Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
31 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Review:

Xenoraid


Door Joni Philips op 06-11-2016 om 10:10
Bron: Gamed

Shooters hebben we ondertussen in alle mogelijke maten en kleuren. Desondanks zijn er regelmatig studio's die denken dat ze het genre nog iets nieuws te bieden hebben. Zo is er ontwikkelteam 10Tons dat probeert te verrassen met Xenoraid voor PC, PlayStation 4, PlayStation Vita en Xbox One.

De eerlijkheid gebiedt ons ook onmiddellijk te zeggen dat men effectief kan verrassen. Ondanks een cliché verhaal over de aarde die zich moet verdedigen tegen een buitenaardse invasie heeft de game een origineel uitgangspunt. Het is namelijk niet de bedoeling om met een ruimteschip aan de slag te gaan, je krijgt er meteen vier voorgeschoteld die allen tijdens elke missie bruikbaar zijn en die elk vereist zijn voor een optimale overleving. Ze hebben namelijk alle vier hun eigen wapens met hun eigen toepassing. Je moet dus wel continu afwisselen om in elke situatie de juiste wapens in te zetten. Het snelle machinegeweer komt bijvoorbeeld beter uit de verf tegen de bewegelijke vijanden dan tegen de trage bazen waar het krachtige vlammenwerper meer van toepassing is. Het is dan ook deels kwestie van te leren welk schip het beste offensief vormt tegen welk type vijand.


Het afwisselen is dan ook de vervanging van de power-ups die je meestal terugvindt in dit genre, maar hier juist ontbreken. De vier schepen vormen hier dus de verschillende power-ups. Het betekent tegelijkertijd dat het verlies van een schip zwaar aanvoelt. Je kunt deze pas na een missie herstellen en dan enkel nog tegen betaling van de zuurverdiende credits. Dit is dan ook geen shooter waar je in het wilde weg gaat schieten. Als je het einde van de campagne wil bereiken en dus de meer dan veertig (korte) missies succesvol wil afsluiten, is voorzichtigheid geboden. Het afwisselen is hierbij gelukkig al een wapen op zich, want je bent tijdelijk onoverwinnelijk. Het is dan ook een goede manier om uit een moeilijke situatie te raken, zeker omdat je wapens ook oververhit raken waardoor ze kort onbruikbaar zijn, een andere originele manier om de verwachtingen te omzeilen.

Je wordt gelukkig geleidelijk aan sterker naarmate je vordert. Elke missie verdien je credits die je kunt inzetten om nieuwe upgrades te kopen. Deze maken bijvoorbeeld een wapen sterker of ze repareren een zwaar beschadigd schip. Je weet telkens wat de komende missies gaan brengen, dus je weet steeds welke upgrades het beste passen. Echt lang gaan de upgrades echter niet mee. De campagne is onderverdeeld in vijf secties, met elk een achttal missies waarbij je upgrades steeds resetten bij de aanvang van een nieuwe sectie. Dit is dan ook eerder interessant in de survival mode waar je een eindeloos aantal vijanden mag verwachten. Beide modes zijn zeker leuk om te spelen in je eentje, maar de echte pret komt wanneer je met zijn vieren aan de slag gaat. Dit doet de missies uit de campagne veel sneller gaan en het maakt de Survival Mode gemakkelijker te overleven.


Het visuele aspect helpt alvast met het overleven. Xenoraid steekt grafisch zeer eenvoudig in elkaar, met een achtergrond die bijna continu in herhaling valt. Het is uiteraard functioneel, maar het is op geen enkele andere manier opvallend of speciaal te noemen. De geluidseffectjes trekken gelukkig wel op positieve manier de aandacht, want zij komen frequent naar voren. Echt speciaal is het nooit, maar het is wel aangenaam te horen, in tegenstelling tot de vervelende muziek die je in de menu's hoort. Zij zullen je gelukkig maar korte tijd storen. Het is echter duidelijk dat Xenoraid net als de voorgaande 10Tons games geen audiovisuele hoogvlieger is. Het bedrijf kiest opnieuw voor een eenvoudige aanpak op dit gebied, gecombineerd met een verslavende gameplay die voor een tiental uur pret zorgt.
Beoordeling
80
Xenoraid is een interessante twist op een oeroud concept. Het zorgt ervoor dat de game in een zee van gelijkaardige games toch kan opvallen, een goede reden om de game in huis te halen indien je het genre nog steeds een warm hart toedraagt.


11:36  Pokémon Generations met Diamond & Pearl
15:42  Nintendo Classic Mini met specificaties
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Xenoraid
Type:
Game
Releasedatum:
08-11-2016
Ontwikkelaar:
10Tons
Uitgever:
Onafhankelijk
Media:








Meer media