Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Feature:

Hardware: Multi Core Gaming


Door Roderick op 16-06-2006 om 09:39
Bron: Gamed

In de Xbox 360 zit het al en ook de PS3 krijgt het. De Wii blijft achter, maar de PC kan dat echt niet. We hebben het over een systeem waarbij meerdere kernen van de centrale processor het systeem aansturen. Dit heeft meer mogelijkheden tot gevolg, maar niet zonder haken en ogen.

Developers leren aardig werken met de Xbox 360, al zijn er nog weinig games die gebruik maken van alledrie de kernen. De PS3 zal in november ook enkele games laten zien die gebruik maken van de SPEs van de centrale processor. Een kleine uitleg: Een centrale processor voert alle rekenprocessen uit en stuurt de rest van de hardware (het audiovisuele gedeelte bijvoorbeeld) aan. Meer kernen in een processor betekent dat de taken verdeeld kunnen worden. Voor de Xbox 360 geldt dat elk van de drie kernen een volledig proces op zich kan nemen. De PS3 heeft één zo'n kern en zes actieve eenheden die elk voor een specifiek doel kunnen worden gebruikt (de physics van bepaalde voorwerpen bijvoorbeeld). Even kort gezegd is dat de manier waarop multi core werkt.



In de PC wereld zien we ook enkele Multi Core processoren verschijnen. Deze zijn al een tijdje door Intel vervaardigd, maar waren erg duur en werden door weinig mensen gebruikt. Tegenwoordig mengt ook AMD zich in de strijd en komen er tevens wat betaalbare multi core alternatieven. Het bijzondere is alleen dat deze techniek voor verschillende PC processen een flink voordeel heeft, maar nog niet voor gaming. Developers maken PC games nog gewoon voor een enkele kern die alles aanstuurt. Verwacht wordt natuurlijk dat hier snel verandering in gaat komen. Games gaan meer kracht vragen en met de sterke consoles op de markt kan de PC nooit achterblijven.

Eén van de voordelen van een systeem met meer kernen is dat de physics in games een ware sprong kunnen maken. Eén kern kan het physics werk op zich nemen terwijl de andere kern het andere werk doet. Zo krijg je een speelbaar tempo én de meest realistische physics. Perfect: multi core processoren zijn al op de markt en het enige wat hoeft te gebeuren is dat de ontwikkelaars zich er flink in verdiepen. Blijkbaar ziet de hardware markt dit een beetje anders, we zien namelijk physics kaarten verschijnen. Kaarten die je in je PC drukt als add-on en vervolgens de natuurkundige uit gaan hangen. Het lijkt, in toekomstperspectief, dubbelop: een meerkernig systeem dat physics goed aan kan en óók nog een physics kaart. Zo houdt de centrale processor weer kracht over.

Deze kracht kan in een ontwikkelde kunstmatige intelligentie worden gestoken, een tweede factor die een sprong zal nemen met multi core gaming. Tegenstanders kunnen beter samenwerken, zijn beter ingespeeld op de mogelijke keuzes van de speler en zijn bewuster van de aanwezigheid van de speler. Naast de kwaliteit van de A.I. zal de kwantiteit kunnen toenemen: niet een enkele tegenstander die slim gedrag vertoont, maar vijftig. Bij dit onderwerp komen we (tijdelijk) een nieuw probleem tegen.

Een probleem dat we misschien meer met de Xbox 360 en PlayStation 3 zullen zien is het achterblijvende grafische vermogen. Natuurlijk zijn de grafische chips in beide consoles bijzonder krachtig, maar de wensen van de gamer zijn misschien nog niet haalbaar. Het is leuk dat door de multi core techniek vijftig tegenstanders bijzonder slim zijn, maar als het grafisch niet vooruit gaat is de gamer nog ontevreden. Deze vijftig slimme tegenstanders worden goed door de centrale processor aangestuurd, maar de GPU (grafische processor) krijgt moeite om deze 50 slimme eenheden ook in vol detail op het scherm te krijgen, want het grafische werk moet natuurlijk door de GPU gebeuren. Een afweging zal dus gemaakt moeten worden.

