In 1997 gebeurde er iets bijzonders. Wat gebeurde was zo uniek dat het de wereld van de videogames voorgoed veranderde. GoldenEye 007 lag in de winkels en schokte zowel gamer als gamepers.
Voor het eerst kregen de consoles een first person shooter waar zelfs de meest console-sceptische PC-gamers jaloers op konden zijn. Elke James Bond game sindsdien, en zelfs elke FPS kan een vergelijking met deze ongeëvenaarde topper niet meer ontgaan.
Scrotum
Je moet het EA nageven, ze hebben scrotum. Daar waar elke andere developer de vergelijking met GoldenEye 007 zou willen voorkomen doen zij het ondenkbare en proberen het (schijnbaar?) onmogelijke: GoldenEye, de monsterhit uit 1997 krijgt een vervolg.
"Maar," hoor ik jullie denken. "Heeft EA wel 'what it takes' om een vervolg te maken op een van de beste games aller tijden?" Lees deze preview en trek je conclusies.
(Onder)wereld heerschappij
In GE:RA speel je een agent van de Engelse spionage dienst MI6 (dezelfde instantie waar James Bond zijn ding voor doet). Na een roekeloze missie wordt je op een uiterst ondankbare manier MI6 uitgegooid door M. Vervolgens word je door Goldfinger gerekruteerd om hem bij te staan in zijn strijd om het onderwereldmonopoly tegen Dr. No. Bij een eerste gewelddadige aanvaring verlies je echter een oog, dat door Goldfinger vervangen wordt door een goudkleurige prothese. De nick- en petname 'GoldenEye' is snel gevonden.
"You're fired!"
Goudoogje
En dan hebben we meteen het belangrijkste element genoemd wat GE:RA anders moet maken dan andere shooters: het gouden oog is namelijk niet alleen om je tronie te sieren. In de game zul je de beschikking krijgen over verschillende Eye-powers. De volgende Eye-powers zijn bevestigd:
Electro shield: Met dit schild zullen kogels en andere projectielen tijdelijk van je afketsen. Niet verbazend is dat deze functie niet in de multiplayer te vinden zal zijn.
Wall sight: Dankzij de E.V.I.L. engine zullen vijanden dekking zoeken achter pilaren en andere ingame-objecten. Vanuit die beschermde positie zullen ze bedenken hoe ze jou zullen aanvallen. Met wall sight kun je echter dwars door het obstakel heenkijken waardoor je zelf de vijand kunt verrassen. Hoever deze functie de gameplay verreikt, valt nog te bezien, de mogelijkheden zijn echter interessant te noemen.
Force: Met force kun je vijanden tijdelijk uitschakelen, of zelfs omver kegelen. Niet erg origineel, maar uiterst functioneel. Of het ook bij de Bond franchise past is twijfelachtig.
Hack: De naam van deze functie zegt het al. Met hack zul je vijandelijke computers kunnen kraken, gesloten deuren kunnen openen etc. In eerdere Bondgames had je hier gadgets voor maar door een gebrek aan een Q-sectie (je werkt immers niet meer bij MI6) is deze functie nu in je oog gestopt.
Een gouden schot, en nog steekt die gast zijn middelvinger op.
|