Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Review:

Elden Ring


Door Rene Groen op 13-03-2022 om 14:29
Bron: Gamed

Ben je een fan van games die zich afspelen in een open wereld? Raak je warm van namen als Assassin’s Creed, The Legend of Zelda of Horizon? Dan zou Elden Ring zomaar iets voor jou kunnen zijn! Tegelijkertijd kan het ook een game zijn die je vervloekt, verafschuwd en laat roepen om je moeder. Hoe dit samen komt lees je in onze review.

Demon’s Souls, Dark Souls en Bloodborne zijn geen games die je even tussendoor speelt. Het zijn uitputtingsslagen waarin je een strijd voert voor iedere meter. Telkens als je een vijand trotseert is er een uiterst dunne lijn tussen leven en dood. Dit principe laat Elden Ring niet los, wel is er sprake van een evolutie door het zich af te laten spelen in een open wereld. Als je jezelf stuk loopt in een omgeving met een te hoge moeilijkheidsgraad of het je niet lukt om een baas te verslaan dan kun je rechtsomkeert maken om eerst een ander gebied te bezoeken en later terug te keren.

Voordat je op dit punt bent aangekomen kies je aan het begin eerst uit één van de tien verschillende classes, denk aan een Samurai, Bandit of Warrior. Ook is de Wretch een optie. Met niet veel meer dan een onderbroek en een houten knuppel heb je de vrijheid om het karakter zelf uit te bouwen, iets wat vooral aan te raden is als je ervaring hebt binnen het genre. De uiteindelijke keuze heeft te maken met je eigen interesses en speelstijl. Als je iemand prefereert die sterk is kun je terecht bij de Hero, is magie meer je ding dan is de Prophet aan te raden. Geheel vaststaand is deze keuze overigens niet, als je in level stijgt kun je altijd nog nuances aanbrengen of statistieken verhogen die niet direct aan je initiële keuze toegeschreven zouden worden. Eenmaal een keuze gemaakt krijg je een kortstondige tutorial voorgeschoteld en ligt de wereld aan je voeten.


Tijdens deze eerste stappen is het verhaal nog door mysteriën omgeven. Wat je weet is dat de Elden Ring als een wetboek gezien kan worden waardoor de wereld, de zogeheten Lands Between, in harmonie met elkaar leeft. Zoals je van een game mag verwachten gaat dit fout en versplintert de Elden Ring waardoor anarchie uitbreekt en de doden terug tot leven komen. Het is aan jou, de Tarnished, om orde te scheppen. Op voorhand werd meermaals de naam van Game of Thrones schrijver George R.R. Martin naar voren geschoven om aan te geven hoe imposant het verhaal zou zijn, in de praktijk lijkt zijn invloed minimaal. Om echt weet te krijgen van de gebeurtenissen vertrouwt de ontwikkelaar dan ook niet op eindeloze dialogen en cutscenes, in plaats daarvan leer je steeds meer door de omgevingen, wapens en items te bestuderen en met omstanders te praten.

De manier van verhaalvertelling sluit naadloos aan bij de overkoepelende gedachte van FromSoftware dat de speler het centrale middelpunt is die zelf op verkenning uit moet gaan. Er is weliswaar een map, je hoeft alleen niet te verwachten dat deze gevuld is met icoontjes of een pad voor je uitstippelt richting je volgende missie. Een personage wil je best een hint geven, toch zul je het uiteindelijk zelf uit moeten zoeken. Het zorgde er bij mij voor dat ik een schrift naast me had liggen om notities te maken die uiteindelijk als naslagwerk diende. Is dit een leuke manier van spelen of komt het neer op werken? Er is geen eenduidig antwoord te geven op deze vraag. In combinatie met de nodige jargon en uitgebreide spelsystemen zullen er veel gamers zijn die vroegtijdig afhaken. Al was het maar voor de moeilijkheidsgraad, het blijft immers een game van FromSoftware.


Laat je hier echter niet door afschrikken, zo ook niet als dit in het verleden bij voorgaande games van de ontwikkelaar wel het geval was. Nee, ook Elden Ring is geen makkelijke game en dus zul je ook nu vaak sterven. Gelukkig is er een handreiking gedaan om dit niet te laten ontaarden in frustratie. In een menu kun je alle tutorials nog eens teruglezen, er zijn punten vlak voor de eindbazen aangebracht waardoor je direct nog eens een poging kunt wagen, als je een groepje bij elkaar horende vijanden of een baas verslaat krijg je healing items terug en dan zijn er ook nog eens de zogeheten Spirit Summons om je te helpen. Deze in de wereld gevonden of, na het verslaan van een sterke vijand, verkregen geesten kunnen worden opgeroepen om je te helpen tijdens het gevecht. Andere hulpmiddelen zijn het vrij kunnen reizen tussen de gevonden Sites of Grace-checkpoints en het kunnen craften van consumables of buffs voor je wapens, mits je de juiste ingrediënten bij je draagt, zodat je niet steeds weer terug hoeft te keren naar een verkopen.