In de PC wereld blijft de boel ontwikkelen en kun je een snellere grafische kaart in je PC zetten als je oude het niet meer trekt. Hier ontstaat misschien een omgekeerd verhaal. De grafische chips worden steeds sterker en gaan ook met meerdere chips werken. De centrale processors blijven misschien achter met de snelheid waarmee de grafische chips worden aangestuurd. Op dit gebied kan echter nog jarenlang een sterke vooruitgang worden geboekt.



Multi core is ongetwijfeld de toekomst, dankzij de verdeelbare taken kan een processor veel meer last op zich nemen waardoor games er niet alleen realistischer uit gaan zien, maar ook realistischer gaan verlopen. Rest ons alleen nog oneindig veel vertrouwen in de ontwikkelaars van de games te hebben. Dat ze de CPU en GPU maar goed op elkaar laten inspelen, dan zullen we met zekerheid nog heel wat indrukwekkends gaan zien voor zowel Xbox 360, PS3 en PC.


09:51  Tomb Raider remake bestond!
09:20  Game Informer: cijfers en geruchten
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Ill.Skillz op 16-06-2006 om 10:57 [Niv: 18 / Exp: 918]
Er zijn echt ongelovelijk veel punten in je verhal die gewoon niet kloppen, maar ik heb ff een klein stukje eruit gehaald.

_
Een probleem dat we misschien meer met de Xbox 360 en PlayStation 3 zullen zien is het achterblijvende grafische vermogen. Natuurlijk zijn de grafische chips in beide consoles bijzonder krachtig, maar de wensen van de gamer zijn misschien nog niet haalbaar. Het is leuk dat door de multi core techniek vijftig tegenstanders bijzonder slim zijn, maar als het grafisch niet vooruit gaat is de gamer nog ontevreden. Deze vijftig slimme tegenstanders worden goed door de centrale processor aangestuurd, maar de GPU (grafische processor) krijgt moeite om deze 50 slimme eenheden ook in vol detail op het scherm te krijgen, want het grafische werk moet natuurlijk door de GPU gebeuren. Een afweging zal dus gemaakt moeten worden.
_

De CPU's en GPU's van de consoles zijn meer bestemd voor graphics en physics dan A.I (Het zijn immers In-Order Processoren met gelimiteerde branch prediction).
Raytracing op The Cell zegt ook al genoeg. Terwijl The Cell niet eens een grafische kaart is.

The Cell kan heel veel grafische taken doen, hij is zelfs beter in sommige grafische taken als een 7800GTX kaart...soms wel met een factor van 5 tot 6 keer(!!!!)(http://gametomorrow.com/blog/index.php/2005/11/30/gpus-vs-cell/)
(The Cell kan zelfs texturemappen(!), CG framework renderen etc. etc.)

Daarom zal bij de PS3 niet alleen de GPU al het 'graphics werk' gaan doen.
De RSX dient dan meer zeg maar voor het 'verven van de graphics'.

En het eerste gedeelte over de SPE's klopt ook niet echt...maja goed.
Ik wacht eerst nog wel even op andere reacties.

Gast (84.192.160.xxx) op 16-06-2006 om 12:21
hahahahahaha, :P , ok inderdaad goed om te weten. Inderdaad de Cell van ps3 moet toch wel vermeld worden of ben je een fanboy??????? :D

Roderick op 16-06-2006 om 12:30 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Er zit ZEKER een limiet aan de GPU's....dit komt door technieken die ze gewoon niet aankunnen die in de toekomst gaan komen. Het blijft echt niet bij verfen hoor, er komt nog veel meer waar GPU's gewoon nodig zijn....de makers van deze GPU's weten zelfs te melden dat de voornaamste ontwikkelijk juist ook dáár gezocht moet worden en niet bij meerdere kernen.

