Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

DOOM


Door Rene Groen op 23-05-2016 om 07:36
Bron: Gamed

Je ontwaakt op een tafel, ramt het hoofd van een wetenschapper kapot op de rand, bemachtigt een shotgun en geeft drie omstanders geen kans om te overleven. Een kamer verder trek je het iconische pantser aan en sta je op de drempel van een nieuw avontuur in DOOM. Het is een introductie van enkele minuten die meteen de sfeer passend weet neer te zetten.

Vergeet namelijk DOOM 3. Ditmaal geen overdreven pogingen om een context te creëren voor je acties, noch een sfeer die je achterover tracht te laten vallen door schrikreacties op te roepen. Dit betekent overigens niet dat het verhaal geheel achterwege is gelaten. De poorten van de hel zijn geopend en jij moet ze zien te sluiten. Dit is ongeveer het enige wat je moet weten. Je kunt iets meer verdieping verkrijgen wanneer je dit interessant vindt, maar een diepgaand boek zal er nooit over geschreven worden (ik zei een diepgaand boek, het misbaksel uit 2005 valt hier dus niet onder). Belangrijker is het te weten dat je op Mars en in de hel los kunt gaan in een tempo die behoorlijk hoog ligt. Vergeet shooters waar je achter muurtjes duikt om je health aan te vullen of een strategie te bedenken. De enige weg is recht naar voren, het liefst dwars door de vijanden heen.


De opmaak van de singleplayer is voor negentig procent hetzelfde. Je betreedt een kamer, krijgt te maken met een flink aantal tegenstanders - al dan niet in de vorm van eindbazen - en enkel wanneer je ze allemaal hebt verslagen kun je verder. Het tempo ligt dermate hoog dat er vrijwel geen ruimte is voor adempauzes. Een kritiekpunt, om deze maar meteen benoemd te hebben, is dat er weinig ruimte is voor verrassingen. Met name het middenstuk van de campaign heeft hier last van. Hoe mooi de omgevingen ook ontworpen zijn en hoe strak de actie ook verloopt (zonder ook maar een hapering in de framerate), na verloop van tijd heb je het idee dat het een herhalingsoefening begint te worden. Gelukkig weet de game zich hierna weer te herpakken en je wederom onder te dompelen in de actie. Dit komt mede omdat je niet alleen te maken krijgt met horizontaal leveldesign, maar verticaliteit eveneens een rol speelt. De dubbele sprongen spelen hier handig op in, net als dat je nooit moeite zult hebben om hogerop te komen.

Deze actie is namelijk waar de gehele game om draait. Met vele wapens die niet alleen onderling verschillen, maar ook nog eens meerdere functies bevatten en te upgraden zijn. De één niet al te krachtig en daardoor overvloedig in ammunitie, de ander uiterst sterk en daardoor schaarser te gebruiken. Onder deze laatste omschrijving valt ook de kettingzaag. Enkel van dichtbij te gebruiken en daardoor wellicht gevaarlijk om in te zetten, maar de beloning in de vorm van extra ammunitie en health is er niet minder om. Het dwingt de speler om de actie voortdurend op te blijven zoeken, zeker wanneer je health op kritiek niveau is. Wat eveneens helpt is dat de ontwikkelaar steeds weer een nieuw speeltje aan de speler overhandigt op het moment dat je denkt het vorige wapen onder de knie te hebben. Ook hieruit blijkt het hoge tempo nog maar eens.


Een speciale vermelding gaat uit naar de Glory Kills. Wanneer een vijand voldoende schade is toegebracht begint deze blauw te gloeien, als teken dat hij rijp is voor de slacht. Benader de vijand en de blauwe gloed zal oranje kleuren, waarna je hem met een druk op de knop op gruwelijke wijze afslacht. Denk aan de fatalities van Mortal Kombat en je hebt een aardig idee van wat je te wachten staat. Beperken deze finishers zich echter tot enkele varianten, daar lijken ze in DOOM eindeloos te zijn. Benader de vijand van verschillende posities en je zult steeds weer verrast worden door de creativiteit en gruwelijkheid van id Software. Het is niet alleen een visueel en grof spektakel, maar tevens de manier om meer ammunitie en health te verkrijgen. Zeker op de hogere moeilijkheidsgraden zul je dan ook goed gebruik moeten maken van de Glory Kills en is het direct doden van een vijand een teleurstelling om meerdere redenen.

