Afgelopen week kregen we de eerste trailer te zien van de multiplayer uit Call of Duty: Modern Warfare en werden de eerste details bekend gemaakt. In navolging van dit bericht hebben we nog enkele feitjes over de game.
- Niet alleen ontwikkelaar Infinity Ward maar ook High Moon Studios is betrokken bij de ontwikkeling. Het is de eerste keer dat de studio betrokken is bij een Call of Duty titel na de ontwikkeling van de PlayStation 3 en Xbox 360 versies van Advanced Warfare in 2014. In de tussentijd hebben ze vooral aan Destiny content gewerkt, maar nu assisteren ze dus bij de ontwikkeling van de nieuwe Call of Duty. Ze zijn zeker niet de enige studio die Infinity Ward bijstaat, zo heeft ook Raven Software een ondersteunende rol en werkt Beenox aan de PC versie.
- Door de implementatie van crossplay kunnen PC en console gamers tegen elkaar ten strijde trekken. De ontwikkelaar wil alleen voorkomen dat de PC gamers een voordeel hebben door het gebruik van muis en toetsenbord. In een interview heeft multiplayer design director Joe Cecot aangegeven dat spelers die met muis en toetsenbord spelen in een aparte lobby worden geplaatst waar ook gamers met een controller zich in aan mogen sluiten. Ze noemen dit “matchmaking by peripheral” en laten je de keuze niet wisselen te midden van een match. Op deze manier willen ze er zeker van zijn dat spelers duidelijkheid hebben als ze een match binnen stappen. Ook op andere manieren willen ze voorkomen dat PC gamers teveel technische voordelen hebben ten opzichte van de spelers op een console, denk aan een aim assist.
- De studio laat de Ground War game mode terugkeren en wil hier meer dan honderd spelers in samenbrengen. De maps zullen dan ook anders zijn in termen van grootte als je kijkt naar de modi voor twaalf of twintig spelers. Momenteel is er nog geen footage van Ground War op deze schaal omdat ze er nog testen mee uitvoeren.
- Is de Call of Duty serie je nog altijd teveel arcade? Dan is er goed nieuws, er komt namelijk ook een Realism Mode waarin er geen hit markers of kill indicatoren / geluiden zijn. Spelers weten dan ook alleen of de tegenstander dood is gedaan door dit zelf te ervaren. Verder zijn alle hoofdschoten fataal en zijn er slechts enkele lichaamsschoten nodig om je vijanden neer te krijgen. Wanneer je een match gedurende de nacht speelt kun je verder lichten uitschieten voor strategische redenen.
|