Films over video games zijn een doorn in het oog van veel fanatieke gamers. Regisseurs als Uwe Boll en Paul W. Anderson begrijpen zelden de essentie van de game en concentreren zich daarom liever op explosies, geweld en harde technomuziek. Het ziet er echter naar uit dat Silent Hil een uitzondering op de regel wordt.
In een interview met EGM lijkt Cristophe Gans - regisseur van het niet onaardige Brother of the Wolf - in ieder geval de essentie en de fans van Silent Hill te begrijpen.
Zo volgt de film grotendeels het verhaallijn van het eerste deel. Rose (Harry in het origineel) is wanhopig op zoek naar een manier om haar doodzieke dochter Sharon te genezen. Op zoek naar een wonderdokter crasht ze met haar auto en verdwijnt Sharon. Rose komt in Silent Hill terecht, een stad bezeten door duivelse entiteit. Hier rent ze wanhopig achter iets aan wat op haar dochter lijkt. Al snel blijkt de moeder een pion te zijn in een veel groter spel.
Verder wordt Silent Hill uitgelegd als een stad, waar je grootste angsten of zorgen werkelijkheid worden. De stad is net zoals in de game in diverse lagen verdeeld: normale Silent Hill, het duistere Silent Hill en het helse Silent Hill. Ten slotte klinkt er in de trailer een onheilspellende sirene en fans van het tweede deel weten dan wel hoe laat het is.
Belangrijker is dat Konami een flinke vinger in de pap lijkt te hebben bij de totstandkoming van de film, wat geen andere ontwikkelaar tot nu toe heeft gedaan. De componist van Silent Hill, Akira Yamoaka zal bijvoorbeeld de muziek van de film verzorgen.
Al met al lijkt Silent Hill eens voor de verandering geen slechte gameverfilming te worden. We houden echter vijftig slagen om de arm want Hollywood is soms onverbeterlijk. De film komt rond mei in Nederland uit.
Voor de mensen die meer over de film willen weten, is hier een Making of Silent Hill te bekijken.
|