Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
06 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
(0) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Review:

GRIP


Door Joni Philips op 25-11-2018 om 18:39
Bron: Gamed

Over de kop gaan is meestal geen goed idee in een racegame, wat voor de brokkenpiloten onder ons nogal ongelukkig is. Voor hen is er nu de gloednieuwe racegame GRIP van ontwikkelstudio Caged Element waarin je gewoon verdergaat na een buiteling.

Dat komt grotendeels door de aanpak van de game, in GRIP maakt het namelijk niet uit of je op je kop rijdt. De wagens zijn niet meer dan platte rechthoekige blokken met wielen aan zodat er geen verschil is tussen de onder- en de bovenkant. Qua design zijn de wagens dan ook niet zo interessant – behoudens de uiterlijke versiering die je zelf meegeeft – maar het is wel ideaal voor wat men hier wil bereiken: een racegame aanbieden waarin je zowel op de grond als op plafond kunt rijden. De overschakeling gaat moeiteloos, gewoon even de muur op rijden of een goede sprong wagen. Er zijn hierdoor verschillende routes doorheen de tracks, zodat het twintigtal tracks ook na enkele keren spelen nog steeds geheimen voor je verbergt. Dit houdt de ervaring dus fris zodat je absoluut kunt blijven terugkeren naar een track die je al enkele keren hebt gezien.



Om de ervaring nog wat dynamischer te maken, dien je tijdens het racen niet alleen rekening te houden met de vele potentiële routes, maar eveneens met de power-ups die jij en je concurrenten onderweg kunnen vinden. Het is onder andere mogelijk snelheidsboosts, schilden of raketten op te rapen, welke wat meer variatie bieden. Het is namelijk een kwestie van bepalen wanneer je deze het best inzet, een boost activeren voor een bocht is bijvoorbeeld een slecht idee. In combinatie met een vlotte besturing zorgt het voor een race-ervaring die heel lekker aanvoelt, zelfs met tegenstanders die iets te sterk profiteren van rubberbanding. Het is niet genoeg om van de game een topper te maken – daarvoor is het crashen soms te oneerlijk – maar het voelt wel ongelofelijk leuk om te spelen. Zeker in de splitscreen multiplayer zorgt het voor heel wat vertier.

Die splitscreen multiplayer is al redelijk uniek in hedendaagse racegames, en ook als totaalpakket is de game uniek in een tijdperk dat games nogal uitgekleed aanvoelen. GRIP biedt namelijk een hoop variatie op gebied van gameplaymodes. Zo is er onder andere een uitgebreide campagne-mode met meer dan honderd races die stelselmatig alle racetypes introduceert, een parkour mode omdat de ontwikkelaars blijkbaar alle ideeën tegelijkertijd in de game wilden stoppen, autogevechten zoals in de goede oude tijd met Twisted Metal, de mogelijkheid om individuele races te spelen met allerlei configuraties en verschillende multiplayer-opties. In die laatste verdient vooral de mogelijkheid om met vier spelers offline aan de slag te gaan complimenten, want deze hectische racegame is ideaal om samen te spelen.



Gezien de enorme snelheid waarmee wordt gespeeld, is er ook veel aandacht uitgegaan naar de framerate. De hele ervaring loopt – in de gespeelde PlayStation 4-versie – aan zestig frames per seconde, zodat je altijd goed kunt reageren. Ook de camera speelt hierin een belangrijke rol, deze gaat probleemloos om met de veranderingen van perspectief zodat je altijd een goed overzicht van de actie bewaart. De onderliggende Unreal Engine 4 zorgt daarnaast voor gedetailleerde omgevingen met een knappe industriële look. Als je af en toe de tijd neemt, is het uitzicht dus ook het genieten waard. De soundtrack daarentegen is wat meer beperkt, de elektronische muziek past goed bij de ervaring maar er had gerust wat meer variatie aanwezig mogen zijn. Dat is echter maar een kleine domper aangezien je nog altijd voor je eigen muziek kunt gaan.
Beoordeling
75
GRIP is een absolute verrassing. Een game die uit het niets komt en een flinke dosis pret aanlevert. De game is natuurlijk geen absolute topper, daarvoor zijn er wat te veel minpunten zoals de rubberbanding, maar is gewoon een garantie voor een plezierige, niet te serieuze race-ervaring die we niet te vaak meer beleven in deze tijden.


15:50  Retro FPS Prodeus heeft DOOM als inspiratie
13:34  Launchtrailer Gungrave VR
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
GRIP
Type:
Game
Releasedatum:
06-11-2018
Ontwikkelaar:
Caged Element
Uitgever:
Wired Productions
Media:
Geen media gevonden