Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Quantum Break


Door Rene Groen op 08-04-2016 om 07:14
Bron: Gamed

Met titels als Max Payne en Alan Wake wist Remedy een onuitwisbare indruk op me te maken. Toch valt moeilijk te ontkennen dat beide games wel erg leunen op herhalende concepten. Is dit erg? Wat mij betreft niet en de ontwikkelaar zelf lijkt dit ook niet heel erg te vinden.

Al bij de eerder genoemde projecten was het duidelijk dat Remedy meer wil dan ons enkel gameplay secties voorschotelen. Ze willen een verhaal vertellen, iets waar ze vooral in slaagden bij Alan Wake, maar wat nog belangrijker is in Quantum Break. In het kort draait het om een tijdsexperiment dat verkeerd afloopt en welke twee personen speciale krachten geeft die in het teken staan van tijd. Paul Serene lijkt vooral kwade bedoelingen te hebben, hetgeen hem tegenover de goede intenties zet van zijn vroegere vriend Jack Joyce. Hierover uitweiden zou vooral afbreuk doen aan de verrassingen die je te wachten staan, belangrijker is het om in te gaan hoe de ontwikkelaar het verhaal aan ons presenteert.


Tussen het spelen door zijn er een viertal episodes van zo'n twintig minuten die als Live Action serie worden gepresenteerd. Met acteurs als Shawn Ashmore als Jack Joyce (Iceman uit X-Men), Aidan Gillen als Paul Serene (Petyr Baelish uit Game of Thrones) en Dominic Monaghan als William Joyce (Merry uit Lord of the Rings) is er geïnvesteerd in kwaliteit en dit komt de episodes zeker ten goede. Het leuke is dat er een wisselwerking tussen de game en deze afleveringen is aangebracht. Keuzes die je maakt worden namelijk gereflecteerd in de afleveringen, waardoor je meer betrokken raakt bij situaties. Het kan dus zijn dat je in een tweede playthrough andere beslissingen neemt, waardoor je ook weer andere scenes te zien krijgt. Ook het rondkijken en verzamelen van informatie laat sommige gebeurtenissen net even anders verlopen. Mocht je hier niet op zitten te wachten, dan kun je de scenes gewoon negeren, maar we raden je dit niet aan. Sterker nog, we adviseren je vooral op zoek te gaan naar meer bewijsstukken in de omgeving. Je zou de kritiek aan kunnen voeren dat Remedy teveel hooi op haar vork heeft willen nemen qua verhaalvertelling, maar door je ogen en oren goed open te houden vallen de puzzelstukjes uiteindelijk mooi in elkaar. Ze hadden hiervoor wat extra tijd mogen nemen in termen van gameplay (in totaal zul je tien tot twaalf uur bezig zijn met deze game), maar het eindresultaat is allesbehalve teleurstellend.

Het moge overigens duidelijk zijn dat het vele videomateriaal een aanslag pleegt op je harde schijf, getuige de optionele download van 75GB. Optioneel omdat je de Live Acts ook kunt streamen, maar toch raden we je dit niet aan. De Bink Video's zijn niet altijd van een even goede kwaliteit wanneer je deze streamt, waarmee het de verhaalvertelling enigszins onderuit haalt. Juist omdat de game steunt op het verhaal is het zonde om hier niet optimaal van te kunnen genieten.


Het verhaal is één, maar de gameplay is minstens zo belangrijk. In basis zou je Quantum Break een shooter kunnen noemen, maar daarmee is slechts de helft gezegd. De verworven tijdskrachten, ieder met een eigen timer, hebben iets weg van de Bullet Time uit Max Payne, maar de mogelijkheden zijn uitgebreid. Je kunt de tijd bijvoorbeeld vertragen of een schild creëren die inkomende kogels teniet doet, waarbij de leercurve perfect is om ie ze eigen te maken. Tevens is het mogelijk om Time Vision in te schakelen, een detective mode die belangrijke informatie laat oplichten en je vijanden achter muren laat spotten. Het spelen met de tijd vergezelt de shooter actie, die redelijk traditioneel is van aard. Je kunt drie geweren meenemen, ieder wapen heeft zijn eigen type ammunitie en er is altijd een handgeweer om op terug te vallen. We zien verder welbekende vaten die kunnen ontploffen, maar om geen overdaad aan opties te geven ontbreekt het aan extra's als granaten of zwaar wapengeschut. Gelukkig werkt de gameplay prima, zo ga je automatisch in en uit cover en combineer je het spelen met de tijd en de schietactie al snel tot één geheel.

Het spelen met de tijd is ook van invloed op situaties die je moet overwinnen. Hoewel ze hier flink mee uit hadden kunnen pakken valt dit in de praktijk nogal tegen. Niet zozeer qua scenario's, maar vooral in termen van mogelijkheden. Veelal is het niet meer dan een serie objecten terugzetten op hun plek zodat je een doorgang creëert. Een trucje dat ze gedurende het spel iets te vaak herhalen. Een ander punt van kritiek is de plaatsing van de checkpoints. Heb je net een situatie als bovenstaande opgelost en ga je een kamer verder dood, dan dien je de doorgang wederom te bouwen. Het zijn de momenten waarop ik een kleine zucht liet horen, maar me nergens deed besluiten de controller neer te leggen.


