Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Sonic Forces


Door Rene Groen op 13-11-2017 om 08:23
Bron: Gamed

Omdat ik vroeger in het Mario kamp zat was Sonic natuurlijk niet aan mij besteed. Gelukkig kwam ook bij mij de wijsheid met de jaren en dus heb ik een inhaalslag kunnen maken. Met hoogtepunten als het eerder dit jaar verschenen Sonic Mania en dieptepunten als veel van de pogingen om ook in 3D succesvol te zijn. Met Sonic Forces proberen ze beide uitersten succesvol samen te laten komen.

De verhaallijn is een ware fanservice waarin vrijwel ieder oud en nieuw karakter zijn gezicht laat zien. Niet gek ook als je bedenkt dat Dr. Eggman, samen met zijn handlanger Infinite, het eindelijk voor elkaar heeft gekregen om zich vrijwel de gehele wereld toe te eigenen en af te rekenen met Sonic. Het is een verhaal waar een behoorlijke vaart achter zit, hetgeen uiteraard ook op te tekenen valt voor de gameplay zelf. Nu is de link met Sonic uiteraard snel gelegd, toch gaat er ook aandacht uit naar een eigen te creëren karakter. De keuze uit dierlijke soorten als een wolf, kat en uiteraard een egel gaat gepaard met een speciale kwaliteit. De wolf trekt bijvoorbeeld automatisch ringen aan, de kat zal altijd één ring blijven behouden na geraakt te worden en de vogel heeft een dubbele sprong tot zijn beschikking. Verder verzamel je honderden accessoires en kledingstukken om je karakter mee uit te rusten, hetgeen weliswaar geen impact heeft op de gameplay. Alsof dit nog niet genoeg is beschik je tevens over een Wispon, een wapen met speciale kwaliteiten. Met de Burst kun je bijvoorbeeld vlammen schieten of een grootste sprong maken om op hoge plekken te komen terwijl de Drill niet alleen een krachtig aanvalswapen is maar je ook tunnels laat graven. Heb je geen zin om met een eigen karakter te spelen? Dan kun je er ook gewoon één binnen halen die door andere spelers is gemaakt.



Hoewel het idee van een eigen gecreëerd personage een frisse wind doorvoert in de Sonic titels moet toch gezegd worden dat het eigenlijk aanvoelt als een moderne Sonic die uitgerust is met een wapen en speciale kwaliteit. Nu speel je hier echter niet de gehele game mee, er is namelijk afwisseling tussen je Avatar, de moderne Sonic en de klassieke Sonic. Laatstgenoemde voelt ietwat vreemd binnen het verhaal en heeft ook geen ingesproken tekst. In plaats daarvan lijkt hij erbij gehaald te zijn als reden om ook 2D secties te implementeren. Het zijn vooral klassieke levels die in een ander jasje zijn gestoken. Een leuke ode aan de fans en tegelijkertijd ietwat gemakzuchtig. Hoe vaak moeten we immers nog door Green Hill Zone gaan rennen? Naast deze 2D levels zijn er ook 3D levels die je als moderne Sonic speelt. Al teveel spanning is hier niet waarneembaar. Natuurlijk, het ziet er veelal spectaculair uit, maar je rent vooral in een lineaire lijn van begin naar eind. Als laatste zijn er nog levels die je op momenten automatisch laat wisselen tussen je gecreëerde karakter en Sonic.

Alle levels spelen met een dermate hoge snelheid dat het enkele problemen met zich meebrengt. Aankomende gevaren bemerk je meestal pas als het te laat is. Als je met een snelle vaart een afgrond in duikt weet je een tweede keer waar je moet springen, in een eerste poging is dit vaak niet te doen. Mogelijk besefte de ontwikkelaar zich dit ook en dus is besloten om je niet druk te laten maken over het aantal levens, deze worden je simpelweg onbeperkt aangereikt. Een ander probleem is de lengte van de game. Dertig levels klinken op papier als een behoorlijk aantal, echter is het merendeel na enkele minuten alweer ten einde. Dit betekent dat de game als geheel in vier tot vijf uur uit te spelen is. Er is wel een reden om terug te keren, niet alleen door je scores te verbeteren maar ook door SOS missies in reeds gespeelde levels waar je iemand moet zien te redden. Verder is de Episode Shadow prequel DLC vooralsnog gratis en zijn er enkele geheime levels om te voltooien. Wel moet gezegd worden dat de spelduur past bij het prijskaartje, Sonic Forces heeft namelijk een adviesprijs van veertig Euro.


Door de relatief korte spelduur blijf je met het gevoel achter dat er meer in had gezeten. De bazen zijn bijvoorbeeld prima uitgevoerd maar het hadden er wat meer mogen zijn, hoewel het overmatig gebruik van Quicktime Events wat gemakzuchtig aanvoelt. Ook had er wat meer ruimte ingeruimd mogen worden voor het verhaal zelf aangezien deze nu in een zelfde vaart als Sonic aan de speler voorbij vliegt. Toch kunnen we Sonic Forces geen slechte game noemen. De 3D implementaties zijn weliswaar nog altijd het ondergeschoven kindje van de klassieke levels, ze voelen tegelijkertijd beter aan dan tevoren. Grafisch is het spel verder prima in orde en de soundtrack aanstekelijk. Bij keus zouden we je eerder Sonic Mania aanraden, mocht je deze al eerder hebben opgepikt en je honger is nog niet gestild dan kun je Sonic Forces ook zeker een kans geven.
Beoordeling
70
Sonic Forces laat ons op hoge snelheid door dertig levels razen als de Sonic van weleer, een hedendaagse Sonic en een eigen gecreëerd karakter. Deze hoge snelheid is passend bij de serie maar resulteert wel in onoverzichtelijkheid in combinatie met een verhaallijn die vier tot vijf uur duurt. Gelukkig is er hierna nog reden om reeds gespeelde levels nog eens te doorlopen en is de adviesprijs van veertig Euro passend voor de spelduur.


08:23  DOOM
14:05  Animal Crossing: Pocket Camp Reclamespot
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Gast (107.167.108.xxx) op 13-11-2017 om 15:28
Ik had de game vorige week binnen gekregen.
Bij het spelen vond ik (op Custom na) helemaal niets nieuws qua gameplay, en ik ergerde mij zo aan de voice acting dat ik die direct op Spaans gezet heb.
De 3D gedeeltes in de levels waren OK, maar de 2d gedeeltes waren hit and miss.
Vaak kreeg ik het gevoel dat springen naar een platform rng based was.
Verder vond ik de muziek verschrikkelijk.
Blij dat ik deze game voor 30 euro had, maar had ik dit allemaal geweten had ik op de budgetbak gewacht.

No'tje op 13-11-2017 om 20:32 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Hey Rene, leuk dat jij nog steeds de Sonic games reviewed. Ik weet nog dat ik een hele discussie had op de review van Unleashed, dat is alweer bijna tien jaar geleden.

Groetjes van Nino

HiYou op 13-11-2017 om 21:46 [Niv: 40 / Exp: 1989]
De levels konden beter ja maar de muziek was toch juist zeer goed? Dat vond ik juist het beste in het spel.

Rene Groen (Eindredacteur) op 13-11-2017 om 22:20 [Niv: 747 / Exp: 37355]
Hey Nino! De tijd vliegt inderdaad, leuk dat je ons nog steeds volgt op deze manier

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Sonic Forces
Type:
Game
Releasedatum:
07-11-2017
Ontwikkelaar:
Sonic Team
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:






Meer media