Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Feature:

Win some, lose some...


Door Sebastiaan van Wijk op 14-11-2003 om 00:33

Ik ben er niet helemaal uit. Goed of slecht? Winnen van marktaandeel of verliezen van support? Één van de elementen moet de doorslag gaan geven, maar vooralsnog blijft de situatie rondom de GameCube schemerig.


Laat ik twee dingen voorop stellen, ik ben:
1. Een grote fan van Nintendo en door mijn aderen stroomt het bloed van de mensen die de Nintendo Magic nog voelen, wat een uitstervend ras lijkt te zijn.
2. Een rasoptimist, die altijd probeert de zonnige kant van de zaken te zien en waar mogelijk wil ik de vooruitzichten zo positief mogelijk weergeven.

Dat neemt helaas niet weg dat de GameCube wat zorgen baart. Er is nogal veel te vertellen rondom deze console, als je alleen al kijkt naar de schommelingen in de verkopen of het verschil in verkopen per continent. Je wordt er niet echt wijs uit door alleen cijfers te bekijken, zoveel lijkt wel duidelijk te zijn. Vandaar een feature om maar eens wat voorvallen op de gamesmarkt op een rijtje te zetten.

De Cube gaat beter en beter!!!
Sinds de prijsverlaging naar 99,- euro is het marktaandeel flink vergroot, wat zoveel wil zeggen als 'de verkopen zijn gruwelijk omhoog geschoten'. Dit is natuurlijk heel gunstig voor Nintendo: Meer mensen kopen een Cube en die mensen hebben spellen nodig. Duidelijk?
Mooi! Doordat meer mensen ook meer spellen nodig hebben, gaan de verkopen van software (spellen dus) ook omhoog. Als er meer mini-dvd's over de toonbank schuiven, ruiken de spelmakers hun kans om extra geld te verdienen. Ofwel, de Cube krijgt meer support van developers, omdat het risico op verlies (te weinig verkochte games) voor deze gamesproducenten lager wordt. Wanneer de ondersteuning van de Cube toeneemt, kan Nintendo haar verkopen laten stijgen. Dit komt dan door toenemend vertrouwen van de consument en natuurlijk meer exclusives.
Zo! De cirkel is rond (ja duh, dat is een cirkel altijd), meer verkopen leiden, beter support. Beter support leidt tot betere verkopen!
Zo dan, dat lijkt de goede kant op te gaan. Lekker, voor een optimist als ik.

Maar Midway dan?
Euhhh...wie? O, die ja. Ja, euhhh...jammer! De vlieger lijkt (of ik moet zeggen blijkt) niet op te gaan. De support gaat er namelijk helemaal niet op vooruit. Van CodeMasters tot Midway gaat de support achteruit. Nu is ook ESPionage (inmiddels onder de nieuwe naam Psi Ops) gecancelled, om dezelfde reden als vorige week The Suffering. Twee potentiële topgames van Midway!
Ze cancellen de spellen, omdat de twee leidende consoles alleen deze franchise behoeven. Dus moet de GameCube nummer drie in de rij staan. Verkopen en marktaandeel spreken dit tegen op het moment, maar vooral in de VS is de Xbox de Cube flink de baas (ja, ik laat de PS2 even buiten beschouwing). Maar wereldwijd zouden toch meer Cubes verkocht zijn volgens Reuter...
Imago moet dan toch een rol spelen, evenals marketing en de kwaliteit van relaties tussen de developers en media met de consolefabrikanten. Nintendo maakt op één tot alle van deze punten flinke fouten, anders pakt het niet zo uit.

Toch is er hoop.
Veel 3rd party developers lijken wél tevreden te zijn met Nintendo en graag voor de volgende console te gaan ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan hernieuwde support van Square! Hieruit moet te halen zijn dat Nintendo er in ieder geval aan werkt om de banden met belangrijke bedrijven aan te halen.
Één kleine opmerking hierbij: ik krijg de indruk dat dit in het land van de rijzende zon voorlopig beter lukt dan in het westen. Niet geheel geruststellend...

Lees ook deel 2 van deze Feature!

