Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Sheltered


Door Rene Groen op 19-03-2016 om 13:16
Bron: Gamed

Een vader, een moeder, twee kinderen en een huisdier. Een normale gezinssamenstelling in een minder normale omgeving. Een nucleaire ramp heeft zich voltrokken en enkel door terug te trekken in een bunker kunnen ze overleven. Vanzelfsprekend gaat dit uiteraard niet.

Wanneer je het spel start zijn de voorzieningen dan ook minimaal. Een kleine leefruimte, vrijwel geen water of voedsel en een generator zijn de weinige hulpmiddelen waar je op terug kunt vallen. Genoeg om het enkele dagen mee te overleven, maar vertrouw te lang op de middelen en de dood zal snel volgen. Beter is het dan ook om voortdurend te blijven zoeken naar nieuwe materialen en voedsel om het leven aangenamer te maken. Het komt dan ook veelvuldig aan op het maken van keuzes. Wie stuur ik de bunker uit om hulpmiddelen te zoeken? Wat geef ik ze mee om deze tocht te overleven? Benader ik anderen op vriendschappelijke wijze, val ik ze direct aan of ontvlucht ik de situatie? Het zijn vragen waar je voortdurend de juiste antwoorden op dient te geven, wil je niet vroegtijdig je familie uitgedund zien worden.


Na een korte tutorial sta je er al alleen voor. De ontwikkelaar is niet van plan je handje vast te houden en dus kom je er al snel achter dat je diverse factoren in de gaten dient te houden. In eerste instantie beperkte ik me dan ook vooral tot het voedsel, maar kwam er al snel achter dat een schone ruimte en goede slaapplek minstens even belangrijk waren. Ook op ander vlak moet je vooruit denken. Het is makkelijk om de deur tot je bunker gesloten te houden wanneer een voorbijganger voor de deur staat, maar wanneer hij je ventilatiesysteem als wraak saboteert kan dit zomaar grote gevolgen hebben.

Zoals eerder aangegeven kun je gezinsleden erop uit sturen om locaties te onderzoeken, tussendoor contact houdend met het thuisfront om situaties te bespreken en beter in te kunnen schatten. Toch is niet iedere confrontatie van tevoren te voorspellen. Lang niet iedereen die je tegenkomt, staat positief tegenover ruilhandel en er kan dan ook besloten worden om tot een gevecht over te gaan, gebruikmakend van diverse wapens. In een RPG stijl, waarbij je om beurten een zet doet, probeer je te overleven, maar dit lukt niet altijd. Situaties zijn van tevoren niet altijd goed in te schatten en het kan dan ook zijn dat een karakter sterft, terwijl je toch echt dacht de overhand te hebben. Bedenk je tegelijkertijd goed dat de situatie in de bunker gewoon door gaat, zodat je ook daar bezig bent om verbeteringen aan te brengen en je te wapenen tegen indringers.


Je zoektocht naar loot kan overigens frustrerend zijn, hetgeen vooral komt omdat logica ontbreekt. Waar je op een locatie normaliter voedsel zou verwachten zul je dit niet tegen komen, iets wat ook te noteren valt voor andere hulpmiddelen waar je naar op zoek bent. Het voelt te random aan, hetgeen nog vervelender is wanneer dit resulteert in de dood, simpelweg omdat je niet op tijd het benodigde materiaal wist te vergaren. Hier staat tegenover dat je gedurende je tochten veelvuldig met vragen achter blijft. Ik kwam zelfs een andere bunker tegen, waarvan diens ingang was afgesloten door een cijferslot. Tot op heden heb ik de juiste cijfercombinatie niet kunnen achterhalen, waardoor ik nog altijd met de vraag zit wat ik hierin zou kunnen vinden.

Mede door dit soort momenten bleef ik Sheltered spelen, maar dit betekent niet dat het spel foutloos is. Ervaringspunten worden bijvoorbeeld niet verdeeld over de twee karakters waar je mee op pad bent, maar enkel toegekend aan één van hun. Ook de grafische pixelstijl begon me na verloop van tijd tegen te staan. Het is niet dat ik de stijl niet kan waarderen, maar in een game die draait om een emotionele band met je karakters weerhield het me van enige betrokkenheid. De dood van een karakter was vervelend omdat ik ze levend wilde houden vanwege hun hulp aan het grotere geheel, niet omdat het toevallig mijn kind was. Hier komt tevens bij kijken dat de mensen waar je om moet geven nauwelijks enige achtergrond hebben. Gelukkig zijn het niet de punten die me ervan weerhielden om vooruit te blijven denken, weldoordachte keuzes te maken en mijn bunker uit te blijven bouwen. Ben je dan ook op zoek naar een meer duistere variant van The Sims, dan is Sheltered het uitproberen zeker waard.
Beoordeling
70
Wanneer een bunker redding heeft geboden bij een nucleaire ramp moet een familie en hun huisdier zien te overleven. Je doet dit door erop uit te trekken om hulpmiddelen te vergaren en rekening te houden met diverse gevaren. Niet alleen in de vorm van andere karakters die je tegen zult komen, maar tevens door andere factoren als een tekort aan voedsel en het gevaar van radiatie. De spelwereld heeft de nodige geheimen doe je maar wat graag wil ontrafelen, maar tegelijkertijd leef je te weinig met de familieleden mee om veel te geven om hun dood. Meer betrokkenheid en logica in het verzamelen van loot hadden Sheltered hoger doen scoren, maar dit neemt niet weg dat je er zeker tien uur mee bezig zult zijn.


09:18  Launchtrailer Pokkén Tournament
10:09  PlayStation VR ook in $500 bundel
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Sheltered
Type:
Game
Releasedatum:
15-03-2016
Ontwikkelaar:
Unicube
Uitgever:
Unicube
Media:
Geen media gevonden