Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Shantae and the Pirate's Curse


Door Rene Groen op 16-03-2016 om 07:16
Bron: Gamed

Hoewel de Shantae titels mij niet vreemd waren qua naam heb ik ze nooit eerder gespeeld, waardoor ik enigszins blanco in Shantae and the Pirate's Curse stapte. Nu, zo'n acht uur later, kijk ik er met goede gevoelens op terug.

Waarom ik met plezier terugkijk op deze titel bewaar ik voor later, laten we eerst eens een duik in het verleden nemen. De ontwikkeling van het origineel begon in 1997, maar het was pas in 2002 dat Shantae op de Game Boy Color verscheen. Kwalitatief stond het spel als een huis, maar in een periode waarin de Game Boy Advance net was verschenen liep het achter de feiten aan. Een kleine schare fans schreeuwde om een vervolg, maar makkelijk ging dit niet. Shantae: Risky's Revolution moest de serie (wederom) op de kaart zetten middels een GBA release, maar uitgevers waren niet geďnteresseerd. Een nieuwe poging in de vorm van Shantae: Risky Waters voor de Nintendo DS wist zelfs niet uit de ontwikkelstartblokken te geraken. Het was pas in 2010 dat Shantae: Risky's Revenge dan eindelijk verscheen, maar ook dit ging niet vlekkeloos. De DSi titel, die later ook op iOS, PC en PS4 verscheen, moest oorspronkelijk een drieluik worden, maar al snel werd besloten de twee overige delen te annuleren en het eerste deel als standalone titel uit te brengen. Kortom: de franchise kent een roerige geschiedenis.


Toch gaf WayForward Technologies niet op en dus verscheen in 2014 het derde deel; Shantae and the Pirate's Curse. Eerst op de Nintendo 3DS, maar middels ports ook op andere systemen. Het spel is qua verhaal een vervolg op de eerdere delen, waardoor er de nodige verwijzingen zijn. Gelukkig is er niet veel voorkennis nodig aangezien het ook prima volgbaar is als je deze delen – net als ik – niet gespeeld hebt. De Pirate Master dreigt terug te keren en de enige manier om dit kwaad te overwinnen is door samen te werken met een oude rivaal in de vorm van Risky Boots. Haar eigen Tinkerbats aanhangers zijn ten prooi gevallen aan duistere krachten en omgetoverd tot Cacklebats, dat ze des te gevaarlijker maakt. Dit klinkt als zware kost, maar tegelijkertijd is er ook de nodige humor aanwezig, waarbij ze zelfspot niet schuwen.

Had Shantae voorheen magische krachten, daar zijn deze haar afgenomen en dus zul je moeten vertrouwen op de wapens die je gaandeweg het verhaal bij elkaar sprokkelt. Om deze te vergaren reis je af naar diverse eilanden en middels een Metroidvania stijl openbaar je zo steeds meer van de spelwereld. De controls zijn gelukkig simpel gehouden, zo gebruik je A om te springen, X om aan te vallen, B om te schieten en Y om je lamp te activeren. Daar waar de game makkelijk begint zal de moeilijkheidsgraad na verloop van tijd toenemen. Dit juichen we alleen maar toe, ware het niet dat het toewerkt naar een onbevredigend einde dat qua moeilijkheidsgraad haaks staat op de toegankelijkheid waar je tot dan toe mee te maken had. Gelukkig beperkt het zich tot een kleine sectie van het geheel, maar het is mij onduidelijk waarom de ontwikkelaar tot deze beslissing gekomen is.


Om Shantae and the Pirate's Curse uit te spelen zul je ongeveer zes uur bezig zijn, maar daarna is er nog genoeg te verzamelen om er de nodige uren aan toe te voegen. Dit is zeker geen straf, zo deed de grafische stijl me denken aan vroeger tijden van adventures op de SNES en Mega Drive. Ook de soundtrack verdient een pluim, met verschillende thema's voor de verschillende eilanden die nooit vervelen. Het is dan ook te hopen dat The Pirate's Curse een wederopstanding is van Shantae. De toekomst ziet er in ieder geval rooskleurig uit, zo wist WayForward al een succesvolle Kickstarter campagne te lanceren om Shantae: Half-Genie Hero te kunnen ontwikkelen. Als deze game het niveau van The Pirate's Curse weet vast te houden en enkele plooien glad kan strijken kunnen wij alvast niet wachten.
Beoordeling
85
Shantae and the Pirate's Curse neemt ons mee naar vroeger tijden, waarin we games speelden als Castlevania en Aladdin. De grafische stijl, de soundtrack en de gameplay sluiten perfect op elkaar aan en laten zien waarom de serie zo populair is onder gamers. Hoewel het einde ietwat onbevredigend is door een piek in de moeilijkheidsgraad neemt dit niet weg dat WayForward een heerlijke game heeft afgeleverd.


15:06  Grip Digital komt met Skylar & Plux
00:24  Update PlayStation Store - 15/03/2016
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Shantae and the Pirate's Curse
Type:
Game
Releasedatum:
16-03-2016
Ontwikkelaar:
WayForward Technologies
Uitgever:
WayForward Technologies
Media:


Meer media