Andere manieren om je te helpen overleven worden gevonden in power-ups die in de levels verspreid liggen. Te denken valt aan Haste (sneller bewegen en wapens afvuren), Quad Damage (je wapens geven meer schade) en Regeneration (tijdelijk meer health en armour). Deze direct oppikken is onverstandig. Immers, regelmatig komen de sterkere tegenstanders pas later ten tonele, waardoor je deze hulpmiddelen hard nodig hebt om ze te verslaan. Tevens kun je op zoek naar Argent Energy, energiebolletjes die de speler in staat stelt om meer ammunitie te dragen of juist je gezondheid of armour op pijl te houden, en Preator Tokens. Deze collectibles zijn te vinden bij de lijken van Elite Guards en kunnen gebruikt worden om je Preator Suit te upgraden met nieuwe mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld geheime locaties zichtbaar maken op je map. Er is namelijk een grote kans dat je na het uitspelen nog lang niet alles van de game hebt gezien, getuige ook de vele Easter Eggs die je kunt ontdekken. Het geeft nog maar eens aan dat het de moeite is om ieder van de levels rustig door te lopen, hoewel ik me tegelijkertijd besef dat dit natuurlijk haaks staat op de intense shootouts die eerder beschreven werden.


En dit is nog niet alles. In de levels kom je Runes tegen. Het zijn uitdagingen die je op een andere locaties dient te voltooien. Wanneer je dit lukt, bijvoorbeeld door een bepaald aantal vijanden in een kort tijdsbestek om te leggen, krijg je hier een Rune voor terug die je in kunt stellen als perk. Voorbeelden zijn het verkrijgen van extra ammunitie of het niet gebruiken van ammunitie wanneer je armour op 100 zit. Het is wat dat betreft jammer dat al deze toevoegingen niet meegenomen kunnen worden middels een New Game Plus mode. De hogere moeilijkheidsgraden zijn flink pittig te noemen en het had leuk geweest wanneer ik de keuze had al deze verkregen extra's direct mee had kunnen nemen in het gevecht. Dit neemt echter niet weg dat ik de vijftien uur die het duurde om de singleplayer te voltooien als zeer prettig heb ervaren. Dit aantal speluren kan naar beneden worden bijgesteld als je geen geheimen najaagt, of juist worden opgeschroefd als je een hogere moeilijkheidsgraad instelt. Waar je ook voor kiest, de strakke graphics, een framerate die nergens inzakt en een harde soundtrack (met herbewerkingen van originele DOOM tracks) vormen een strak geheel die de ervaring als één geheel aan laten voelen.

Opvallend genoeg was ik net iets minder enthousiast over de multiplayer. Niet dat deze slecht is, verre van zelfs, maar het wist simpelweg een minder grootse indruk achter te laten. Dit komt mede omdat iedere speler met een eigen wapen loadout begint, hetgeen een deel van de magie van weleer overboord gooit. Dit lijkt de ontwikkelaar opgevangen te willen hebben door ook hier Runes te introduceren. Het transformeert de speler in een demon met unieke krachten die dermate krachtig zijn dat de balans verstoord raakt, zeker wanneer één speler of team deze vaker weet te bemachtigen. Begrijp me niet verkeerd, het zorgt er niet voor dat de multiplayer snel aan de kant geschoven zal worden, maar na de sterke singleplayer lagen mijn verwachtingen wellicht te hoog. Ook het (relatief) snel bereiken van een hoog level droeg hieraan bij. Dit neemt niet weg dat de multiplayer vermakelijk is. Met name in Freeze Tag werd veel plezier beleefd. Alhier worden geraakte vijanden bevroren en kunnen ze enkel door hun medestanders worden ontdooid. Wanneer een compleet team bevroren is wint de tegenpartij. Het is één van de zes modi die verder is ingevuld door onder andere Team Deathmatch, Domination en Warpath (een variant op King of the Hill).


Als laatste mag ook Snapmap niet onbesproken blijven. Denk Super Mario Maker, maar dan in DOOM-vorm. Zelf ben ik niet de meest creatieve persoon, maar door duidelijke instructies en enig aanklooien wist ik toch een leuk resultaat te realiseren. De opzet is dan ook simpel; plaats wat objecten en vijanden in een map, geef ze enkele acties mee, maak een verborgen passage inclusief een manier om deze te openen en je bent klaar om het te spelen. Althans, dit laatste is wat voorbarig aangezien de laadtijden aardig fors zijn wanneer je een ontworpen creatie uit wil testen. Het is een basisopzetje dat ik in een uur gerealiseerd had, maar een blik op andermans creaties leerde me dat er veel meer mogelijk was. De toekomst zal moeten leren of gamers Snapmap aan blijven grijpen om tot indrukwekkende creaties te komen. Aan de ontwikkelaar ligt het in ieder geval niet.
Beoordeling
85
DOOM is donker, snel en hard. Ingrediënten die naadloos in elkaar overlopen, ondersteund door een framerate die nergens inzakt en een harde soundtrack. Er is ruimte voor een flinterdun verhaal, maar wanneer je hier weinig mee hebt dwingt niemand je om erin meegesleurd te worden. De multiplayer wist mij persoonlijk iets minder te bekoren door de onbalans qua Runes, maar dit neemt niet weg dat er voldoende modi zijn om je in potentie oneindig spelplezier te geven. De Snapmap optie vormt verder de kers op de taart, want ook hieruit blijkt dat DOOM een indrukwekkend pakket is waarin gamers zich helemaal uit kunnen leven.