Op deze manier is er getracht om Elden Ring net dat beetje toegankelijker te maken, zonder diens afkomst te verloochenen. De dood staat om iedere hoek op je te wachten en even bijkomen bij een Site of Grace heeft het voordeel dat je verzamelde Runes veilig kunt stellen met de consequentie dat alle verslagen vijanden terugkeren. Lukt het je niet om tijdig een Site of Grace te bereiken dan krijg je nog één kans om op de plek waar je zojuist stierf terug te keren om je aldaar verloren Runes alsnog veilig te stellen, willen ze niet voorgoed verloren gaan. Ondanks de open spelopzet zijn de benauwende kerkers, hier Legacy Dungeons geheten, niet verloren gegaan. Alhier vecht je als vanouds voor iedere meter progressie en zal er uiteindelijk een baas voor je klaar staan al bij het aanschouwen voor een flinke portie angstzweet zorgt.


Te snel een Legacy Dungeon in stappen is dan ook zeker niet aan te raden en gelukkig ook helemaal niet nodig. The Lands Between is een uitgestrekt gebied waarin uiteenlopende biomen op natuurlijke wijze in elkaar over lopen. Restricties worden er tijdens het verkennen nauwelijks opgelegd. Als je in de verte een interessant uitziend gebouw ziet staat niets je in de weg om hier naartoe te gaan, hoewel de kans groot is dat je tijdens deze reis meerdere keren afgeleid zult worden door andere locaties die in het oog springen. Natuurlijk is er de kans dat je vijanden tegen komt die je in één klap laten sterven omdat je nu eenmaal nog te zwak bent voor een gebied, toch is dit geen restrictie in de vorm van het missen van een upgrade of de juiste kleding, zoals we in veel andere games terug zien. Om je reis te vergemakkelijken staat Torrent paraat, een paard die ook nog eens beschikt over een dubbele sprong.

Als we nog een vergelijking mogen trekken met andere games die zich afspelen in een open wereld dan is het dat Elden Ring voortdurend verrassingen voor je klaar heeft staan. Juist omdat ze de map niet van tevoren inkleuren met icoontjes zul je voortdurend verbaasd zijn gedurende je reis. Een op het oog klein mijncomplex kan een urenlange tocht worden waar uiteindelijk een baas op je staat te wachten, inclusief passende beloning als je deze weet te verslaan. Als je jouw ervaring voor legt aan een andere speler is de kans groot dat hij hier nooit geweest is, simpelweg omdat er nooit een quest was die hem hier naartoe bracht. Deze grote mate van vrijheid kent wel een nadeel. Daar waar je in voorgaande games enige sturing had door de lineaire opzet is dit nu verdwenen. Misschien iets te vaak dan je lief is ben je op zoek naar een gebied wat aansluit bij je spelniveau en een verkeerde keuze zal genadeloos worden afgestraft. Als je iemand van de oude, lineaire FromSoftware-stempel bent is dit een punt om rekening mee te houden.

Elden Ring mag een op het oog pure singleplayer-aangelegenheid zijn, dit betekent niet dat de multiplayer vergeten is. Mits je hiervoor kiest, enkel door je eigen spelwereld open te stellen kun je namelijk worden binnengevallen door andere spelers of juist een helpende hand worden aangereikt. Het is niet mogelijk om de gehele game coöperatief te doorlopen en je zult speciale voorwerpen moeten vinden om het competitieve of coöperatieve aspect überhaupt te kunnen activeren, iets wat dan ook niet onbeperkt mogelijk is. Persoonlijk heb de multiplayer amper gebruikt, al was het maar door de ietwat omslachtige wijze waarop het werkt, maar de mogelijkheid is gelukkig als vanouds geďntegreerd.


