Sinds de launch van de PlayStation Portable wachten veel gamers op het verschijnen van een paar flinke Role Playing Games. Lang als zij wachtten, naar de vraag werd weinig geluisterd en tot op de dag van vandaag is het aanbod PSP RPG's beperkt. Met enkele opkomende releases en games die net in de winkels liggen probeert men hier wat aan te doen. Tales of Eternia draagt een behoorlijk steentje bij.
Kort gezegd is Tales of Eternia een 2d RPG, met een 3d overworld waarin realtime gevechten het verschil maken met veel andere Japanse Role Playing games. De game is een replica van de eerder verschenen PSX titel die de naam Tales of Destiny II draagt. In de conversie naar de Playstation Portable zijn slechts enkele kleine dingen veranderd. Of het de moeite waard is geweest om deze oude PlayStation RPG naar het handheld neefje te brengen lees je in de review.
Het verhaal in Tales of Eternia is leuk, maar betrekkelijk standaard. Twee werelden bestaan naast elkaar: Inferia en Celestia. De contacten tussen deze planeten zijn al 2000 jaar niet meer onderhouden, omdat men in Inferia het gevoel heeft dat de Celeastians alleen maar rampen met zich meebrengen. Tijdens een zonnige dag ontstaat er toch contact omdat een meisje genaamd Meredy van Celestia naar Inferia is gestuurd om de Grand Fall te voorkomen. Ze komt in contact met twee tieners, Reid en Farah, die haar totaal niet begrijpen. Farah en Reid besluiten hun oude vriend Keele op te zoeken om te leren communiceren met Meredy. Uiteindelijk lukt het en legt Meredy uit dat de Grand Fall het verschijnsel is dat Inferia en Celestia dichter naar elkaar toekomen, met alle desastreuze gevolgen van dien.
Deze Grand Fall moet natuurlijk voorkomen worden en Farah is moedig genoeg om te besluiten de eerste stappen maar zelf uit te voeren. Zonder nog meer over het verhaal los te laten zul je dus met tal van personen in contact komen om uit te vinden hoe het voorkomen moet worden en wat de vier vrienden er aan kunnen doen. Er zal gepraat, gevochten en vooral veel gereisd moeten worden, is dat niet precies wat je in een echte Role Playing Game uren lang kunt doen?
|