Ontwikkelaar Breaking Wild kwam drie jaar geleden met het plan om een game te maken die zij graag altijd al hadden willen spelen. Een game waarin je niet alleen als een dier speelt maar daadwerkelijk een documentaire over een wildleven instapt en de natuurlijk vanuit een ander perspectief tot leven ziet komen. Dit is dan ook het idee achter Away: The Survival Series.
De game speelt zich in de verre toekomst af en plaatst je in de huid van een Suger Glider, oftewel een suikereekhoorn. Terwijl natuurlijke rampen het voortbestaan op de planeet in gevaar brengt trek je op een tocht in de wildernis om een veilig onderkomen te vinden. Een avontuur die je langs diverse omgevingen vol gevaren brengt en je de mysterieuze oorsprong van de wereld laat ontdekken.
Omdat de suikereekhoorn een klein wezen is wil de ontwikkelaar ons daadwerkelijk een klein onderdeel van een groter geheel laten voelen, waarbij er veel aandacht uit is gegaan naar planten, bladeren en grassprietjes. Tevens is de omgeving zo gemaakt dat de kwaliteiten van de suikereekhoorn, denk aan springen, klimmen en glijden, toepasbaar zijn. Wel dien je op te letten voor gevaren binnen het ecosysteem, van kleine insecten tot grote zoogdieren. Om ook op het gebied van geluid indruk te maken is de ontwikkelaar een samenwerking aangegaan met Mike Raznick, bekend voor zijn werk aan onder andere Life en Planet Earth II.
Een releasedatum voor de game is er nog niet, wel weten we dat het spel naar de PC en PlayStation 4 zal komen.