14:38  The Talos Principle krijgt een sequel
12:14  Games with Gold voor juni gelekt?
 Reacties (26)
 Pagina: 1 | 2
Gast (213.46.74.xxx) op 23-05-2016 om 08:20
heerlijke game !!!

MaartenL (Redacteur) op 23-05-2016 om 08:36 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Was een beetje aan de korte kant maar wel erg stevige gameplay. Zelf vond ik de Glory kills een beetje over-used, maar toch gelukkig leuk om te zien.

De multiplayer viel me dan weer tegen, wat voor mij de replayability wat naar onderen haalt.

Gast (213.46.74.xxx) op 23-05-2016 om 09:18
Goed bedacht die glory kills want met dat laaste beetje leven in je balk is er dan toch nog hoop.

Redneckerz (Redacteur) op 23-05-2016 om 11:23 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Maarten:

''Beetje aan de korte kant''

De game lengte van de SP campagne wordt geschat op 13 uur. Sinds wanneer is dat aan de korte kant?

Overigens is de multiplayer niet door iD gedaan, maar door Certain Affinity, bekend van de Halo games.

MaartenL (Redacteur) op 23-05-2016 om 11:47 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Dat was de officiële tweet die 13 uur aanhaalde.

Persoonlijk had ik 'm op een 5-tal uurtjes uitgespeeld. Weliswaar zonder alle easter eggs te vinden.

Ben 'm nu op de voorlaatste difficulty bezig en dat gaat natuurlijk ietsje langer duren.

Speedrunning terzijde (onder de 2 uur)
https://www.youtube.com/watch?v=1BUiit8hkeA

Gewijzigd door MaartenL op 23-05-2016 om 11:48

Gast (89.20.95.xxx) op 23-05-2016 om 12:38
Vresselijke Game!!! deze Doom game heb ik na één dag direct verkocht. ik kan deze spel de slechte game van het jaar benoemen hellaas.

Gast (77.249.254.xxx) op 23-05-2016 om 13:39
DEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEWM!!!!!!!

Gast (92.65.130.xxx) op 23-05-2016 om 14:01
Offtopic waar blijft de uncharted 4 reveiw?

Rene Groen (Eindredacteur) op 23-05-2016 om 14:28 [Niv: 747 / Exp: 37355]
@ Gast (89.20.95.xxx)
Met die onderbouwing kan ik niet veel.

Gast (92.65.130.xxx)
Komt eraan!

Redneckerz (Redacteur) op 23-05-2016 om 15:41 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ MaartenL:

Precies. En speedrunning is natuurlijk erop gericht om niet te genieten van de game.

@ Gast 89:
''Vresselijke Game!!! deze Doom game heb ik na één dag direct verkocht.''

Leuk, iets vreselijk noemen zonder te onderbouwen waarom. Je hebt de game zo te lezen wel gekocht, dus je zal dus klaarblijkelijk van tevoren al iets van de game hebben meegekregen wat je toen deed besluiten om de game aan te schaffen.

Of ben je er blind in gegaan en verwacht je bij een titel als ''DOOM'' een vrolijk gekleurde freemium game waar je fruit kan verzamelen? Nee toch?

''ik kan deze spel de slechte game van het jaar benoemen hellaas.

Wat je wel kan doen, is je grammatica eens onder de loep te nemen. "Deze spel''
En dan ga ik er nog vanuit dat ''hellaas'' gewoon een typo is.

MaartenL (Redacteur) op 23-05-2016 om 16:28 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ik zei niet dat ik een speedrun deed, maar toch heb ik er op m'n gemak een 5-tal uurtjes over gedaan voor de singleplayer. Iets wat toch maar magertjes is eigenlijk.

Ten eerst zei ik: speedrunning terzijde.

Ten tweede: de game zelf al eens uitgespeeld?

Als laatste: de multiplayer overlaten aan een andere ontwikkelaar was gewoon een slechte keuze, en dat is te merken (loadouts in Doom... really).

Xavior op 23-05-2016 om 19:03 [Niv: 121 / Exp: 6068]
Awesome game, echt het hersenloze knallen is terug. Jammer dat het verhaal niet zo sterk is als deel 1. Je konijn dood terug vinden, om vervolgens wraak te nemen op alles dat er in de hel zit.
Daar kan uncharted nog iets van leren

Dark Nemak op 23-05-2016 om 19:44 [Niv: 23 / Exp: 1128]
@Gast (89.20.95.xxx)

Shut the fuck up!

Gast (78.21.61.xxx) op 23-05-2016 om 20:19
Dark Nemak heeft te veel Doom gespeeld hahahaha

Redneckerz (Redacteur) op 23-05-2016 om 20:51 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ MaartenL:
Ja, dat begreep ik al, en nee. Maar als de officiële tweet 13 uur zegt en jouw ervaring is 5, dan is dat ''Het duurt niet zo lang'' vooral je eigen ervaring.


Gast (212.238.211.xxx) op 24-05-2016 om 03:11
check, 2 redacteuren die bekvechten over de speelduur *grabs popcorn* Niveau straalt er vanaf.

Red die zich vastklampt aan 13 uur van "de officiele tweet" waar iedereen zich kennelijk aan dient te houden en Maarten die het met 5 uurtjes maar kort vond (waar red vervolgens een probleem mee heeft want 13 uur, does not compute weetjewel).

Dark Nemak op 24-05-2016 om 06:22 [Niv: 23 / Exp: 1128]
@MaartenL

Ik heb er ongeveer 13 uur over gedaan op ultra-violence en ik heb niets gerushed en alles geëxploreerd. Je speelde op je gemak het spel in 5 uur uit op welke difficulty? In iedergeval niet op ultra-violence en je hebt zeker niet serieus geëxploreerd, je hebt hem gewoon gerushed.

MaartenL (Redacteur) op 24-05-2016 om 08:39 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ik zei toch al dat ik niet alle easter eggs heb opgezocht. Gaat me vooral om de eigenlijke gameplay en nope, mijn eerste playthrough was niet op ultra-violence en was absoluut niet gerushed.

Redneckerz (Redacteur) op 24-05-2016 om 11:27 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 212:
''check, 2 redacteuren die bekvechten over de speelduur *grabs popcorn* Niveau straalt er vanaf.''

Ik was bijna vergeten dat we discussies konden hebben op Gamed. Als Maarten de game in 5 uur uitspeelt, prima toch?

''Red die zich vastklampt aan 13 uur van "de officiele tweet" waar iedereen zich kennelijk aan dient te houden''

Dat is je eigen assumptie.

''Maarten die het met 5 uurtjes maar kort vond (waar red vervolgens een probleem mee heeft want 13 uur, does not compute weetjewel).''

Ik heb er geen probleem mee. Ik zeg alleen maar dat de officiële tijd 13 uur is en hoe dit aan de korte kant is.

Gast (5.132.109.xxx) op 24-05-2016 om 15:42
Spel gekocht.. 2 uur gespeeld.... gelijk door verkocht.. Wat een draak van een spel zeg. Repeterend als de hel en f....g boring...MP is ook al niet beter... Ze hadden het mp gedeelte beter call of doom kunnen noemen... Ik had het kunnen weten.......

Dark Nemak op 24-05-2016 om 18:31 [Niv: 23 / Exp: 1128]
@Gast (5.132.109.xxx)

Shut the fuck up hater, ga nog wat moderne shooters spelen.

Redneckerz (Redacteur) op 24-05-2016 om 20:12 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 5.132:
Om eerlijk te wezen, als je een spel na slechts 2 uur spelen al door verkoopt en vervolgens hier gaat lopen afkraken met ''Ik had het kunnen weten'' dan lijkt het mij duidelijk dat je geen goede impressie voor jezelf maakt.

In dat licht bezien zal de recente Wolfenstein titels, Shadow Warrior en Shadow Warrior 2 ook niet kunnen bekoren. Doom vertegenwoordigt de ''arcade'' shooter waar level design en over-the-top actie de belangrijkste bouwstenen zijn.

Ik krijg eerlijk gezegd eerder het idee dat je tegen de game bent puur en alleen maar om ertegen te zijn. Als dat je doel was/is: Gefeliciteerd, dat is je gelukt

Gast (82.170.136.xxx) op 25-05-2016 om 11:19
Die discussie tussen red en maarten, ik ga stuk hier. XD

Gast (84.241.212.xxx) op 25-05-2016 om 18:37
@ Red
Die 13 uur lijkt me iets te optimistisch. Developers vind ik wat zulke uitspraken betreft niet zo betrouwbaar, omdat ze goede reclame moeten maken. Wat ik ongeveer hoor van andere mensen online is dat je in een uur of acht wel door de singeplayer heen bent op normale. Als je de game in vijf uur af kan werken zonder te haasten, dan is dat wel karig hoor.

Redneckerz (Redacteur) op 25-05-2016 om 19:01 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 84.241:
Ik begrijp wel dat je zoiets met een korrel zout moet nemen, maar van 13 uur naar 5 uur gaan is ook wel veel, tot op het punt dat een claim van 13 uur bijna onzinnig wordt.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
DOOM
Type:
Game
Releasedatum:
13-05-2016
Ontwikkelaar:
id Software
Uitgever:
Bethesda Softworks
Media:








Meer media