Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Review:

Tales of Symphonia Remastered


Door Joni Philips op 28-02-2023 om 17:32
Bron: Gamed

Op de PlayStation 2 verscheen de ene na de andere fantastische Role Playing Game, maar PlayStation 2-eigenaren met voorliefde voor het genre keken in 2004 toch met jaloezie naar eigenaars van een kleine paarse kubus. Bandai Namco leverde met Tales of Symphonia namelijk een meesterwerkje af, een game die net geen twintig jaar later misschien nog steeds de best ontvangen Tales game is.

Het moet dan ook niet verbazen dat Bandai Namco de game af en toe met plezier terugbrengt. Een port voor de PlayStation 2 die enkel in Japan verscheen, die op zijn beurt werd overgezet naar de PlayStation 3 in combinatie met vervolg Dawn of the New World, een PC-port ergens tussendoor en nu een heuse nieuwe versie voor PlayStation 4, Nintendo Switch en Xbox One. Deze nieuwe versie draagt de naam 'Tales of Symphonia Remastered' maar deze naam verdient het spel niet echt. In plaats van de GameCube-versie als basis te nemen, heeft Bandai Namco de PlayStation 2-versie als basis genomen. Dat lijkt geen groot verschil, maar het maakt wel uit voor de framerate. De GameCube was namelijk net iets krachtiger dan de PlayStation 2, de omzetting van het ene naar het andere platform betekende onder andere het halveren van de framerate van 60 naar 30 frames per seconde. Destijds een logische beslissing, maar op platforms die tientallen keren krachtiger zijn is het een pijnlijke keuze als er een versie met een hogere framerate gewoon bestaat.


Het zou gek zijn om te zeggen dat de GameCube-versie nog steeds de superieure versie is van Tales of Symphonia, maar is het fout? Er is namelijk niet veel verbeterd aan deze remaster. De resolutie is natuurlijk wat hoger zodat alles wat scherper oogt, maar meer moeite heeft men niet in de game gestoken. Dat valt onder andere op in de dungeons waar de ronduit lelijke monster-modellen zichtbaar zijn. Natuurlijk kun je niet verwachten dat de game van de grond af opnieuw ontworpen wordt, maar een kleine grafische upgrade aan de karakters en monsters had toch het minste geweest, zeker als je beseft dat er ook aan de laadtijden weinig verbeterd is. Ook aan de audio is niet gesleuteld, maar dat is gelukkig geen probleem, met zowel Engelstalige als Japanse voice-acting van hoge kwaliteit. Het enige klein minpunt hier is dat de vele optionele scènes alleen met Japanse stemmen zijn opgenomen zodat ze stil blijven wanneer je in het Engels speelt. Dat dit niet aangepakt is, is wel te begrijpen, maar het blijft een opvallend verschil.

Dat klinkt alsof je met Tales of Symphonia Remastered een grote miskoop begaat, maar het epische avontuur neemt een prominente rol in. Hoewel de opzet van het verhaal overloopt van de clichés – enkele vrienden, waaronder een vrolijke maar ietwat dommere protagonist, trekken samen op reis om de wereld te redden – weet het de aandacht te trekken. Dat komt omdat Tales of Symphonia op meesterlijke wijze een combinatie van luchtige en zware momenten brengt. Zo loopt de game over van skits, kleine optionele conversaties waar alles wat luchtiger is, en die de interpersoonlijke relaties van de hoofdpersonages perfect in beeld brengen. Dat contrasteert weer mooi met de zware thema's zoals racisme en slavernij, die met het nodige respect worden aangehaald en die voor de nodige moralistische overwegingen zorgen. Deze mix betekent dat de clichés die dienen als basis, geen hindering vormen. Daarentegen ga je steeds met plezier verder om te ontdekken hoe het verhaal verdergaat en hoe de personages met elkaar omgaan.


Een nukkige camera die ervoor zorgt dat je regelmatig ongewild tegen vijanden loopt, kan tijdens dat ontdekken wel eens voor frustratie zorgen, maar gelukkig beschikt deze Action Role Playing Game over een sterk vechtsysteem. Aan het vechten zelf zul je dan ook het nodige plezier beleven, tenzij je natuurlijk wanhopig op zoek was naar het save punt. In die gevechten ben je steeds op weg met vier karakters, waarvan je er (maximaal) eentje rechtstreeks bestuurt. Wie dat is, bepaal je volledig zelf en als je wil wisselen, kan dat op elk moment. Wat ook kan is instellen hoe de andere karakters zich moeten gedragen, zodat je een Action Role Playing Game krijgt met de diepgang van een Turn-Based Role Playing Game. Zo kan je één personage laten focussen op support vaardigheden, terwijl de anderen gewoon samen met jou hetzelfde monster aanvallen. Jij weet op die manier dat je altijd de gewenste support krijgt, en je simpelweg kunt focussen op je eigen patronen. Je zult een goede combinatie moeten zoeken tussen abilities die Skill Points gebruiken, en de standaardaanvallen waarmee je die Skill Points opnieuw oplaadt. Je zoekt dan ook de juiste flow om de vijanden uit te schakelen, waarbij je steeds meer mogelijkheden krijgt naarmate je nieuwe vaardigheden vrijspeelt zodat je altijd voldoende variatie houdt door de tientallen uren heen.
Beoordeling
70
Het is moeilijk om een echte beoordeling op Tales of Symphonia Remastered te plakken. Op zich blijft Tales of Symphonia een sterke game die de moeite waard is om te spelen, maar tegelijkertijd is dit wel een heel magere remaster. Dat er inhoudelijk niets is veranderd, valt nog enigszins te begrijpen, maar grafisch had de game zeker nog een extra laagje glans kunnen gebruiken, met name als je gaat vergelijken met andere remasters over de jaren heen.


16:27  Diablo IV deelt details van open beta
15:19  Dit zijn de Xbox Live Gold games voor de maand maart
 Reacties (2)
 Pagina: 1
dantekloon op 28-02-2023 om 21:36 [Niv: 186 / Exp: 9285]
De issue wat ik heb met de PS4 versie is dat de laadtijden na elke gevecht veel langer duren dan de Gamecube en PS3 versies. Speelde het op de PS5.

En ik las en zag zoveeel problemen met de Switch versie.
-geen glas dat breekt als je een gevwcht aan gaat.
-extreme framerate drops
-lags
-zwarte achtergronden tijdens menus enz
-extreeeeeem lange laadtijden, soms oplopen tot 10/15 seconden.


Tales of Symphonia is een mega top game. Helaas behoord de Remasterwd daar niet bij en hou ik het toch bij de Gamecube en PS3 versie.

Gast (5.23.163.xxx) op 01-03-2023 om 10:15
Dantekloon is mijn homie

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Tales of Symphonia Remastered
Type:
Game
Releasedatum:
17-02-2023
Ontwikkelaar:
Bandai Namco
Uitgever:
Bandai Namco
Media:




Meer media