:( ;) :D *D }> :'( :P :9 8) _O_ :? :X |( |( :r :)

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Project Gotham Racing 3
Type:
Game
Releasedatum:
02-12-2005
Ontwikkelaar:
Bizarre Creations
Uitgever:
Microsoft
Media:







Meer media