Pagina: 1 | 2


14:17  De sterrencatalogus is weer aangevuld!!
21:37  Een boxart die je fantasie te buiten gaat!
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Sebastiaan van Wijk op 14-11-2003 om 00:35 [Niv: 73 / Exp: 3645]
Ik hoop dat sommige termen en denkstappen niet te economisch zijn voor jullie oid

Stephan op 14-11-2003 om 07:26 [Niv: 2 / Exp: 86]
soo... verkopen omhooggeschoten... echt wel. We verkochten voor elke GC 2 Xboxen en 5 PS2's, nu verkopen we vor elke Xbox 3 GC's en 5 PS2's

maar een mooie feature

L!nk op 14-11-2003 om 08:03 [Niv: 17 / Exp: 848]
Ja idd, zeer goede feature

Op zich valt dat verhaal over kleinschaligheid nog wel mee. Het wordt pas echt een probleem als ook de handheld markt wordt overgenomen. Verder wordt er volgend jaar natuurlijk iets bekend gemaakt wat belangrijk zal kunnen zijn (Megaton again). Nintendo heet enorm veel geld, ze doen er alleen niet veel mee, durven geen risico's te nemen

Sebastiaan van Wijk op 14-11-2003 om 10:31 [Niv: 73 / Exp: 3645]
Naja, ivm MS en Sony zijn ze nog steeds verschrikkelijk beperkt in de breedte natuurlijk
Ik heb de handheldmarkt overigens ff overgeslagen, want het was half Ă©Ă©n en ik wilde gaan slapen

L!nk op 14-11-2003 om 12:38 [Niv: 17 / Exp: 848]
Ja je hebt idd tot laat door geschreven Maakt niet uit dat je hem overslaat, je bent tenslotte GameCube hoofdredacteur. Misschien is het een idee voor een feature die ik ga schrijven. De positie van de GBA in de handheldmarkt nu en in de toekomst ofzo.

Sebastiaan van Wijk op 14-11-2003 om 13:34 [Niv: 73 / Exp: 3645]
Als je hem schrijft, bewaar hem dan maar (als worddoc ofzo) tot volgende week, anders worden onze lezers te moe van ons gebl@@t

Madmaxx op 14-11-2003 om 17:31 [Niv: 7 / Exp: 353]
je bent inderdaad wel heel erg positief . Ik denk niet dat het gelijk uit de problemen komt, van de 3de plaats naar de 2de stijgt of wat dan ook. Maar het gaat wel beter ja. Maar toch zie ik af en toe wanhoop bij Nintendo zoals de reclame die ik nu hoor. Gamecube met MK: DD, 4 zelda games enz... voor maar 149 euro. Ik vind dit wanhopig klinken. Je zeg ook meer Exclusiefe titels voor Gamecube doordat er meer gamers een Gamecube kopen. Maar dit is echter onzin Want bijvoorbeeld bij PS2 zijn er niet veel exclusieve titels. De enigste manier om meer exclusieve titels te krijgen is met een geldzak zwaaien zoals Microsoft dat doet.

Sebastiaan van Wijk op 14-11-2003 om 20:37 [Niv: 73 / Exp: 3645]
Ja, vind jij, maar de praktijk wijst anders uit

Sony heeft wel degelijk betere support van 3rd party's door de grote userbase = feit. Dus ik discussieer er verder niet over

Daarnaast zeg ik eerlijk positief te zijn, maar wel realistisch. M'n argumenten zijn goed uitgewerkt en ik zeg dan ook HELEMAAL NIET dat Nintendo al uit de problemen is...
Dat maak rij ervan

Madmaxx op 15-11-2003 om 11:14 [Niv: 7 / Exp: 353]
Ik bedoel er ook niet mee dat jij dat wel denkt. Maar ik bedoel ermee dat het nog wel ff zal duren voordat het ze lukt. En idd sony heeft een mooie aantal 3rd party developers. Maar het aantal Exlusieve titels zijn laag. Laatst waren de mooiste exclusieve titels (GTA3, GTA:Vice City) ook niet meer exclusief. De volgende deel zal dat wel worden maar voor hoelang? Nintendo heeft wel de mooie voordelen dat zijn concurenten hun spellen niet hoefen. En dat betekent dat ze toch een mooie aantal exclusieve titels blijven houden.

Bjorn op 16-11-2003 om 12:18 [Niv: 6 / Exp: 297]
Erg goede feature Bas !!!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Nintendo GameCube
Type:
Hardware
Releasedatum:
03-05-2002
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:



Meer media