Na Advance Wars en Prince of Persia komt er nog een Turn Base Strategy (TBS) game voor de Nintendo DS, Age of Empires: The Age of Kings. Kan deze game zich meten met de rest?
Age of Empires 2: The Age of Kings was een uitstekende PC game die een grote groep fans heeft verkregen. In deze Real Time Strategy game van (voor die tijd) epische proporties hadden verschillende beschavingen het met elkaar aan de stok, met heftige real-time veldslagen tot gevolg. Met Age of Empires: The Age of Kings voor de Nintendo DS gooit men het bij Backbone Entertainment over een heel andere boeg. Omdat een RTS op de DS waarschijnlijk zal uitlopen op een strijd wie het snelst met zijn stylus overweg kan, in plaats van wie het meeste taktische inzicht heeft, heeft men een TBS gebakken.
Om de beurt zetten doen dus, waardoor het tempo een stuk lager zal liggen dan in zijn voorgangers. Ook is er voor een ietwat "cartoony" look gekozen, waarbij de vertrouwde Age of Empires feel gelukkig wel behouden blijft. Het is de bedoeling een economie draaiende houden, te vechten met je tegenstander(s) en tegelijkertijd technologische verbeteringen in je beschaving toe te passen om sterkere units en weer nieuwe technologische ontwikkelingen tot je beschikking te krijgen. Deze typische Age of Empires gameplay geeft de game extra diepte.
In de campain trek je ten strijde met bekende historische bevelhebbers als Richard Leeuwenhart en Jeanne d'Arc. Met deze Hero's heb je dankzij hun speciale powers en vechtkracht altijd een extra sterke troef achter de hand. Het verhaal wordt door middel van sfeervolle middeleeuwsachtige tekeningen uit de doeken gedaan. Je hebt de beschikking over Franken, Japanners, Mongolen, Saracenen (Arabieren) en Britten, en voor elke beschaving is een eigen campain opgezet. Overigens kun je ook huursoldaten uit andere volken rekruteren zoals de beruchte Perzische olifanten en Vikings. The Age of Kings zit bomvol historische feiten waardoor je deze game zeker moet halen als je bij je geschiedenislerares wilt scoren.
Als het gaat over een turn-based handheldgame moet je er, hoe kan het ook anders, Advance Wars bij betrekken. Mensen die de Advance Wars games hebben gespeeld zullen The Age of Kings gemakkelijk oppikken. Één unit op de map staat gelijk aan een legertje van dezelfde manschappen en de gevechten tussen deze eenheden spelen zich als een filmpje op het bovenste scherm af. Hierin gaan vloeiend bewegende 3D soldaten (die overigens wel uit ietwat weinig polygonen zijn opgebouwd) elkaar te lijf, gepaard met duidelijke levensbalken. The Age of Kings is simpelweg een compleet pakket dat alles bevat wat je van een TBS mag verwachten, inclusief meer dan veertig verschillende, gevarieerde units en natuurlijk de Fog of War optie waardoor de nog niet verkende delen van de map onzichtbaar zijn.
Voor gevorderden is de tegenstand van een beetje laag niveau. De tegenstander trekt er niet meteen op uit om zoveel mogelijk goudmijnen en boerderijen in bezit te krijgen, en gaat ook niet verstandig met zijn gewonnen grondstoffen om waardoor het je wel erg gemakkelijk wordt gemaakt. Je kunt battles spelen tegen drie computergestuurde legers op de hoogste moeilijkheidsgraad, maar dan eindig je altijd in langdradige gevechten die het er niet leuker op maken. Ook gebruikt de tegenstander vaak dezelfde taktieken. Gelukkig biedt een multiplayerspel uitkomst. Je kunt tegen een vriend spelen met maar één DS, die je dan om de beurt aan elkaar moet doorgeven. Deze uit Advance Wars (daar heb je hem weer) bekende manier van spelen werkt perfect voor een TBS als The Age of Kings.
|