Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Hotel Dusk: Room 215


Door Jasper_ op 23-04-2007 om 07:48
Bron: Gamed

Hotel Dusk is een adventure, vergelijkbaar met zijn voorganger Another Code. Another Code werd redelijk positief ontvangen door de pers en de gamers. Ook ik had me wel aardig vermaakt met deze game en ik werd dan ook enthousiast toen de eerste beelden van Hotel Dusk: Room 215 binnenkwamen. Dat lijkt wel een must-have! Toch?

Ja, daar staat hij dan, in een hotel in the middle of nowhere. Zonder zijn spullen. Zijn spullen moet hij hier nog ergens zien op te halen om ze vervolgens aan de man te brengen. Maar eigenlijk is hij daarvoor niet hier. Eigenlijk ben je hier om je verloren maat te vinden, toch Kyle Hyde? Ik spreek bewust vanuit derde persoon, want ik ben het niet zelf die daar staat. Het is Kyle Hyde, de hoofdpersoon van Hotel Dusk: Room 215. Ik voel me maar weinig verbonden met Kyle, ik help hem slechts met zijn zoektocht naar Bradley. Eigenlijk vind ik hem maar een beetje een sukkel, maar daar zal ik nog op terugkomen.

Hotel Dusk: Room 215 speelt zich af in 1979. Tien jaar daarvoor was Kyle nog een gerespecteerde rechercheur, tot hij zijn partner Bradley neerschoot, wiens lichaam in het water terechtkwam en vervolgens nooit meer is gezien. Kyle kreeg ontslag en ging vanaf dat moment als huis-aan-huisverkoper door het leven. Dit brengt hem naar een mysterieus hotel waar hij een pakketje met verkoopartikelen moet afhalen. Kyle heeft echter een dubbele agenda, want Bradley blijft door zijn hoofd spoken. Waar zou hij gebleven zijn? Leeft hij überhaupt nog? En waarom heeft hij Kyle verraden tijdens die zaak? Om antwoord op deze vragen te krijgen gaat Kyle op onderzoek uit in het hotel. Hoe dieper je reikt, hoe meer je lijkt te beseffen wat er zich tien jaar geleden heeft afgespeeld, maar ook loop je andere mysteries tegen het lijf en worden er meer vragen opgeroepen. Wat is er bijvoorbeeld met je kamer (nummer 215) aan de hand?


Je zoektocht vindt alleen in het ouderwetse, bruinige hotel plaats, wat op den duur een beetje eentonig kan worden. Het grootste gedeelte van de game zal je bezig zijn met conversaties met het personeel en de andere gasten van het hotel. Zet je leesbril maar vast op, want het zo langdradig mogelijk spreken blijkt al gauw een hobby te zijn van de andere personages. Ok, Another Code was aan de korte kant, maar of dit nu een oplossing is? Even snel to the point komen is er niet bij, maar snel alles doorklikken of met je gedachten afdwalen, is ook geen optie, want de inhoud van de gesprekken is van wezenlijk belang. Stel je bijna aan het eind van een gesprek een verkeerde vraag, dan zit de kans er dik in dat het Game Over is en mag je het ellenlange gesprek nog eens fijntjes overdoen.

Naast de eindeloze conversaties bestaat de gameplay uit rondlopen en het zoeken naar voorwerpen en het oplossen van kleine puzzels. Zoals je door de screenshots al wel zult hebben opgemerkt, dien je de DS overdwars te houden, zoals we dat eerder ook bij Brain Training hebben gezien. Je loodst Kyle door de omgevingen door met de stylus op het plattegrondje op het rechterscherm naar de gewenste richting te drukken. Het linkerscherm laat in 3D de spelwereld vanuit eerste persoonsperspectief zien. Overigens kunnen linkshandige gamers de DS ondersteboven houden, zodat het touchscreen aan de linkerkant zit. De karakters zijn op een originele manier weergegeven; ze laten hun emoties blijken door mooie potloodgeschetste animaties. Het geluid van de game speelt een ondergeschikte rol en er valt niks op aan te merken.


Door de nadruk op conversaties is er een kleinere rol weggelegd voor de puzzels. Hier hebben de makers ook overduidelijk minder tijd in gestoken, want ik ben zelden een puzzel tegengekomen waarvan de oplossing iets was waar ik achteraf trots op kon zijn. Die lag namelijk te veel voor de hand, of was juist zo onduidelijk dat ik alles maar ging proberen in de hoop iets goeds te doen. Dan dacht ik niet aan wat ik zelf zou doen in die situatie, maar wat het spel nou eigenlijk van me wil, en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Ook lijkt het erop dat de makers vooral wilden ontdekken wat je nou allemaal met die DS kan doen, met de twee (dichtklapbare) schermen, touchscreen en microfoon, in plaats van dat ze de speler daadwerkelijk wilden prikkelen met uitdagende puzzels.