Het eerste deel over de SPE's klopt WEL, maar het is te beperkt, dat is bewust gedaan omdat ik t ook leesbaar wilde houden.

Trouwens: ik heb je bron even doorgenomen: wat je daar ziet is natuurlijk pure onzin: ze zetten alle SPE's aan het grafische werk en dan nog issie 'pas' 30% sterker dan zo'n 7800 kaart, die SPE's gaan natuurlijk heel andere dingen doen dan renderen en dergelijke he... Natuurlijk zullen er beslissingen gemaakt worden om enkele SPE's dat werk te laten doen, maar er zijn (zoals ontwikkelaars zelf aangeven) heel andere dingen die met de SPE's worden gedaan.

Je loopt nu een beetje de wijsneus uit te hangen volgens mij, ik wil je niet aanvallen hoor, maar dit komt op mij meer over als Pro-PS3 praat dan echt eens rustig kijken wat de pros en cons zijn van multicore gaming.

Gewijzigd door Roderick op 16-06-2006 om 12:36

Nelus op 16-06-2006 om 16:20 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Nou mensen, let op...Ill.Skillz komt straks met een reactie die superlang is en alle argumenten van Roderick probeert uit te schakelen. Dit gebeurde ook al in een andere topic
Let the discussion begin!

Joni Philips (Eindredacteur) op 16-06-2006 om 21:02 [Niv: 1181 / Exp: 59072]
Kutaragi had wel op een gegeven moment het idee om een dubbele Cell in de PS3 te steken, de ene ging dan de functie van Cell op zich nemen, de andere (die dan ook 7 SPEs kon gebruiken ipv 6 + 1 voor beveiliging) de rol van de RSX. Ik dacht dat dat alleen een probleem ging geven met shaders.

Ugamer op 17-06-2006 om 11:43 [Niv: 14 / Exp: 707]
Wow, foto's of een game?

Gast (82.92.200.xxx) op 17-06-2006 om 17:11
riiiiight :?

Ill.Skillz op 20-06-2006 om 09:37 [Niv: 18 / Exp: 918]
Roderick,

De Xbox360 heeft toch ook een multicore architectuur, dus ik weet niet waar je die banale gedachte vandaan haalt dat ik PRO-PS3 ben.

En dan zit je leuk aan het eind van het verhaal me uit te maken voor een wijsneus, terwijl jij ongelovelijk domme statements maakt zoals dat de CPU’s van de Next-Gen Consoles beter zijn voor A.I dan voor Graphics en Physics …(LOL!)

En het is GEEN pure onzin dat The Cell beter is in BEPAALDE grafische taken dan een nVidea 7800GTX kaart. En ja natuurlijk gebruiken ze alle SPE’s.
Maar zoek eens een ander CPU(!) die zo goed grafische taken op zich kan nemen.

En het is logisch dat Developers bepaalde grafische ‘workload’ over gaan zetten naar de SPE’s aangezien de SPE’s ONTZETTEND goed zijn in geometrie, texturemapping etc. etc. (Doe anders een beetje research over dit onderwerp)
En dan heb ik het nog niet eens over de FFT calculaties.

(Sorry voor de nogal wat late reactie)

Roderick op 20-06-2006 om 15:49 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Ik zeg niet dat ze beter zijn, ik zeg dat ze naar alle waarschijnlijkheid daar meer voor gebruikt gaan worden. Domme statement...dacht het niet, aangezien dit ondersteund wordt door uitspraken van developers en engineers wereldwijd.

En tja, Alle SPE's....dus een theoretisch verhaal waar we niks mee kunnen. Ik geloof je wel dat de CELL tot grafische dingen in staat is, de vraag is alleen hoe de verhoudingen met multicore CPU's en GPU's zich gaan ontwikkelen.

Gast (82.73.81.xxx) op 20-06-2006 om 16:37
_O_

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Hardware
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden