Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Metroid: Zero Mission


Door Rik op 09-04-2004 om 12:58

Metroid: Zero Mission is een remake van de allereerste Metroid. Deze game zette een hele reeks op gang, en kent nu nog vele fans. Onlangs was de game ook met succes naar drie dimensies omgezet, en wel in Metroid Prime. Nu komt er dus weer een Metroid naar de Game Boy Advance. Ik bespreek hem hier in een uitgebreide review.



Gameplay: 96/100

Voor diegenen die het verhaal niet meer te boven kunnen halen van de NES-versie, hieronder een korte samenvatting.
Op planeet SR388 is een dodelijk virus ontdekt. Dit virus heet Metroid, en kan worden gebruikt voor de productie van biologische wapens. Bad guys proberen dit virus te stelen, met hun leider Mother Brain. Ondertussen bevind Samus, de grote heldin in het spel, zich op een heel andere planeet. Het is haar taak om de wereld te redden van de biologische wapens en de bad guys.



Je begint in Metroid met alleen nog maar een basisaanval. Al zeer snel in het spel vind je je eerste power-up, die je nog vele zult vinden. Deze upgraden je pakje telkens weer. Als je een upgrade hebt gevonden voor bijvoorbeeld je beam, kun je niet meer terugschakelen naar een vorige versie. De power-up die je (waarschijnlijk) als eerste vind is de Morph Ball. Hiermee kan Samus zich oprollen tot een balletje, en kun je door gangen komen waar je eerst niet doorheen kon. In het begin zal het nog niet zo moeilijk zijn de juiste weg te vinden, maar later wordt het dat zeker. Telkens als je een power-up vind, kun je het beste even op je map kijken om eens te checken of je nu niet ergens doorheen kan waar je eerst niet doorheen kon. Misschien vergeet je anders wel een bonus, of zelfs een compleet nieuwe power-up. Als je dit vergeet, kun je vast komen te zitten in het spel. Het is dan zoeken naar de juiste plek om een power-up te vinden zodat je weer verder kan.

Nu even een stukje over de power-ups zelf. Je kunt ze krijgen voor betere aanvallen, bijvoorbeeld in het begin krijg je de raket. Dit blijkt later een van de belangrijkste wapens in het spel te zijn. Je vuurt hem af door de schouderknop R in te drukken, en daarna op B. Je vindt vele uitbreidingen voor de raketten, ze lopen al zeer snel in het begin van het spel op. Je begint met 5, maar dat worden er al snel 10, 20, 50, 70 enz.
Ook zijn er power-ups die niet in de vorm van wapens zijn, zoals de eerder besproken Morph Ball. Een ander voorbeeld is dat je een power-up krijgt waarmee je aan muren kunt hangen. Ook met deze power-ups kun je op stukken komen waar je voorheen niet kon komen. Metroid is dus zeker niet alleen actie, maar ook een beetje puzzelen.



De map is erg belangrijk. Op de map kun je bekijken zien waar je al bent geweest, en waar je niet verder door kon. Er zijn speciale kamers, die de ‘Map Rooms’ heten, waar je je map kunt laten ‘upgraden’. Hiermee zie je meteen alle gangen. Alle gangen die grijs zijn, heb je nog niet doorzocht. Als je slim bent, maak je goed gebruik van de map. Het beste is namelijk alles te doorzoeken, zodat je geen grijs meer overhoudt. Soms kan dit nog niet, omdat je eerst iets moet vinden zodat je erdoor kan. Er zijn ook ‘Save Rooms’. De naam zegt al waar het voor dient. Je kunt dus niet op elk moment in het spel saven, daarvoor moet je eerst een Save Room vinden. Maar gelukkig zitten ze overal in het spel, en zijn ze nooit moeilijk te vinden.

Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Beoordeling
Gameplay   93
Sound   85
Graphics   85
Replay   74

Een perfecte titel om intrede te maken met de Metroid-serie.
84


13:15  Eerste Engelstalige Tales of Symphonia Trailer!
11:55  Ook Pasen in Final Fantasy XI
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Joost op 09-04-2004 om 13:01 [Niv: 4 / Exp: 203]
Mooie review Rik !

The_Gamer op 09-04-2004 om 22:53 [Niv: 26 / Exp: 1323]
Dit spel wil ik echt graag hebben!

NL|MegaMika op 10-04-2004 om 19:32 [Niv: 134 / Exp: 6703]
Metroid Zero Mission in naar mijn mening een geweldige game. Er is echter Ă©Ă©n groot punt van kritiek: Nintendo heeft geen optie ingebouwd om maprooms en tips uit te zetten. Wie Fusion heeft gespeeld kent het: zodra je een nieuw item vind word je de weg geheel uitgestippeld. Dit is totaal in tegenstelling tot Metroid 1, 2 en 3 (Super), waar je echt op jezelf alles moest onderzoeken. De kritiek dat het spel kort is komt niet doordat de omgevingen te klein zijn (het spel is enorm), maar doordat je helemaal niet meer hoeft te zoeken. Het grootste zoekwerk bestaat uit 'oei ik kan hier niet heen, maar onder mij zie ik een gang waar ik wel heen kan.' 1 keer raden wat er zich in die gang bevindt. Inderdaad, de powerup om naar de gang erboven te kunnen. Dan zijn er nog die gare chozo-statues die je precies je volgende doel aangeven op de map, echt bagger dat je dat niet uit kan zetten.

Ik raad iedereen aan de moeilijkheidsgraad op normal te zetten, en niet op easy. In normal ros je binnen 5 uur door het spel heen, het is dan echt té makkelijk.

De gameplay is naar mijn mening op 1 punt na perfect. Ik heb er absoluut moeite mee om de L-knop te gebruiken voor het schuin omhoog richten, en L + omlaag voor schuin omlaag. Helemaal als je tegelijkertijd ook rent, R ingedrukt houd om een missile te schieten en ineens in een andere richting moet schieten. Je vingers raken echt in de knoop. Verder speelt het echt geweldig, een gouden klassieker die platformliefhebbers gewoon MOETEN hebben.

Tip: importeer hem uit Engeland o.i.d., scheelt je bijna de helft.

Gast (84.35.21.xxx) op 24-06-2005 om 16:05
Metroid Fusion was beter, laten we eerlijk zijn.

Red_Army op 27-11-2005 om 01:39 [Niv: 28 / Exp: 1392]
ik zit vast help me
mingnumb@hotmail.com

Gast (82.92.98.xxx) op 18-02-2006 om 18:50
}> dan moet je los komen

dat is het enige wat ik zeg kijk naar gebroken stukke muur enzo :D probeer alle items te pakkem

meer zeg ik niet :X

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Metroid: Zero Mission
Type:
Game
Releasedatum:
08-04-2004
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media