Ik wil die suffe Kyle Hyde helemaal niet zijn. Niet alleen zie hij er niet al te flitsend uit, hij is ook daadwerkelijk een beetje een sukkel. Soms zag ik een gebeurtenis of een “ontdekking” al van tevoren aankomen, of had ik in een gesprek al iets begrepen ver voordat Kyle het na lang twijfelen en dubben ook eindelijk snapte. Het verhaal verloopt uiterst traag en komt pas na uren spelen een beetje op gang. Ondanks alles bleef ik doorspelen en wachtte ik op dat ene moment waarop de game eindelijk zou gaan rollen en ik er meer bij betrokken zou worden. Maar dat moment kwam niet en het was tegen de tijd dat de credits aan mijn neus voorbij rolden nog steeds niet gekomen. Ik beweer niet dat dit voor iedereen hoeft te gelden, misschien geniet jij wel van begin tot eind van het verhaal, maar voor mij is het merendeel van de karakters en dialogen gewoon niet boeiend. En dat is dodelijk voor een game die hier in feite geheel op steunt. Hotel Dusk wordt wel eens vergeleken met een boek. Een goed boek is echter minder saai -en bovendien stukken voordeliger. Nee, haal dan liever Another Code in huis.
Beoordeling
Gameplay   60
Sound   70
Graphics   85
Replay   70

Misschien iets voor mensen met een liefde voor het lezen van lange gesprekken.
65


07:57  Mario Strikers multiplayer regiospecifiek
07:30  Treasure Island Z
 Reacties (17)
 Pagina: 1
ByQs op 23-04-2007 om 08:00 [Niv: 5 / Exp: 243]
slechte review vind ik het spel is veel beter

Gast (195.241.121.xxx) op 23-04-2007 om 12:32
Ik heb geen zin om de hele review door te lezen(sorry(A)), maar ik geef het spel zowieso een hoger cijfer dan een 6.5, eerder een 8. Maarja meningen verschillen.

Gast (83.160.172.xxx) op 23-04-2007 om 12:33
En dat kan ik alleen maar bevestigen, alleen omdat de stijl gewaagd is word het of afgekraakt of in de hemel geprezen...


Killer 7 anyone ? Wat mij betreft is dit spel zeker een 8.1 waard

Gast (82.173.247.xxx) op 23-04-2007 om 12:42
Hij is toch positief over de stijl hij heeft graphics toch een 85 gegeven? MIj lijkt al dat lezen ook niet echt wat ik vond dat je bij Another code al veel lezen moest.

madmaniac op 23-04-2007 om 12:43 [Niv: 65 / Exp: 3265]
De voorganger heb ik nooit gespeeld en ik denk ook niet dat ik deze ga halen

Gast (194.151.44.xxx) op 23-04-2007 om 12:43
Volgens mij kreeg Killer7 hier ook een 8, dus dat zit redelijk in de buurt ;)

Gast (82.173.247.xxx) op 23-04-2007 om 12:45
leg mij de vergelijkenis tussen Killer 7 en deze game eens uit... :?

Gast (194.151.44.xxx) op 23-04-2007 om 13:06
Gewaagde stijl :)

LUPUS op 23-04-2007 om 13:08 [Niv: 81 / Exp: 4043]
Voordat deze studio werd opgepakt door Nintendo en DS-spellen maakte, werden al deze spellen afgezeken op ontelbare dialogen en taaie verhalen. Die minpunten zitten er nog duidelijk in, lees ik.

Wat anoniemelingen hier dumpen slaat dan ook nergens op. Een visuele stijl die afwijkt van het gebruikelijke, rechtvaardigt nog geen vergelijking met Killer 7. Een spel draait ook niet alléén om zijn visuele stijl dus het zou stupide zijn het spel daarom ook maar een 8 te geven. Lezen - dan beargumenteerd oordelen.


Joni Philips (Eindredacteur) op 23-04-2007 om 14:36 [Niv: 1182 / Exp: 59075]
Een spel met een compleet gebrek aan gameplay verdient, lijkt mij dan toch, geen 8. Spijtig genoeg keek ik uit naar deze titel.

Gast (62.251.121.xxx) op 23-04-2007 om 20:32
Het spel is echt vet hoor...ben je wel een paar uur mee zoet :P . Echt vet om te spelen, alleen soms wel erg lastig...weetje niet waar je heen moet.

Gast (84.26.66.xxx) op 25-04-2007 om 17:27
weet iemand hou je het spellentje met die 6 muntjes oplost

Gast (84.82.53.xxx) op 27-04-2007 om 14:48
Wat is dit voor een game ziet er vet nep uit.
ik hoop dat deze game voor XBOX 360 en Nintendo DS is.

Limmepie op 27-04-2007 om 18:49 [Niv: 21 / Exp: 1043]
ZO lijkr echt veel op de review van jurjen, zeker toeval?

Ryanne op 01-05-2007 om 12:28 [Niv: 1 / Exp: 46]
Ik heb het spel gekocht en ik vind het erg leuk, ben nu 10 uur bezig en ik ben bij hoofdstuk 8. Heb Another code ook gespeelt, vond dat ook erg goed. Ik vind Hotel Dusk wel iets leuker omdat je meer gesprekken hebt met meerdere personages.

Gast (83.87.21.xxx) op 15-05-2007 om 18:59
IK heb het spel ook ben bij hoofdstuk 8 vind het zeker een dikke 8 vind alleen sommige dingen heel onduidelijk.....

XsharonXbabyX op 28-05-2007 om 14:38 [Niv: 0 / Exp: 4]
help ik sit vast!!
ik zit in hoofdstuk 3 en ik moet die elektrische kamer om die stoppen aan te zetten maar dat lukt niet please help me !!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Hotel Dusk: Room 215
Type:
Game
Releasedatum:
13-04-2007
Ontwikkelaar:
Cing
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media