Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Super Monkey Ball: Banana Blitz


Door Gideon op 28-12-2006 om 00:21
Bron: Gamed

Super Monkey Ball zag ooit het levenslicht op de Nintendo GameCube en is voor velen nog steeds de beste launchgame van de paarse kubus. Dat is even slikken voor de Nintendo-fan; Sega deed wat Nintendo toch een beetje liet afweten met Luigi’s Mansion.


En wat is dat dan? Gewoon een heel verslavende, uitdagende en lang speelbare game maken. Tel daarbij op dat Super Monkey Ball een compleet nieuwe franchise was en je kunt stellen dat Sega de smaak goed te pakken had. Maar genoeg schouderklopjes voor de Japanse ex-console fabrikant; op naar de review van Banana Blitz, de jongste telg in de Super Monkey Ball serie.

Drama. Een gigantisch drama vindt plaats op... Monkey Island? We gaan er voor de goede orde dan maar even vanuit dat de locatie die naam draagt, want dat wordt uit het introfilmpje niet helemaal duidelijk. Maakt natuurlijk ook niet uit, want wat wel duidelijk is, is wat er zojuist heeft plaatsgevonden. Een grote gorilla heeft, waarschijnlijk geheel tegen zijn karakter in en gewoon veroorzaakt door een extreem slechte jeugd, de bananen gestolen en AiAi en zijn vrienden moeten er op uit trekken om ze terug te halen... in een stel glazen ballen. Eerlijk waar, ik vraag me oprecht af waarom Sega überhaupt de moeite heeft genomen om een filmpje te maken; het verhaal is het in ieder geval niet waard.



In de maingame van Super Monkey Ball: Banana Blitz is het, net zoals in de eerste twee Super Monkey Ball titels, de bedoeling om zo snel mogelijk een aap in een bal over een hindernisbaan te leiden. Aan het einde van het parcours staat een poortje en wanneer de aap deze passeert, is het level gehaald. De bal (incl. desbetreffende aap die de binnenzijde van deze bal bezet) wordt ‘bestuurd’ door de WiiMote te kantellen in de richting waar je de bal heen wilt hebben. Kortom, wil je naar voren, dan kantel je naar voren. Wil je naar rechts, dan kantel je de WiiMote naar rechts. Heel simpel en, verrassend genoeg, werkt dit erg goed. Sterker nog, het lijkt alsof de serie al die tijd heeft gewacht op de Wii. Het was alsof Sega bewust een ontzettend slecht deel ertussendoor heeft gegooid (Super Monkey Ball Adventure), omdat Nintendo maar niet wilde opschieten met die nieuwe console, alsof Super Monkey Ball: Banana Blitz niet is ontworpen voor de Wii, maar de Wii voor Super Monkey Ball…

Nieuw in dit deel is de mogelijkheid om te springen. Dit zou moeten kunnen door de WiiMote omhoog te zwiepen, maar geloof mij, dat werkt voor geen meter, helemaal niet als de parkoersen iets moeilijker worden. Gelukkig besefte Sega dit ook en heeft men geďmplementeerd dat een druk op de A-knop ook voldoende is om het aapje het luchtruim te laten kiezen. Persoonlijk kan ik er niet uitkomen of al dit gespring nu een goede of een slechte zet is. Aan de ene kant biedt het meer mogelijkheden om de banen nog moeilijker en uitdagender te maken, aan de andere kant verliest de franchise iets van zijn charme, omdat het niet alleen meer om rollen gaat. Laten we het er maar op houden dat het de boel fris houdt en dat het niet slecht, dan wel goed is.



De maingame bestaat uit een achttal werelden met elk een eigen thema. Jungle, ijs, lava, woestijn, ruimte; de Nintendo gamer kent het allemaal wel. Deze thema’s zien we terug in de achter- en ondergronden. In bijvoorbeeld het woestijnlevel zien we als achtergrond woestijn (verrassing) en piramides, terwijl de ondergrond bestaat uit bruine stenen (negen van de tien keer gestapeld tot piramide). Opvallend is de keuze van Sega om ditmaal ook vijanden rond te laten lopen. Deze oerstomme, wandelende objecten maken het net even een stukje lastiger om over dat smalle plateautje te manoeuvreren. Ik zie wel niet in waarom de welbekende flipperkastpaaltjes uit de eerdere delen niet voldeden, helemaal niet omdat deze in Banana Blitz ook gewoon van de partij zijn…

Had dan liever iets meer tijd gestoken in het aantal levels, want acht werelden met elk acht levels, een bonusstage en een eindbaas is toch een beetje aan de korte kant, helemaal als je bedenkt dat de eerste drie werelden voor mensen die maar een beetje ervaring met Super Monkey Ball hebben, weinig uitdaging bieden. Ook de moeilijkheidscurve had wat meer aandacht mogen krijgen; daar waar de eerste drie werelden nauwelijks de moeite waard zijn, daar wordt het vanaf de vierde wereld ineens een stuk pittiger. En voor de echte die-hards onder ons zijn de laatste twee werelden; frustrerend moeilijk, maar wat is de voldoening dan groot als je het uiteindelijk toch gehaald hebt.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   84
Sound   80
Graphics   70
Replay   85

De Wii lijkt gemaakt voor Super Monkey Ball.
82


11:21  Armored Core 4 en de eerste missie
00:21  WWE SmackDown! vs. Raw 2007
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Xant1 op 28-12-2006 om 08:05 [Niv: 15 / Exp: 726]
Goede review!! Lijkt me wel lollige game, maar niet echt mijn launchtitel .

Devilly op 28-12-2006 om 08:53 [Niv: 275 / Exp: 13756]
Dat waar het om gaat, de gameplay, zit dik in orde. Dit wordt dus misschien wel een game die ik ga halen.

Gast (86.91.216.xxx) op 28-12-2006 om 09:55
;) :) zekr wel een spel voor mij :X

Stefan L op 28-12-2006 om 10:02 [Niv: 28 / Exp: 1403]
lijkt me wel een vette game.

shikamaru op 28-12-2006 om 12:55 [Niv: 21 / Exp: 1028]
goede review weet nog nie of ik hem kooop zit te denken deze game of red steel maar ik zie nog wel

Gast (83.81.31.xxx) op 28-12-2006 om 14:29
ik heb de wii al 2 weken of zo en dat ding is zo cooooool ik ZELDA TWILIGHT PRINCESS gekocht en
dat is een van de beste spelen die ik ooit heb gespeld de wii is veeel leuker dan de ps3 *D

ruben1234 op 28-12-2006 om 16:50 [Niv: 12 / Exp: 598]
Jij hebt op de PS3 gespeeld zeker? Fanboy?

wackyprofessor op 28-12-2006 om 19:47 [Niv: 224 / Exp: 11181]
Is wel een game die je moet hebben als je een Wii hebt, met apen rollen wie vindt dat nou niet leuk?

Gast (62.163.252.xxx) op 28-12-2006 om 21:14
De game is idd leuk! Ik heb alleen met sommige minigames een ernstog besturings probleem. Zo is het werkt golf bijvoorbeeld heel slecht in Super Monkey Ball.

Iemand anders hier ervaring mee?

Gideon op 29-12-2006 om 19:59 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Zie de review
Een aantal minigames is inderdaad zo goed als onspeelbaar.

Gast (62.163.252.xxx) op 29-12-2006 om 20:31
Een aantal... maar is golf er daar één van :P

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Super Monkey Ball: Banana Blitz
Type:
Game
Releasedatum:
08-12-2006
Ontwikkelaar:
SEGA Sammy Holdings
Uitgever:
Atari
Media:








Meer media