Wat maakt uiteindelijk een goede Souls-game? Velen zullen de uitdaging als belangrijk speerpunt benoemen en dit is dan ook zeker aanwezig. Uitdaging komt in verschillende vormen, zo kunnen we het uiteen zetten in de gevechten en in de spelsystemen. De gevechten zijn weer van een uitzonderlijk niveau. Je zult veel tijd moeten investeren om de gameplay te perfectioneren en deze weer aan te passen als de situatie erom vraagt. Dit gaat uiteindelijk hand in hand met de spelsystemen en op dit vlak zullen nieuwkomers vermoedelijk wel wat moeite hebben. De game is simpelweg gigantisch en vertrouwt soms iets teveel op kennis die de ontwikkelaar niet altijd bereid is om je te geven. De open wereld laat je overal naartoe gaan, er zijn enorm veel speelstijlen om te kiezen of om je uiteindelijk in te specialiseren, een veelvoud aan wapens, spreuken en items om te verzamelen en situaties om op stuk te lopen. Ondanks dat er met Elden Ring een handreiking gedaan is om de game toegankelijker te maken kan het voor sommigen toch teveel zijn en het gevoel overheersen dat een grotere handreiking welkom was geweest. Zeker als je geen eerdere ervaring hebt opgedaan met games als Demon’s Souls of Dark Souls. Hier valt uiteraard wel tegenover te stellen dat dit nu eenmaal geen traditionele game is binnen een open wereld waarin iedere actie gepaard gaat met een looplijn, hint of andere manier om het de speler makkelijk te maken.

Een ander punt waar ongetwijfeld discussie over zal ontstaan zijn de graphics. Laat ik het zo zeggen: als je graphics minstens zo belangrijk vind als gameplay dan is Elden Ring niet de game voor jou. Er zijn schitterende vergezichten, wanstaltig vormgegeven monsters en dag- en nachtbelichtingen om je aan te vergapen, op andere momenten heb je het idee een game te spelen die jaren geleden al weinig indruk wist te maken. Het lijkt erop dat door de graphics wat terug te schroeven de gameplay in grote lijnen vloeiend verloopt, op een enkele framedrop na. Als betere graphics hand in hand zouden gaan met mindere gameplay had ik dat een stuk kwalijker gevonden. Als laatste mag het geluid niet onbesproken blijven. Een orkest zorgt voor melancholische tonen die prima aansluiten bij de algehele sfeer die is neergezet en passen perfect bij de timing van de gevechten. Ook het kletteren van het water of de naderende vijanden spelen perfect in op het ongemakkelijke gevoel dat je ervaart, wetende dat op ieder punt gevaar loert. Want of het nu een meer lineaire opzet is of FromSoftware je los laat in een uitgestrekt landschap, ze blijven meester in het neerzetten van een ervaring waarbij je je afvraagt waarom je dit voor je plezier zou willen spelen.

Beoordeling
92
Elden Ring is een ervaring zoals weinig ontwikkelaars dit kunnen bieden. Hun beproefde Souls-genre is overgezet naar een open wereld en hoewel deze grafisch niet altijd indrukwekkend is kunnen we het wel als evolutie noteren. Met gemak is er honderd uur in de spelwereld te spenderen en zelfs dan is de kans groot dat jouw ervaring compleet afwijkt van een andere speler.


15:30  Kakao Now showcase aangekondigd
09:03  Road 96 komt in april naar PlayStation en Xbox
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Gast (87.210.161.xxx) op 13-03-2022 om 17:54
Moeten het spel op de opium lijst zetten want ik ben hooked en kom er nooit meer vanaf! Als dit spel niet de goty gaat worden dan vreet ik zo de hele bezemkast leeg

Gast (163.158.44.xxx) op 13-03-2022 om 19:14
Elden Ring was een heerlijke onverwachte verassing voor mij. Ik heb hiervoor Bloodborne veel gespeeld en de Souls games bijna niet.

Toen ik eigenlijk mijzelf inkocht op de hype was ik er helemaal aan vast gekleeft, en nog steeds trouwens!

Ik denk niet dat dit jaar nog een game uitkomt die mij zo kan verassen met misschien alleen Starfield die het nog kan overtreffen

Gast (213.208.240.xxx) op 14-03-2022 om 10:43
Ik begrijp dat voor liefhebbers dit een goty is

Maar voor iemand die fulltime werkt en games speelt om te relaxen is dit niks voor mij

Ik geniet er niet van om na 20x pas 1 meter verder te komen.

Gast (5.39.191.xxx) op 14-03-2022 om 16:26
@ 213.208.240 dan is deze game prima te doen voor jou, als je ergens vast zit zijn er genoeg andere dingen te doen. Ik werk ook full time maar man wat is dit een goede game!

Gast (84.26.183.xxx) op 26-03-2022 om 21:27
Ik werk fulltime, net een kindje en dit is de perfecte afleiding! Voor mij zelfs het beste spel ooit, nooit eerder een souls game gespeeld maar dat gaat hierna gebeuren!

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Elden Ring
Type:
Game
Releasedatum:
25-02-2022
Ontwikkelaar:
From Software
Uitgever:
Bandai Namco
Media:





Meer media