Het PlayStation Network is een plek voor heel wat originele titels, games als fl0w, LittleBigPlanet en Calling All Cars hadden nooit een kans gekregen zonder dit online platform. Ook Idol Minds, een Amerikaanse Sony studio die we kennen van Cool Boarders en My Street, komt met een eigen PSN titel in de vorm van Pain.
Het concept van de game doet denken aan de Crash Test Dummies games waarin je speelt als een figuurtje dat niet kan sterven en dat moet ontsnappen aan alle gevaren. Dat laatste moet je niet doen in Pain, dit is de ultieme game voor sadisten. In de belangrijkste singleplayermode Paindemonium is het de bedoeling om je personage te lanceren met een katapult tot hij op een pijnlijke manier landt. Het lanceren van de katapult doe je simpelweg door de rechter analoge stick achteruit te trekken, te mikken en dan los te laten. Hoe pijnlijker de landing, hoe meer punten je scoort. De game gebruikt de Havok physics engine, dus alle botsingen zullen ook effectief pijnlijk lijken.
Natuurlijk zijn er hierbij enkele factoren die nog meer pijn kunnen opleveren. Zo kun je bijvoorbeeld de beginpose van je personage te veranderen om zijn pijnpotentieel te verhogen. Tijdens de vlucht zelf kun je lichte koerswijzingen doorvoeren om bijvoorbeeld dat gigantische reclamebord te raken dat een metertje naast je huidige koers ligt. Je kan ook onderweg proberen om een gebouw vast te grijpen zodat je plots stopt, waarna je naar een zekere dood valt. Dit lukt wel maar één keer per vlucht, het is dus niet mogelijk om je val meerdere malen te onderbreken. Eens je geland bent, kun je nog enkele meters bewegen, bijvoorbeeld om onder de trein te gaan liggen in plaats van ernaast. Hoe ver je kunt bewegen hangt af van de Ooch meter die bovenaan je scherm staat.
Paindemonium is echter niet de enige gamemode van het spel, er is ook nog de Challenge Mode waarin je punten scoort door aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Paindemonium is maar een oefening voor deze mode. Twee uitdagingen zijn reeds bekend. Ten eerste hebben we 'Spank the Monkey' waarin de stad vol loopt met chimpansees, hierin is de bedoeling simpel: raak alle apen voor de tijd op is. Raak ze allemaal in één beurt en je krijgt een tijdsbonus. Je kunt zelf kiezen in welke volgorde je ze aanpakt, maar het mag duidelijk zijn dat dit niet simpel is. Mime Toss lijkt gelukkig iets gemakkelijker, in deze mode moet je een mimespeler oppikken in het midden van je vlucht en hem dan tegen een bepaald doelwit gooien voor je zelf landt.
Naast singleplayermodes is er ook een multiplayer zoals de Horse mode waarin je met meerdere spelers aan de slag gaat. Hierbij is het simpelweg de bedoeling om de hoogste score te halen. Er is wel een klein addertje onder het gras. In elke ronde mag de eerste speler bepalen welk object je moet raken, als je dit object niet raakt, krijg je een letter van het woord 'HORSE.' Eens je alle letters van het woord hebt, heb je verloren. Dit concept is gebaseerd op het gelijknamige spelletje bij het basketbal. Je moet dus nabootsen wat de eerste speler doet en tegelijk hem overtreffen qua score. Ideaal voor een middagje multiplayer, dit kun je ook online doen. Naast Horse is er ook een één tegen één mode en een coöp. Daarnaast kun je replays van je beste stunts uploaden.
Pain wordt in ieder geval een heel origineel titel, maar met beperkte inhoud. Dit wordt gedaan om de titel goedkoop te houden en snel te laten komen. Later zullen er via microtransacties nieuwe downloads komen. Denk hierbij aan nieuwe personages of nieuwe steden. In het begin zijn er vier personages en één stad beschikbaar. Er zullen ook nieuwe gamemodes komen die gebaseerd zijn op de ideeën van de spelers, maar het is niet duidelijk of dit gratis of betalend zal worden. Er zal dus meer te doen zijn dan het initiële aanbod. Eens begonnen aan de titel zal het waarschijnlijk even duren voor je ermee stopt want sadistisch zijn we diep van binnen allemaal. Voorlopig is het echter nog even wachten op de game, er is nog geen definitieve datum.
|