De Kronieken van Narnia: De Leeuw, De Heks en De Kleerkast. Een hele mond vol, de titel van deze game, gebaseerd op een film. Wij gaan kijken of we met een goede, of een slechte licentiegame te maken hebben.
De Kronieken van Narnia: De Leeuw, De Heks en de Kleerkast draaide afgelopen kerst in de bioscopen en werd veelal gezien als The Lord of the Rings voor het hele gezin. Een lekker familiefilm dus en die moet gepaard gaan met een net zo toegankelijke game. Dit hoeft natuurlijk absoluut niet slecht te zijn; laten we niet vergeten dat een bepaalde grote Japanse ontwikkelaar meerdere klassiekers heeft gecreëerd, die allemaal voor 'het hele gezin' waren.
Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: bij De Kronieken van Narnia is dit helaas niet het geval. Nu zijn games die gebaseerd zijn op films en een strakke deadline hebben vaak niet zo geweldig, maar je hoopt stiekem toch elke keer weer dat net die ene game die uitzondering wordt. Het is bijzonder jammer dat men niet wat meer tijd voor dit soort games krijgt, want er zijn genoeg films die smeken om ook in de console of op de pc een klassieker te worden.
De game is vrij getrouw aan de film. Je speelt met de vier kinderen, die elk een aantal speciale eigenschappen hebben. Zo is Peter groot en sterk en kan hij dus het beste vechten. De kleine Lucy is zo klein dat ze in gaten kan kruipen en over een zwakke ondergrond kan lopen, terwijl Edmund lenig is en dus goed kan klimmen en Susan bekogelt vijanden en objecten van afstand met sneeuwballen of pijlen. Met de vier karakters loop je een vijftiental verschillende levels door die gevuld zijn met een aantal vijanden en puzzels. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dit op zich natuurlijk een heel aardig concept is en als ik nog een tikkeltje eerlijker moet zijn, dan blijkt dat het ook absoluut niet onaardig is uitgewerkt.
De puzzels steken best leuk in elkaar en ook het vechtsysteem werkt lekker. Door speciale muntjes te verzamelen die door de levels zijn verspreid kun je nieuwe aanvallen unlocken voor de verschillende karakters. De game bevat dus ook enkele RPG-elementen. Je kunt dit het beste zien als een versimpelde versie van het systeem uit de twee Lord of the Ring Hack & Slash games die uitkwamen op de consoles. Door wat simpele knoppencombinaties tover je een aantal leuke aanvallen uit je hoge hoed en dit alles wordt mooi in beeld gebracht.
De puzzels in De Kronieken van Narnia zijn best aardig, al wordt wel erg vaak voorgekauwd hoe je ze moet oplossen. Je hoeft dus helaas niet erg veel zelf na te denken en dat geeft ook wel een beetje de aard van de game aan. Het is een typische filmgame gemaakt voor de wat jongere gamer. Het is allemaal best goed, maar een beetje gamer zal weinig tot geen uitdaging vinden in het spel en na enkele uren wordt het toch wel erg saai en eentonig, wat natuurlijk jammer is.
|