Ja, er zijn namelijk dingen die beter ingevuld hadden mogen worden. Sommige dialogen hadden beter uitgeschreven kunnen worden, omgevingen vallen na verloop van tijd ietwat in herhaling en de eindbazen zijn niet bijster interessant. En toch hebben jullie natuurlijk al naar het cijfer gekeken en je hardop afgevraagd waar de 85 vandaan komt. Om hier meteen antwoord op te geven: dit cijfer komt vooral voort uit de verhaalvertelling. Uit de samenwerking tussen game en Live Acts, de verdieping die je zelf aan kunt brengen door op zoek te gaan naar extra informatie en de sterke invulling van de karakters. Dit betekent niet dat de gameplay een ondergeschikte rol speelt, maar wel dat je het spel hier niet enkel voor hoeft te spelen. Wanneer je niet op zoek gaat naar informatie en het verhaal links laat liggen zul je na ongeveer zeven tot acht uur klaar zijn, zonder multiplayer om op terug te vallen. Dat is niet alleen zielig voor je eigen portemonnee, maar ook voor het idee wat Remedy voor ogen had. Een herhalend concept? Wellicht, maar dit is nu precies wat de ontwikkelaar voor ogen had. En daarvoor maak ik een diepe buiging.
Beoordeling
85
Ontwikkelaar Remedy heeft met Quantum Break een hybride willen creëren tussen een game enerzijds en een Live Action serie anderzijds. Ze slagen hier prima in, mits je bereid bent om tijd in het verhaal te investeren. Niet alleen door de vier Acts van twintig minuten te bekijken, maar tevens door in de game op zoek te gaan naar informatie die het verhaal verder uitdiept. De gameplay zelf is vooral ingevuld door de tijdskrachten. Ja, je hebt geweren en moet deze ook benutten om verder te komen, maar het spelen en upgraden van de krachten is waar de game in schittert. Het is wat dat betreft jammer dat de situaties waarin je met de tijd speelt om verder te komen minder indruk maken, zeker in combinatie met misplaatste checkpoints. Het neemt echter niet weg dat Remedy een indrukwekkende game heeft uitgebracht die ik graag in hetzelfde kwalitatieve rijtje zet als Max Payne en Alan Wake, titels die ik eerder in mijn hart heb gesloten.


09:30  Square Enix annuleert Nosgoth
07:14  Trailer Resident Evil: Umbrella Corps
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Gast (213.46.74.xxx) op 08-04-2016 om 07:35
Leuke ervaring deze game.

Gast (109.130.9.xxx) op 08-04-2016 om 09:23
Super game, had gerust een score van 95 mogen krijgen.

Gast (90.18.37.xxx) op 08-04-2016 om 10:12
Ik vind 8.5 eerlijk. De replay waarde is niet heel hoog maar het blijft een vette ervaring.

Gast (78.21.61.xxx) op 08-04-2016 om 10:14
Ik heb toch geen geld om games te kopen, ik ben arm en de huidige jobmarkt is shitty

Gast (89.98.133.xxx) op 08-04-2016 om 10:34
@ 78, hoop dat je een ps 3 of 4 , 1 keer per jaar plus . en jaar lang diverse game . .

flip122 op 08-04-2016 om 13:09 [Niv: 73 / Exp: 3646]
Ik moet zeggen dat ik deze game verrassend leuk vind.
Alleen als je de serie van the flash volgt dan denk je af en toe oh shit daar is the flash met guns

Gast (82.73.198.xxx) op 08-04-2016 om 15:18
Mooie review! Compleet met je eens, behalve ik had een 9 gegeven..Ga QB nog wel zeker twee keer uitspelen bovenop de twee keer die ik al gedaan heb.

Enne op naar de volgende Remedy game! _O_

Gast (185.20.184.xxx) op 08-04-2016 om 17:22
Ik kan me hier ook wel in vinden. Ik had de volledige 1000 punten in ongeveer 8 uur.
Het is allemaal heel goed gedaan, maar de game verandert niet heel veel met de keuzes die je maakt. De veranderingen zitten voornamelijk in de film fragmenten en de verzamel items en het loopt min of meer hetzelfde af waardoor een sequel zeer logisch lijkt en makkelijker te maken is (rondom Beth waarschijnlijk).
8.5-9 is ook wat ik het zou geven.
Ik prijs Remedy hier wel dat ze iets nieuws hebben geprobeerd want dat is in de huidige industrie steeds minder het geval.

Nelus op 08-04-2016 om 17:37 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Quantum Break vind ik veel vetter dan ik had verwacht. Moet het nog wel uitspelen

Stammetje91 op 08-04-2016 om 19:45 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Ik wil deze game zo graag. Hopelijk van de zomer tijd om m'n pc te upgraden met Windows 10. Ben al jaren niet meer zo psyched geweest voor een game.

Gast (192.95.6.xxx) op 08-04-2016 om 21:34
Gast (89.98.133.xxx) op 08-04-2016 om 10:34

Ja een hoop diverse crap. PS Plus wordt steeds slechter itt GwG.

Goede review, zeker die 8.5 waard of zelfs een 9.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Quantum Break
Type:
Game
Releasedatum:
05-04-2016
Ontwikkelaar:
Remedy Entertainment
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media