Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Feature:

Videogame Industrie: Artiesten


Door Joni Philips op 15-08-2006 om 00:02
Bron: Gamed

De gamewereld is de laatste jaren enorm gegroeid en is daardoor een belangrijke economische sector geworden met dozijnen disciplines en verschillende soorten bedrijven. Zo hebben we beroepen zoals designers, producers en testers. Elk van de bedrijven en beroepen heeft zijn specifieke functies waardoor hij onmisbaar wordt om een game bij de gamer te krijgen.

Wij gaan nu elke week één tak van dit proces bekijken, we zijn begonnen bij de bedrijven, namelijk developers en publishers. Nu gaan we de functies binnen een developer zelf bekijken, dit zijn in grote lijnen vijf categorieën. Dit zijn testers, programmeurs, producers, artiesten en designers. Deze week gaan we kijken wat een videogame artiest allemaal moet doen. Deze mensen zorgen ervoor dat de graphics en het geluid van een game de juiste sfeer uitstralen. Ze bedenken het geluid van Katamari Damacy, ze kiezen voor de leuke achtergrondjes in LocoRoco, ... alles wat je zou kunnen bedenken om de inleving te verbeteren.

Een artiest begint meestal met het uittekenen van monsters, levels en personages op A4 papier. De beste modellen worden er dan uitgekozen met hulp van de designers en leiding van de artiesten. Vanaf dat moment kan het proces beginnen om het 2D ontwerp om te zetten in een 3D model, of 2D in het zeldzame geval dat er nog eens een pure 2D game verschijnt. Artiesten verzorgen hierbij de hele grafische kant van de afwerking. Zo moeten zij zorgen voor de texturen, de animaties, de tussenfilmpjes, ... en als belangrijkste natuurlijk, de Easter Eggs.

Een belangrijke tak van de videogame artiesten zijn de leveldesigners, deze mensen ontwerpen de levels, zowel qua structuur als uiterlijk. Zo is het hun verdienste dat in Lemmings er altijd één manier bestaat om een level uit te spelen als je goed gebruik maakt van je Lemmingen. De beroemdste leveldesigner is John Romero die de meeste levels voor de eerste shooters van id Software maakte.

Het proces van levels ontwerpen begint redelijk gemakkelijk, je zet gewoon de tekening om naar een 3D model. Daarna begin je de plaatsen toe te voegen waar een bepaalde actie gestart moet worden, waar monsters of voorwerpen moeten verschijnen, waar de NPCs moeten lopen, het bepalen van startpunten... dit hangt natuurlijk allemaal af van het genre. Zo zul je NPCs meestal enkel in RPGs en Action/Adventures zien lopen, terwijl je bijvoorbeeld startpunten enkel nodig hebt in een FPS multiplayermap.

Leveldesigners moeten zeer goed opletten, want zij zijn verantwoordelijk voor het bestaan van plekken in een level waar het veel te gemakkelijk is om te winnen, bijvoorbeeld in een multiplayermap een dak waar niemand je ziet liggen, maar vanwaar je wel gemakkelijk iedereen kan doden, of het bestaan van plaatsen waar je vast komt te zitten. Zulke problemen worden echter meestal opgemerkt door het gebruiken van speciaal programma's en het uitgebreid testen van de game door de testers.

Een artiest kan tot 55.000 euro per jaar verdienen, een animator verdient zo'n tienduizend euro meer op jaarbasis en het hoofd van de artiesten en animators verdienen ongeveer evenveel als hun collega's. Dit is de enige discipline waar het niet echt loont om op te klimmen. Dit proces wordt dan ook niet moeilijker naarmate je meer verantwoordelijkheid krijgt, terwijl hoofdprogrammeurs meer problemen moeten kunnen oplossen en hoofddesigners met steeds aantrekkelijkere concepten moeten komen.


00:02  Sony gebruikt GC2006 voor 2 aankondigingen
00:02  Atari heeft nog meer Test Drive in beeld voor ons
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Master Killer op 15-08-2006 om 21:16 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Ze krijgen wel erg weinig loon per jaar. Ik verdien nog meer .

Joni Philips (Eindredacteur) op 15-08-2006 om 21:21 [Niv: 1182 / Exp: 59075]
Jij verdient 50.000 euro op jaarbasis? Dat is 2 miljoen oude Belgische Franken, 100.000 oude Guldens ofzo.

Andreas16 op 15-08-2006 om 21:52 [Niv: 2 / Exp: 79]
Niet meer omrekenen in Guldens.

dead cop op 16-08-2006 om 20:05 [Niv: 6 / Exp: 290]
tja toch mis ik de guldens.
die goude oude tijd.

Master Killer op 17-08-2006 om 01:13 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Joni, eet jij weleens een frietje of een frikandelletje bij de snackbar of ergens anders. Kijk eens aan de onderkant van je bakje of je er een molen op staat. Is dat zo, dan dank ik je zeer .

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Videogame Industrie
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden