South Park: The Stick of Truth was niet de eerste game binnen de franchise, wel was het de meest populaire. De inbreng van bedenkers Trey Parker en Matt Stone zorgde voor authenticiteit en humor, terwijl ontwikkelaar Obsidian hier de juiste gameplay aan toevoegde. Kan een sequel voor een zelfde geslaagde mix vormen?
Aan de inbreng van Trey Parker en Matt Stone zal het in ieder geval niet liggen, het duo heeft wederom een grote inbreng en is nauw betrokken bij de totstandkoming van The Fractured But Whole. Ze doen dit nu echter niet met Obsidian Entertainment samen, ditmaal is Ubisoft San Francisco verantwoordelijk voor het technische aspect. Het lijkt nogal een vreemde keuze te zijn aangezien de studio tot nu toe bekend is van Rocksmith en diens opvolger. Executive producer Nao Higo heeft in ieder geval vertrouwen. Hij ziet het als een uitdaging om aan een project als South Park te mogen werken, waarbij ze niet enkel in de voetstappen van het origineel willen treden maar hier ook hun eigen draai aan willen geven.
Het verhaal start enkele dagen nadat The Stick of Truth eindigde. Als speler neem je wederom de rol op je van de jongen of het meisje (oftewel Douchebag) die destijds nieuw in South Park aan kwam. Je komt er al snel achter dat Fantasy niet langer de interesse van de kinderen heeft, het draait nu allemaal om superhelden. Kenny heeft zijn rol van prinses gedag gezegd en leren we nu kennen als Mysterion, Token is TupperWear en Timmy is een afgeleide van Professor X. Ook jij zal zo'n rol in moeten nemen om te vechten voor roem en je plaats naast de andere kinderen te verdienen. Ditmaal geen keuze uit RPG klassen als een Jew, Wizard of Warrior. In plaats daarvan kun je denken aan een Blaster (denk Cyclops), Brutalist (als The Hulk) of Speedster (The Flash). In totaal zijn er twaalf van deze rollen die je in kunt nemen, ieder geďntroduceerd middels een interactief achtergrondverhaal zodat je duidelijk krijgt wat het beste bij je past. Je zit ook niet vast aan een rol, later in de game kun je altijd nog beslissen om andere krachten aan te meten.
Ook de combat is op de schop gegaan, ondanks dat we nog altijd te maken hebben met een turn-based titel. De posities van karakters neemt een belangrijke rol in, zo is het mogelijk om ze van plaats te laten wisselen. Het zorgt voor een meer tactisch spel waarbij aanval en verdediging goed uitgedacht moeten worden. Stel bijvoorbeeld dat twee van je karakters zich dichtbij een aanvaller bevinden, dan is het wellicht verstandiger om ze een positie naar achteren te brengen. Aan de linkerkant van je scherm staat verder een meter die je een vernietigende aanval af laat vuren op het moment dat deze volgelopen is. Harde, vernietigende scheten gegarandeerd.
Omdat ook dit nieuwe deel zich wederom in South Park afspeelt betekent dit dat enkele locaties bekend voor zullen komen. Je leeft dus nog altijd naast Butters, die op zijn beurt weer naast Cartman woont. Toch betekent dit niet dat we een exacte kopie krijgen voorgeschoteld. Er zijn geheel nieuwe locaties, waaronder de stripclub Peppermint Higgo. Waar je ook komt, het is verstandig om alles uit te kammen op zoek naar de beste items. Niet middels parkour, in plaats daarvan is er Fartcour. Door de krachten van karakters te combineren kom je op plaatsen die anders ontoegankelijk blijven. Je kunt een zeil bijvoorbeeld hoger brengen door op een knop te blijven drukken en daarmee extra scheten te genereren. Het combineren van verschillende karakters heeft weer verschillende uitwerkingen, net zoals je de gevonden items kunt craften door de juiste recepten of instructies te vinden. South Park fans mogen 6 december in hun agenda's noteren, dan komen we erachter of al deze vernieuwingen wederom tot een humoristische titel zullen leiden.
|