Tijdens de Video Game Awards krijgen we dan eindelijk een eerste blik op de gameplay van het volgend jaar te verschijnen Mass Effect Andromeda. Gelukkig hoeven we niet zo lang te wachten met het ontvangen van informatie, het spel staat namelijk centraal in de laatste uitgave van Game Informer.
Met Andromedia wil BioWare het grootste universum ooit creëren en uiteraard moet je daarin wel bezig kunnen blijven. Het is een reis die minder lineair is, je langs diverse planeten brengt en open hub steden kent die je vrij kunt verkennen. Tevens is er veel side content om aan te vangen, waaronder ook boss battles, zijn er vijandige basissen die je uit moet roeien en keren de loyaliteitsmissies uit Mass Effect 2 terug.
Laatstgenoemde missies stellen BioWare in staat om verschillende verhalen te vertellen met morele dillema's, aldus Creatie Director Mac Walters. Verder maken we kennis met een nieuwe versie van de Mako uit het originele Mass Effect, de Nomad:
quote: "A big focus for us is making sure that the Nomad handles better, drives better, cascades better – that it has all the nimbleness that the original Mako did without any of the frustrations."
Gedurende je reizen kom je Drop Zones tegen, interessante punten op de map die als Fast Travel punt dienen en je toestaan om je loadout aan te passen. Om deze Drop Zones te ontdekken, alsmede andere activiteiten te ontdekken - waaronder de "super boss" van iedere planeet waar je tegen kunt vechten - zul je ook van de gebaande paden af moeten wijken. Het is zelfs mogelijk om je te mengen in gevechten die gaande zijn tussen verschillende facties:
quote: "You’ll find creatures and encounters that are so far over-levelled to where you're at naturally on these areas and you can tell right away. We have a lot of other things like that, where you’ll know that you’re not ready for this, but you’ll know you want to come back."
Het uitroeien van vijandelijke basissen zorgt ervoor dat de dreiging op een planeet terugloopt, alarmeer je echter teveel vijanden dan zullen er alarmen afgaan die je moet deactiveren. Er zijn zelfs verhalende elementen aan verbonden en je neemt de basissen niet zomaar over, Walters geeft dan ook als tip mee dat je goed voorbereid moet zijn.
Qua gameplay krijgen we te maken met combat, puzzels en verhaalgedreven ontmoetingen, terwijl ook het scannen terugkeert. Op deze manier kun je toegang krijgen tot bijvoorbeeld betere armour of wapens. Het scannen stelt de speler tevens in staat om meer te weten over het nieuwe universum waarin hij zich begeeft, mede omdat je van veel dingen nog geen weet hebt wat er gaande is:
quote: "The scanner is a way to capture what is in your environment, send the information back to the Tempest to analyse it, and find those clues that we add to the codex, which might also give you access to crafting pieces, for example."
|