Review: Mad Rat Dead
Door Joni Philips op 03-11-2020 om 05:06
|
Bron: Gamed
|
Over de jaren heen heb ik al heel wat opmerkelijke games gespeeld, zo mocht ik al rondvliegen als een bij of eens gekke conductor spelen. Door die rijke ervaring gebeurt het steeds minder dat ik verrast word door een bizarre game. Nippon Ichi Software weet echter alsnog toe te slaan met Mad Rat Dead voor PlayStation 4 en Nintendo Switch.
Aan de slag gaan als een rat is niet noodzakelijk zo vreemd, maar Mad Rat Dead maakt er een ongelofelijk van de pot gerukt, gigantisch absurd geheel van. Zo is de rat waarmee je speelt, net het slachtoffer geworden van een wetenschapper die hem met plezier heeft gedood. Het wordt echter nog vreemder wanneer er plots een godin voor hem verschijnt. Zij besluit de arme rat nog één kans te geven, nog één dag om zijn laatste wens te vervullen. Tot haar horror blijkt die wens echter het vermoorden van zijn moordenaar te zijn. En vanaf dat moment wordt de game alleen maar vreemder, want naast de godin van de ratten wordt ook zijn eigen hart een hoofdpersonage. Bizar van begin tot eind dus met een verhaal dat je vreemdste dromen kan evenaren.
Dan zou je denken dat de ontwikkelaar op andere vlakken het wel veilig durft spelen, maar dat is hier zeker niet het geval. Er is namelijk voor gekozen om van Mad Rat Dead een ritmische platformgame te maken. Onderaan het scherm zie je continu de beat van de muziek, en om vlot vooruit te komen dien je het ritme van de muziek te volgen. Een correct getimede druk op cirkeltje en je gaat spoedig vooruit. Even op kruisje drukken om omhoog te springen, of driehoekje om jezelf op te laden om nog wat verder te komen. Combineer de juiste zetten, op het ritme van de muziek, en je gaat probleemloos door het level. En als je faalt, dan kun je nog altijd even kort de tijd terugdraaien om een fout recht te zetten.
In theorie moet dit vlot gaan, maar in praktijk gaat het af en toe mis. Gewoon al uit een simpel opzet, loopt dit niet vlot. De balk met het ritme toont zich onderaan op het scherm, maar hoe weet je welke actie je juist moet doen? Daarvoor moet je toch wat hoger kijken. Perfect het ritme houden en tegelijkertijd die keuzes maken loopt niet zo vlot. Zelfs gewoon vooruit bewegen wordt hierdoor een klus, en af en toe pijnlijk aan de vingers. Gezien de tijdslimiet heb je vaak niet te veel tijd om jet te verknallen, waardoor de game moeilijker uit de hoek komt dan zou moeten. Zeker in de baasgevechten is dat frustrerend, het geheel is daardoor gewoon niet leuk. In kleine dosissen – en daardoor beter op de hoek komend op een draagbaar platform als de Switch – blijft de pret, maar een half uurtje aan een stuk spelen, past niet bij de game.
Dat is grotendeels ook te verklaren door de herhalende natuur. De zetten die je leert kennen in het eerste level, evolueren niet door de game heen. Je blijft steeds hetzelfde doen, gewoon in een andere setting met een andere achtergrondmuziek. Zelfs de Hard-mode – waarin het ritme dynamischer evolueert – brengt weinig soelaas. De game had een strakker geheel geweest als men gekozen had voor kortere levels en vooruit bewegen automatisch had gemaakt om je te laten focussen op de speciale bewegingen. Dit had komaf gemaakt met de fysieke ongemakken van deze game te lang te spelen, en had de focus verlegd naar het audiovisuele spektakel dat nu te sterk naar de achtergrond verdwijnt om je te hard moet toespitsen op het ritme om die perfecte score te halen die je wenst om een hogere rank te halen in elk level. Een paar kleine veranderingen hadden van Mad Rat Dead echt een topper kunnen maken maar nu valt de game daar toch onder.
Dat is zeer spijtig want het ziet er wel knallend uit. Originele karakter-designs, een steampunk stijltje en felle kleuren zorgen voor een ervaring die van het scherm spat. Het is een stijl die niet alleen perfect past binnen het geheel, maar die ook nog eens prachtig gedetailleerd uitgevoerd is. Tegelijkertijd moet het grootste compliment naar het muzikale team, want de muziek is ook los van de onderliggende game de moeite waard om naar te luisteren. Het team heeft een lekker verslavende track samengesteld waarvan je ook nog eens vrolijk van wordt, ideaal voor een game waarin je aan de slag gaat als rat met moordneigingen.
|
|
Beoordeling
70
Een knotsgek uitgangpunt, een audiovisueel spektakel en een gameplaysysteem dat zich daar niet kan mee meten. Het verschil tussen topper en net-niet is niet groot, en spijtig genoeg valt Mad Rat Dead aan de verkeerde kant. Het geheel had net wat strakker gemoeten, de levels iets korter en de standaard gameplayloop net wat minder pijnlijk aan de vingers.
|
|
|
15:53 ESO: Markarth verhaalgebied nu live; 10 november naar consoles
05:06 Komt Gran Turismo 7 in de eerste helft van 2021?
|
Reacties (0) |
|
Geen reacties gevonden
|
|
|
|