Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Resident Evil 6


Door Rene Groen op 06-04-2016 om 07:04
Bron: Gamed

De laatste tijd lijkt Capcom vooral bezig om haar oude Resident Evil titels opnieuw onder de aandacht te brengen. Na de heruitgaven van Resident Evil en Resident Evil Zero kondigden ze recentelijk PlayStation 4 en Xbox One uitgaven aan van Resident Evil 4, 5 en 6. De games worden echter in omgekeerde volgorde uitgebracht, hetgeen menig wenkbrauwen deed fronzen.

Het betekent dat Resident Evil 6 het spits af mag bijten in een drieluik van HD uitgaven. Vermoedelijk hebben ze gekozen voor deze omgekeerde volgorde omdat de laatste uitgave het minste werk vereist in termen van opgepoetste graphics. Althans, op papier. Een resolutie van 1080p, draaiend op 60fps, klinkt immers indrukwekkend maar in de praktijk valt het toch wat tegen. Daar waar de karaktermodellen een nieuwe lik verf hebben gekregen en een stuk indrukwekkender aan doen is dit niet op te tekenen voor de omgevingen. Het lijkt alsof de ontwikkelaar behoorlijk selectief geweest is. Het ene object steekt hierdoor duidelijk af ten opzichte van het andere in termen van kwaliteit. Zeker in combinatie met de scherpe karaktermodellen vormt het een gemengde samenstelling van pixels. Dit is ook op te tekenen voor andere elementen, zo willen lichtinvallen soms ineens verspringen en vertonen tegenstanders rare sprongen die het beste te omschrijven zijn als humoristische glitches.


Maar waar draait deze zesde Resident Evil nu eigenlijk om? Om niet geheel in herhaling te vallen verwijs ik graag nog eens naar onze eerdere recensie, hoewel een kleine samenvatting wel op zijn plaats is. Capcom besloot de zaken namelijk net even anders aan te pakken. Er werden drie verhaallijnen geďntroduceerd rondom de karakters Chris Redfield, Leon S. Kennedy en Jake Muller. Wist je deze te voltooien, dan kreeg je er nog een vierde campaign bij waarin Ada Wong de hoofdrol opeist. Later werd er een patch vrijgegeven waardoor de campagne direct toegankelijk was en dit is niet anders in deze HD remake. Door de implementatie van DLC is het nu tevens mogelijk om QTE's optioneel te maken, aangezien er veel kritiek was op de veelvuldigheid hiervan. Als laatste is ook de Field of View aangepakt – net zoals dit later bij het origineel gebeurde – waardoor je een breder blikveld hebt en vijanden beter aan ziet komen.

Het zijn enkele kleine, logische implementaties die de kritiekpunten van weleer niet onderuit halen. De vier verhaallijnen tonen geen consistentie in termen van kwaliteit, zorgen eerder voor confusie dan duidelijkheid en lopen qua genre nogal uiteen. Het overheersende gevoel van onveiligheid en horror is naar de achtergrond gegaan en vervangen door situaties die niet zouden misstaan in Call of Duty. Soms valt er best te genieten binnen deze stijlbreuk met het verleden, maar veelal worden deze momenten overstemd door minder succesvolle setpieces. Het is alsof ze een te breed publiek wilden bereiken en daarom gekozen hebben voor een mix aan gameplay-elementen. Bijkomend voordeel is wel dat je al snel minstens twintig uur bezig bent om de gehele game te doorgronden.


Naast de verhaallijn, die je ook (online) coöperatief kunt doorlopen aangezien ze draaien rondom twee karakters, zijn ook de andere modi aanwezig. De meest noemenswaardige mode is No Mercy aangezien deze hiervoor exclusief in de PC versie was opgenomen. Het is een variant op de klassieke time attack en laat je afrekenen met een voortdurende stroom aan vijanden. Chaotisch, maar niet minder leuk. Andere modi als Predator, Agent Hunt, Survivor, Onslaught en Siege keren terug, maar voegen weinig toe in vergelijking met andere, beter uitgewerkte multiplayer titels. Je zult Resident Evil 6 dan ook vooral aanschaffen als je de singleplayer wilt uitproberen en dit niet eerder hebt gedaan. Voor een prijs van €19,99 is de game het proberen waard, maar besef je wel twee dingen; dit is geen Resident Evil zoals je dit van vroeger tijden gewend bent en de verbeteringen ten opzichte van de voorgaande edities zijn minimaal.
Beoordeling
60
Resident Evil 6 is om meerdere redenen een vreemde eend in de bijt. De nadruk op coöperatieve gameplay, verhaalvertelling vanuit verschillende oogpunten en een meer actie-georiënteerde aanpak zijn veelal stijlbreuken met het verleden. Deze frisse wind door de franchise kon niet iedereen bekoren en zal ook nu voor een tweedeling zorgen. Het cijfer in deze recensie is echter niet zozeer afgesteld of je dit als goed of fout ziet, maar richt zich op de ietwat gemakkelijke houding waarmee Capcom deze titel opnieuw heeft uitgebracht. Dat later uitgebrachte DLC is geďntegreerd vinden we niet meer dan logisch, maar op het gebied van graphics zijn de verbeteringen minimaal. Karaktermodellen zijn aangepakt, maar de grafische vooruitgang binnen de omgevingen zijn een stuk minder indrukwekkend. Het maakt Resident Evil 6 enkel interessant voor gamers met een gezonde interesse in iets wat ze niet eerder hebben ervaren, maar geeft verder geen meerwaarde voor degenen die de game reeds eerder hebben gespeeld.


15:24  Gears of War 4 verschijnt 11 oktober
07:03  Geen Naughty Dog films op komst
 Reacties (3)
 Pagina: 1
dantekloon op 06-04-2016 om 09:47 [Niv: 186 / Exp: 9286]
Wat een schijt gedoe daar bij klotecom. Resident Evil 4 is zo vaak opnieuw uutgebracht. Origineel voor de Gamecube, later een slechtere kwaliteits versie voor de ps2 en pc. Later de ultieme versie voor de Wii en nu voor de ps4 en xboxone. Gehele serie is verneukt terwijl de echt evil fans maar wachten op een complete Resident Evil 2,3 en code veronica x remakes zoals ze dat deden met de eerste deel.

Gast (24.132.235.xxx) op 06-04-2016 om 10:12
@ dantekloon:

Je weet toch dat Capcom officieel heeft aangekondigd dat er een remake van Resident Evil 2 komt?

On topic:
RE 6 is slecht en stelde me heel erg teleur.
De game deed in mijn ogen meer fout dan goed.
Alle RE delen heb ik meerdere keren uitgespeeld, behalve deze. Daar was ik na 1 keer al helemaal klaar mee.

Asianator op 06-04-2016 om 17:44 [Niv: 164 / Exp: 8198]
Resident Evil 6 is een geweldige game, in mijn optiek. Ik kan dus ook niet wachten om deze op mijn Xbox One te mogen gaan spelen! Nog eventjes wachten...

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Resident Evil 6
Type:
Game
Releasedatum:
02-10-2012
Ontwikkelaar:
Capcom
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media