Twee jaar geleden verscheen Anthem, een online multiplayer actie-RPG van ontwikkelaar BioWare. Helaas wist de game zijn verwachtingen niet waar te maken, in plaats van de game echter direct in de prullenbak te werpen besloot de studio een herbewerking te ontwikkelen onder de naam Anthem Next.
Vorige week waren er al geruchten dat er een cruciale fase aan zat te komen, uitgever Electronic Arts zou namelijk beslissen of de game doorontwikkeld zou worden of dat de stekker definitief uit het project betrokken zou worden. Naar nu blijkt is de beslissing genomen voor het laatste en dus zal Anthem geen nieuwe uitgave krijgen, het origineel is daarentegen nog altijd te spelen.
Onderstaand de volledige verklaring van Christian Dailey, executive producer van BioWare Austin.
quote: "In de geest van transparantie en afsluiting wilden we delen dat we de moeilijke beslissing hebben genomen om te stoppen met de ontwikkeling van Anthem (ook bekend als Anthem NEXT). We zullen de Anthem live-service echter blijven draaien zoals deze nu bestaat.
Sinds de lancering van Anthem heeft het team hard gewerkt om de game voortdurend te verbeteren door meerdere updates uit te brengen die een verscheidenheid aan verbeteringen hebben gebracht en nieuwe content hebben geïntroduceerd. Tegen het einde van 2019 hebben we die inspanning uitgebreid en zijn we begonnen met een meer fundamentele herstructurering van het spel.
Tijdens de ontwikkeling hebben we via blogposts en berichten op sociale media updates verstrekt over het werk van het team. Het was voor ons inspirerend om de positieve reacties en feedback te zien. Ik ben ongelooflijk trots geweest op het werk dat het team heeft gedaan en was enthousiast om elke nieuwe versie van de ervaring te zien en te spelen.
2020 was echter een jaar als geen ander en hoewel we vooruitgang blijven boeken met al onze gameprojecten bij BioWare, heeft thuiswerken tijdens de pandemie impact gehad op onze productiviteit en niet alles wat we als studio hadden gepland vóór COVID-19 kan worden bereikt zonder onnodige stress op onze teams te leggen.
Ik weet dat dit teleurstellend zal zijn voor de community van Anthem-spelers die enthousiast waren over de verbeteringen waaraan we hebben gewerkt. Het is ook teleurstellend voor het team dat briljant werk verrichtte. En voor mij persoonlijk heeft Anthem me naar BioWare gebracht, en de afgelopen twee jaar waren enkele van de meest uitdagende en lonende ervaringen van mijn carrière.
Het ontwikkelen van een game is moeilijk. Dergelijke beslissingen zijn niet eenvoudig. In de toekomst moeten we onze inspanningen als studio met laserfocus richten en de volgende Dragon Age- en Mass Effect-titels versterken, terwijl we kwaliteitsupdates blijven bieden voor Star Wars: The Old Republic.
Aan de Anthem-community, bedankt voor jullie passie en creativiteit. Jullie feedback en suggesties hebben zeker geholpen de richting van het team te bepalen, en persoonlijk was jullie vriendelijkheid en aanmoediging vorig jaar hard nodig.
Blijf alsjeblieft veilig en wees aardig voor elkaar. Alleen sterk, samen sterker.
—Christian"
|