Als één van de creatieve breinen achter Broken Sword aan een nieuwe game werkt heb je direct mijn interesse. Als de cartooneske stijl ook nog eens aanspreekt lijken ontwikkelaar Spewter Games en Charles Cecil goud in handen te hebben, toch is dit hoogste podium iets te hoog gegrepen voor ze.
Net als Broken Sword is The Little Acre een point-and-click adventure. Aan het begin van de game verdwijnt Arthur, naast grootvader ook uitvinder. Zijn gemis zorgt voor een zoektocht door Aiden en Lily, respectievelijk vader en kleindochter. Het brengt ze naar de fantasiewereld Clonfira, maar voordat het zover is zal een simpele introductie je de controls eigen maken. De bedoeling is dat Aiden zich aan zal kleden om de dag te beginnen zonder zijn dochter Lily wakker te maken en de simpele controls waarmee je dit moet doen vormen de basis voor de rest van de game. The Little Acre is dan ook niet gemaakt voor de hardcore gamers die een uitdaging zoeken, in plaats daarvan is gekozen voor een luchtige insteek die je brein zelden aan het werk zal zetten. Is er toch een moment waarop je geen idee hebt wat er van je wordt verwacht dan kun je altijd nog een hint inschakelen.
De gameplay draait vooral om kleine puzzeltjes die je op moet zien te lossen door het gebruik van gevonden objecten. Niet door ze pas uren later in te zetten of door ongebruikelijke combinaties te maken, er is namelijk altijd een logisch antwoord te vinden in de oplossingen. Mede hierdoor zul je nooit meer dan vier gevonden objecten bij je dragen of ze buiten het scherm in moeten zetten waar je ze tegen gekomen bent. Je speelt afwisselend als Aiden of zijn dochter en de Ierse roots van de ontwikkelstudio weerklinken ook in deze neergezette karakters. De sterke stemacteurs zorgen ervoor dat vader en dochter direct een plekje in je hart krijgen maar faalt om ditzelfde gevoel op te roepen bij de andere personages. Niet omdat ze slechter zijn uitgewerkt, in plaats daarvan lijkt er een zekere haast in de game te zitten waardoor ze niet de aandacht krijgen die ze verdienen.
In mijn eerste playthrough was ik na iets minder dan twee uur klaar. Een korte spelduur en de ontwikkelaar lijkt zich dit eveneens te beseffen, getuige een te verdienen achievement / trophy als je de game binnen een uur uit weet te spelen. Al te lastig is dit overigens niet als je de oplossingen eerder al gevonden had. Het vervelende is dat de spelduur niet voldoende is om je met een behaaglijk gevoel achter te laten. Zoals gezegd krijgen bepaalde karakters niet de verdieping die ze verdienen en het einde voelt gehaast aan. Eén of twee uur extra gameplay had het spel goed gedaan. Niet om enkel de spelduur op te rekken maar vooral om het verhaal meer vorm te geven.
Tegelijkertijd betekent dit niet dat The Little Acre geen bestaansrecht heeft. Eerder benoemde ik al de karakters die een plekje in je hart weten te verkrijgen, hetgeen ook te noteren valt voor de graphics. Gekozen is voor een handgetekende, cartooneske stijl die doet denken aan de vroegere werken van Disney. Er is veel geslaagde komedie aanwezig en de simpele gameplay zorgt ervoor dat een ieder het spel op kan pikken zonder gefrustreerd te raken. We hopen dan ook dat Spewter Games een vervolg zal geven aan de titel middels een sequel waarin ze al hun ideeën kunnen verwezenlijken.
|