Golden Sun was een van de eerste RPG's voor de GBA. Ben je benieuwd of het wat geworden is? Lees dan snel verder!
De Gameboy Advance wordt geplaagd of gezegend met allerlei games die eerder al op oudere consoles zijn uitgekomen. Sommige daarvan worden opnieuw gemaakt (Metroid: Zero Mission) maar veelal zijn het games waaraan niets veranderd is. Deze games zijn grafisch sterk verouderd en het geluid laat ook te wensen over. Gelukkig zijn lang niet alle games zo. Golden Sun is een game die wel van de grond af aan voor de GBA is gemaakt en dat is te merken ook. Waaraan, dat zal ik je in de rest van de review duidelijk maken.
Het intro scherm van Golden Sun.
Camelot is het team dat achter deze game staat. Deze heren en dames hebben eerder al Mario Tennis en Mario Golf gemaakt. Tevens komen de Genesis versies van Shining Force van hun hand (dus niet het mindere Shining Soul). Dit is ook duidelijk te zien in de interface van de game. Camelot is ruim een jaar met Golden Sun bezig geweest en de hype rond de game werd groter en groter. Golden Sun moest de Final Fantasy voor de GBA gaan worden, aangezien toen der tijd nog niet bekend was dat Square werkelijk weer games voor Nintendo zou gaan maken. Wel, Golden Sun hoeft niet onder te doen voor Square’s meesterwerken.
Een van de vele puzzels uit Golden Sun.
Gameplay
Zoals in bijna elke RPG begin je als de hoofdpersoon, Isaac in dit geval, wakker wordt. Buiten stormt het verschrikkelijk en de berg, waaraan je woonplaats Vale ligt, werpt stenen naar beneden tijdens een van zijn uitbarstingen. Die nacht speelt zich een werkelijke ramp af en hierbij verliest Isaac zijn vader. Drie jaar later trek jij met 2 vrienden de berg op en je ontdekt samen met geleerde Kraden een geheime ruimte onder een tempel. Het loopt niet zoals het zou moeten en als puntje bij paaltje komt moet Isaac er op uit trekken om de wereld te redden. Het lijkt misschien een simpel verhaal, omdat ik er weinig aandacht aan besteed, maar dat is om het niet verder te verklappen. Golden Sun beschikt over een leuk verhaal dat je bij het spel betrekt. Zo zul je af en toe vragen moeten beantwoorden (ja of nee), maar helaas hebben deze geen invloed op het verder avontuur. Dat is jammer, omdat je hierdoor een beetje het gevoel krijgt dat je al die vragen voor niets beantwoord. Tevens zijn de gespreken tussen jou characters en de rest van de bewoners wat langdradig. Letterlijk langdradig, want je zit soms een minuut of tien teksten door te klikken.
Het dorp waar het verhaal begint.
Je vertrekt dus vanuit je dorp en al gauw beland je op de wereldkaart. Op weg naar het eerst volgende dorp kom je in aanraking met een Djinn. Djinn zijn wezentjes die toegewezen zijn aan een van de elementen Aarde, Vuur, Wind en Water. Deze wezentjes kun je aan een persoon toewijzen om zo zijn of haar statistieken of klasse te wijzigen. Als je meerdere wezentjes hebt kun je dus lekker gaan uitvogelen wat voor jouw de beste uitkomsten biedt. Tevens is het mogelijk om deze wezentjes tijdens gevechten in te zetten. De een valt je vijand aan terwijl de ander juist weer de defense van je groep omhoog helpt. Elke keer als je een Djinn inzet gaan je statistieken omlaag, net zolang totdat de Djinn weer terug is. Voordeel hiervan is wel weer dat als de Djinn weg is, dat je een super wezen kunt oproepen. Hoe meer Djinn je inzet hoe sterker het wezen dat je kunt oproepen. Djinn kun je eigenlijk wel een beetje vergelijken met Pokémon. Je moet ze zelf zoeken en ze hebben elk een bepaalde kracht.
|